REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdiagnozować przyczynę złej pracy układu zapłonowego starego typu (bez elementów elektronicznych)?

Jakubowski Ryszard
Jak zdiagnozować przyczynę złej pracy układu zapłonowego starego typu Fot. Fotolia
Jak zdiagnozować przyczynę złej pracy układu zapłonowego starego typu Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Układy zapłonowe, przed zastosowaniem w nich zdobyczy przemysłu elektronicznego, składały się z kilku zaledwie elementów. Dzięki temu ich naprawa była bardzo szybka i nieskomplikowana. Polegała głównie na wymianie uszkodzonych części na nowe.

Klasyczny układ zapłonowy składał się z dwóch części: niskonapięciowej i wysokonapięciowej. Część niskonapięciową tworzyły trzy elementy: przerywacz, sterowany krzywką, kondensator oraz niskonapięciowa część uzwojenia cewki zapłonowej. W części wysokonapięciowej znajdowały się, oprócz przewodów zapłonowych, także: rozdzielacz wysokiego napięcia złożony z palca rozdzielacza i bakelitowej kopułki oraz z końcówek przewodów zapłonowych, zakładanych na świece zapłonowe.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zbadać cewkę zapłonową w aucie zabytkowym?

REKLAMA

Usterki, jakie pojawiały się w tak prymitywnym układzie zapłonowym, najczęściej wiązały się z zanieczyszczeniem styków przerywacza w wyniku iskrzenia lub przedostania się na nie smaru oraz zmniejszeniem przerwy między stykami wskutek wytarcia się plastikowego „zderzaka” ruchomej części przerywacza, ślizgającego się po krzywce. Przerwa ta z reguły powinna mieć 0,4 mm. Zanieczyszczone styki można łatwo oczyścić pilniczkiem do paznokci, najlepiej diamentowym, bez ich wymontowywania z aparatu zapłonowego. Po wymontowaniu można je czyścić i polerować także papierem ściernym, pod warunkiem, ze zostaną potem starannie umyte w spirytusie lub benzynie ekstrakcyjnej.

Uszkodzenie kondensatora, polegające na zwarciu jego okładzin (przebiciem izolacji wewnętrznej) objawia się całkowitym zanikiem iskry i grzaniem się cewki zapłonowej po włączeniu stacyjki. Jeżeli nastąpi utrata pojemności kondensatora, np wskutek przerwania połączenia wewnętrznego jednej z okładzin, na stykach przerywacza wystąpi bardzo silne iskrzenie, a uruchomienie silnika będzie bardzo trudne, ponadto już uruchomiony nie będzie w stanie pracować na wyższych obrotach.

Zobacz też: Jak działa cewka zapłonowa i jak ją prawidłowo podłączyć?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uszkodzenie cewki zapłonowej objawia się brakiem iskry na końcówce przewodu zapłonowego, łączącego ją z rozdzielaczem wysokiego napięcia. W przypadku cewki z rezystorem należy także sprawdzić, czy nie spalił się lub czy jest prawidłowo podłączony. Czasem zanieczyszczenia, jakie zgromadzą się na obudowie cewki wokół przewodu zapłonowego, mogą powodować upływności (prądy błądzące) wysokiego napięcia, znacznie osłabiające iskrę. Dokładne oczyszczenie i przemycie spirytusem lub benzyną ekstrakcyjną tej części cewki zwykle owocuje sukcesem.

Rozdzielacz zapłonu i palec rozdzielacza są elementami bardzo trwałymi, choć zdarzają się ich mechaniczne uszkodzenia, np, w wyniku uderzenia lub procesów starzeniowych. Uszkodzone – należy wymienić na pełnosprawne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA