REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić wyłącznik elektromagnetyczny rozrusznika?

Jakubowski Ryszard
k naprawić wyłącznik elektromagnetyczny rozrusznika? Fot. Fotolia
k naprawić wyłącznik elektromagnetyczny rozrusznika? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Elektromagnetyczny wyłącznik rozrusznika jest przede wszystkim przekaźnikiem o bardzo dużej obciążalności styków, oraz elektromagnesem, który steruje ruchami posuwisto-zwrotnymi zębnika, przenoszącego napęd z rozrusznika na wieniec zębaty koła zamachowego i przez nie na wał korbowy silnika.

Wyłącznik ten składa się z kilku zaledwie części. Najważniejszą, obok potężnych styków, jest cewka, wewnątrz której porusza się rdzeń elektromagnesu. Jest o z jednej strony dołączony do pręta, zakończonego uchem, które nakłada się na dźwignię, sterującą ruchami zębnika. Z drugiej strony jest do niego przymocowana metalowa, zwykle miedziana sztabka stykowa, dociskana do łbów śrub, przez które przepływa prąd z akumulatora do uzwojenia rozrusznika.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zdiagnozować przyczynę niepełnej mocy, uzyskiwanej z alternatora?

REKLAMA

Najczęstszym uszkodzeniem wyłącznika elektromagnetycznego jest nadpalenie się wspomnianej sztabki na styku z łbami śrub, co zdarza się najczęściej, gdy oryginalne śruby zastąpiono innymi, o niewłaściwym kształcie łbów, bez pokrywającej je powłoki, zmniejszającej iskrzenie i gwarantującej dobry styk ze sztabką stykową na rdzeniu elektromagnesu. Aby usunąć tę usterkę, wystarczy często odwrócenie sztabki na drugą stronę. Należy przy tym sprawdzić czy łby śrub nie wymagają oczyszczenia lub lekkiego zeszlifowania. Po wykonaniu naprawy warto poryć je i sztabkę stykową preparatem zmniejszającym możliwość wypalania styków, takim jak „Elektrosol”.

Aby wymienić popękaną bakelitową pokrywę, w której tkwią obie stykowe śruby, należy po odkręceniu mocujących ją wkrętów odlutować od znajdującej się w specjalnym zagłębieniu koniec uzwojenia elektromagnesu. Czynność ta wymaga użycia dwóch rąk. W jednej trzyma się lutownicę, która podgrzewa miejsce lutowania, drugą ostrożnie ściąga się resztki pokrywy. Założenie jej ułatwi wcześniejsze dolutowania do wylutowanego końca uzwojenia kilkucentymetrowego kawałka znacznie cieńszego drutu, który następnie przeciąga się przez otwór, do którego ma trafić drut uzwojenia elektromagnesu, jednocześnie nasuwając pokrywę na jej właściwe miejsce.

Zobacz też: Jak sprawdzić maksymalną moc, możliwą do uzyskania z prądnicy prądu stałego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rdzeń elektromagnesu może czasem zacinać się wewnątrz cewki wskutek przedostania się tam różnych zanieczyszczeń lub pojawienia korozji. Po oczyszczeniu i lekkim nasmarowaniu smarem półpłynnym powinien bezawaryjnie pracować przez kolejne kilka lat. Inne uszkodzenia wyłącznika wymiany uszkodzonych elementów na pełnowartościowe, albo dorobionymi na wzór starych, lub wymieniany całego wyłącznika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA