REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Serwis bieżący pojazdów zabytkowych

Jakubowski Ryszard
Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Fot. Fotolia
Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdy, które powstały w zamierzchłych czasach, były budowane nie zawsze z odpowiednich materiałów, często w oparciu o archaiczne technologie i przedziwne rozwiązania konstrukcyjne. Dlatego ich obsługa jest zupełnie inna, niż pojazdów obecnie produkowanych.

Stare pojazdy wymagają stałej troski i bardzo częstej obsługi technicznej. Dotyczy to zwłaszcza zapewnienia właściwego smarowania silnika, skrzyni biegów i innych podzespołów, takich jak przeguby napędowe, zwrotnice i elementy układu kierowniczego, a nawet – resory. Obowiązkowa jest okresowa kontrola układu hamulcowego.

REKLAMA

W układzie hamulcowym część elementów jest wykonana z gumy, część z metalu. Guma, wytwarzana w oparciu o archaiczne technologie i receptury z czasem traci swoje właściwości, parcieje i samoistnie lub pod wpływem czynników zewnętrznych pęka. Bywa, że parciejący wewnątrz przewód hamulcowy zapycha się okruchami gumy, częściowo lub całkowicie odcinając dopływ płynu hamulcowego do cylinderków. Częsta kontrola skuteczności hamulców pozwala na szybkie wykrycie tej usterki.

Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

REKLAMA

Sztywne przewody hamulcowe są narażone na korozję, a co gorsza, przecierają się w punktach mocowania do karoserii, jeżeli zostały zamocowane w niewłaściwy sposób, np. z luzem. Dlatego należy je kontrolować podczas wszystkich prac przy podwoziu i noszące ślady nawet niewielkiego uszkodzenia wymieniać na nowe lub w pełni sprawne. Sztywne przewody hamulcowe można dorabiać we własnym zakresie lub w wyspecjalizowanych warsztatach, o ile nie jest możliwe nabycie oryginalnych lub zamienników.

Awarie instalacji elektrycznej są w leciwych pojazdach zjawiskiem bardzo częstym. Miejsca styku śniedzieją, utleniają się i korodują, co prowadzi albo do ich spalenia się, albo do zaniku połączenia. Aby temu zapobiec, należy podczas prac restauracyjnych albo wymienić wszystkie przewody na nowe (nowe wiązki), albo starannie oczyścić miejsca styku i zakonserwować je odpowiednimi preparatami, np. znakomitym choć trudnym do nabycia „Elektrosolem”. Ponieważ izolacja na przewodach podlega podczas eksploatacji różnym procesom fizyko-chemicznym, z czasem staje się sztywna i krucha. Dlatego wszelkie prace przy instalacji elektrycznej pojazdu należy wykonywać z dużą ostrożnością aby nie powodować dodatkowych uszkodzeń. Zauważone pęknięcia lub przetarcia izolacji natychmiast zabezpieczyć miękką taśmą izolacyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak czyścić i polerować powierzchnie chromowane?

Jakość styków i przewodów można łatwo stwierdzić wykonując pomiar napięcia pomiędzy dodatnim biegunem akumulatora a odbiornikiem prądu. Niezbędny jest do tego woltomierz cyfrowy z długimi, kilkumetrowymi przewodami. Po stwierdzeniu spadku napięcia większego od 1 V w przypadku odbiorników dużej mocy (żarówek reflektorowych, uzwojenia wzbudzenia prądnicy itp.) i 0,5 V w przypadku pozostałych odbiorników należy odnaleźć i usunąć przyczynę. Bardzo często są nią zaśniedziałe styki bezpieczników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA