REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są rodzaje instalacji elektrycznych w autach zabytkowych?

Jakubowski Ryszard
Inwencja twórcza producentów aut pozostawiła swoje ślady także w samochodowych instalacjach elektrycznych Fot. Fotolia
Inwencja twórcza producentów aut pozostawiła swoje ślady także w samochodowych instalacjach elektrycznych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konstruktorzy samochodów od chwili stworzenia pierwszego pojazdu, napędzanego bezpośrednio energią cieplną bez zamiany jej na parę wodną aż do ostatnich czasów stosowali w tworzonych przez siebie konstrukcjach przeróżne rozwiązania techniczne.

Inwencja twórcza producentów aut pozostawiła swoje ślady także w samochodowych instalacjach elektrycznych. Można je podzielić, ze względu na liczbę przewodów, zasilających odbiorniki prądu, na kilka rodzajów.

REKLAMA

Najpowszechniej spotykany jest układ dwuprzewodowy, nazywany często mylnie układem jednoprzewodowym. Wszystkie odbiorniki prądu są w nim tak zasilane, że jednym z przewodów są wszystkie metalowe, połączone ze sobą elementy samochodu, takie jak rama i karoseria, silnik, blok napędowy itd.

Rzadziej spotyka się układ dwuprzewodowy wyizolowany, w którym w zasilaniu odbiorników nie biorą udziału żadne metalowe elementy konstrukcji pojazdu, a prąd jest doprowadzany do każdego z nich dwoma przewodami, podobnie jak w domowej instalacji elektrycznej. Napięcie pomiędzy każdym z nich a masą pojazdu zawsze wynosi zero woltów.

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Odmianą układu dwuprzewodowego jest układ dwunapięciowy, w którym wszystkie odbiorniki pracują przy dwukrotnie niższym napięciu, niż rozrusznik. W układzie takim pracują zawsze dwa akumulatory, które na czas rzruchu są łączone szeregowo w obwodzie rozrusznika, natomiast reszta odbiorników cały czas znajduje się pod napięciem jednego akumulatora. Po udanym rozruchu akumulatory są łączone automatycznie równolegle, co umożliwia ich jednoczesne ładowanie z prądnicy lub alternatora. Masa pojazdu jest w takim przypadku wspólnym przewodem zerowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Układy takie są spotykane najczęściej w pojazdach z bardzo dużymi silnikami lub pojazdach przeznaczonych do pracy w bardzo niskich temperaturach.

Zobacz też: Jak zweryfikować prawdziwość wskazań czujnika ciśnienia oleju i czujnika temperatury?

Odmianą układu dwunapięciowego jest układ trójprzewodowy, gdzie akumulatory są na stałe połączone szeregowo i zasilane z prądnicy lub alternatora napięciem 24 V, przy czym tylko jeden z nich zasila pozostałe odbiorniki prądu w samochodzie napięciem 12 V. Drugi w tym czasie jedynie przyjmuje energię z prądnicy lub alternatora. Rozwiązanie to jest lepsze od układu dwunapięciowego, ponieważ nie wymaga stosowania automatycznego przełącznika akumulatorów, którego styki muszą znosić ogromne obciążenia prądowe. Funkcję przewodu zerowego pełnią w takim układzie metalowe elementy samochodu.

Istnieje odmiana układu trójprzewodowego, w którym zasilanie odbiorników odbywa się zawsze dwoma przewodami, zaś masa pojazdu nie jest połączona elektrycznie z żadnym z nich.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA