REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać szczęki hamulcowe?

Jakubowski Ryszard
Do zdjęcia bębnów hamulcowych są niezbędne dwa narzędzia: klucz do odkręcenia nakrętki mocującej bęben i ściągacz do bębnów, którym często może być zwykły, mocny ściągacz do łożysk Fot. Fotolia
Do zdjęcia bębnów hamulcowych są niezbędne dwa narzędzia: klucz do odkręcenia nakrętki mocującej bęben i ściągacz do bębnów, którym często może być zwykły, mocny ściągacz do łożysk Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby samodzielnie wymienić szczęki hamulcowe należy dysponować odpowiednim zestawem narządzi i podstawową wiedzą o działaniu hamulców bębnowych i urządzeń regulacyjnych, jakie się w nich znajdują.

REKLAMA

Do zdjęcia bębnów hamulcowych są niezbędne dwa narzędzia: klucz do odkręcenia nakrętki mocującej bęben i ściągacz do bębnów, którym często może być zwykły, mocny ściągacz do łożysk. Nakrętkę luzuje się wstępnie przez zdjęciem koła, a nawet – przed podniesieniem samochodu podnośnikiem. Dzięki temu można tę czynność wykonać samodzielnie. Można także odkręcić ją, gdy koło jest uniesione i zahamowane, co wymaga silnego naciskania na pedał hamulca przez pomocnika.

REKLAMA

Podczas ściągania bębna hamulcowego można napotkać na opór, pochodzący od szczęk hamulcowych, które zostały dociśnięte do znacznie zużytego bębna przez urządzenia regulacyjne. W długo używanych bębnach wskutek ścierania metalu przez szczęki wytwarza się zagłębienie o szerokości szczęk i głębokości co najmniej 1 mm. Gdy szczęki są w nie wciśnięte, a nie ma zewnętrznych regulatorów, pozwalających na ich zluzowanie, jedyną metodą jest cierpliwe ostukiwanie bębna gumowym lub drewnianym młotkiem. Wytworzone drgania będą bardzo wolno luzowały samoregulatory, aż w końcu będzie możliwe zdjęcie bębna. Taki bęben wymaga przetoczenia, aby zlikwidować istniejące progi, zagłębienia i ewentualną owalizację.

Zobacz też: Jak samodzielnie sprawdzać hamulce?

REKLAMA

Aby wyjąć zużyte szczęki hamulcowe należy ostrożnie, aby nie zgubić sprężynek, odpiąć te elementy, które utrzymują je przy tarczy hamulca we właściwym położeniu. Często są to elementy samoregulatorów. Po ich odpięciu należy je oczyścić i schować w osobnym pudełku, aby nie zginęły. Szczęki hamulcowe są ze sobą złączone przy pomocy silnych sprężyn. Nie trzeba ich zdejmować, aby zdjąć szczęki. Wystarczy pociągnąć za obie do siebie, aby po przekroczeniu pewnego położenia było możliwe łatwe zdjęcie sprężyn. Należy jedyni dbać, aby przy okazji nie wypchnąć tłoczków z cylinderka hamulcowego.

Przed założeniem nowych szczęk należy wcisnąć jak najgłębiej oba tłoczki hamulcowe. Wymaga to pewnej siły oraz uwagi, aby nie uszkodzić wnętrza cylinderka hamulcowego. Najlepiej użyć odpowiedniej wielkości klocków z turbaksu (rezoteksu) lub podobnego materiału, które dadzą się swobodnie, ale bez większych luzów wsunąć do wnętrza cylinderka po wyjęciu z nich gumek ochronnych. W niektórych rozwiązaniach konstrukcyjnych tłoczki są na tyle długie, że wystają z cylinderków i nie są potrzebne specjalne popychacze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak oszczędzać hamulce?

Pomocnym narzędziem może być niewielki ścisk stolarski, którym ściska się tłoczki albo przez wspomniane popychacze turbaksowe, albo bezpośrednio. Po założeniu nowych szczęk należy założyć na nie elementy, utrzymujące je przy tarczy. Założenie i naciągnięcie sprężyn ściągających szczęki wymaga umiejętności i pewnej wprawy. Można pomóc sobie wydłużonymi płaskoszczypami albo podobnym narzędziem, ale najlepiej założyć sprężyny przed włożeniem szczęk w ich uchwyty i do cylinderków, a następnie, ustawić szczęki we właściwym położeniu i zapiąć urządzenia mocujące je we właściwym położeniu. Pomoc drugiej osoby może być przy tym konieczna. Na koniec założyć bęben hamulcowy i mocno dokręcić jego nakrętkę.

Nie naciskać na pedał hamulca ani nie zaciągać hamulca ręcznego przed założeniem bębnów hamulcowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA