REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdejmować i zakładać głowicę silnika?

Jakubowski Ryszard
Przy odrobinie wysiłku i wprawy zdjęcie głowicy nie powinno stanowić trudności
Przy odrobinie wysiłku i wprawy zdjęcie głowicy nie powinno stanowić trudności

REKLAMA

REKLAMA

Czasem, na szczęście niezwykle rzadko, zachodzi konieczność zdjęcia z silnika jego głowicy pomiędzy normalnymi remontami, np. w celu naprawy gniazd zaworowych lub wymiany przeciekającej uszczelki.

Zdjęcie głowicy nie jest czynnością trudną, choć wymaga pewnej wprawy i wiedzy. W tym celu należy najpierw odłączyć od niej cały osprzęt, w tym oba kolektory. Często wiąże się to z koniecznością odłączenia kolektora wydechowego od reszty układu wydechowego, a zawsze wymaga zdjęcia filtra powietrza i gaźnika. Najczęściej nie jest konieczne zdejmowanie z głowicy rozrządu, zwłaszcza gdy chodzi jedynie o wymianę uszczelki.

REKLAMA

Wystarczy jedynie rozłączyć jego napęd, np. zdjąć łańcuszek lub koła zębate, które go napędzają. Można z głowicy wymontować świece zapłonowe, a w przypadku silnika z zapłonem samoczynnym – podgrzewacze oraz odłączyć od głowicy wszystkie dochodzące do niej przewody, zapisując miejsca, do których były one podłączone. Dotyczy to także przewodów zapłonowych i wtryskowych.

Zobacz też: Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?

Po zluzowaniu, a następnie odkręceniu wszystkich nakrętek lub śrub mocujących głowicę, można ją ostrożnie zdjąć, zwracając uwagę, aby nie uszkodzić nią innych elementów silnika i wyposażenia. Głowice, zwłaszcza żeliwne silników z zapłonem samoczynnym, są ciężkie i niewygodne do przenoszenia, dlatego dobrze jest poprosić inną osobę o pomoc.

Problemy ze zdjęciem głowicy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku, gdyby odkręcona głowica nie dała się łatwo oderwać od korpusu silnika, należy sprawdzić, czy odkręcono wszystkie nakrętki lub czy zostały wykręcone i usunięte wszystkie śruby ją mocujące. Następnie trzeba ostukać ją ze wszystkich stron dużym gumowym lub drewnianym młotkiem. Czynność tę powtarzać aż do chwili, gdy głowicę da się swobodnie zdjąć. Nie należy przy tym wkładać pomiędzy nią a korpus silnika żadnych przedmiotów, które mogłyby uszkodzić płaszczyzny styku.

Zakładanie głowicy powinno poprzedzić bardzo staranne oczyszczenie obu płaszczyzn styku – jej i korpusu silnika. bacząc aby zanieczyszczenia nie wpadły do cylindrów i kanałów w korpusie silnika. Na czas czyszczenia warto je zatkać szmatkami. Następnie nałożyć na korpus silnika nową uszczelkę – stara jest zwykle bezużyteczna. Można przykleić ją silikonową masą uszczelniającą, zwłaszcza gdy zachodzi obawa, że deformacje i uszkodzenia korpusu silnika i głowicy mogą spowodować pewne nieszczelności, zwłaszcza pomiędzy kanałami olejowymi i chłodzącymi. 

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

Masę nakładać oszczędnie, aby jej nadmiar nie zatkał żadnych kanałów. Po nasmarowaniu silikonem jej górnej powierzchni można ostrożnie nałożyć głowicę i docisnąć ją rękami do korpusu silnika. Następnie wkręcić, początkowo lekko, śruby lub nakrętki mocujące głowicę. Do ich ostatecznego dokręcenia będzie konieczny klucz dynamometryczny oraz schemat kolejności dokręcania. Dokręcać zawsze z zalecaną siłą, lepiej minimalnie za mocno niż za słabo.

Gdy nie ma schematu dokręcania, można przyjąć bez większego ryzyka, że dokręca się śruby przeciwległe, zaczynając od pary najbliższych środkowi głowicy, posuwając się stopniowo symetrycznie ku jej brzegom. Zwykle po wymianie uszczelki konieczne jest dodatkowe dokręcenie głowicy po kilku dniach normalnej eksploatacji silnika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA