REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymontować i naprawić rozrusznik? – część mechaniczna

Jakubowski Ryszard
Najważniejszą czynnością, poprzedzającą wymontowanie rozrusznika jest zdjęcie tej klemy z akumulatora, która jest połączona z masą pojazdu fot. Chevrolet
Najważniejszą czynnością, poprzedzającą wymontowanie rozrusznika jest zdjęcie tej klemy z akumulatora, która jest połączona z masą pojazdu fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Wymontowanie uszkodzonego rozrusznika z samochodu nie jest trudne, choć wiąże się ze sporym ryzykiem w przypadku popełnienia błędu. Niewłaściwa kolejność wykonywanych czynności może doprowadzić do pożaru auta.

REKLAMA

Najważniejszą czynnością, poprzedzającą wymontowanie rozrusznika jest zdjęcie tej klemy z akumulatora, która jest połączona z masą pojazdu. W ogromnej większości przypadków jest to klema ujemna, ale są wśród zabytkowych aut pojazdy z dodatnim biegunem na masie. W razie wątpliwości należy zdjąć obie klemy z akumulatora, dbając aby przy luzowaniu śrub, które je zaciskają, nie dotknąć narzędziem do żadnego metalowego elementu pojazdu.

REKLAMA

Kolejną czynnością jest odłączenie przewodów od wyłącznika elektromagnetycznego rozrusznika. Najlepiej zacząć od najcieńszego z nich, podłączonego do uzwojenia elektromagnesu. Bywa, że po odłączeniu od zacisków elektromagnesu zapomina się o tym mało okazałym przewodzie i przy wyjmowaniu rozrusznika zrywa się go. Odłączając przewody rozruchowe i zasilające od zacisków – śrub na bakelitowej części elektromagnesu należy odłożyć do osobnego pudełka wszystkie zdejmowane nakrętki i podkładki, o ile nie są one skorodowane lub nadpalone. Elementy te, jeżeli są oryginalne, są najczęściej pokrywane specjalnymi powłokami lub są wykonywane ze specjalnych stopów i zastąpienie ich zwykłymi nie jest wskazane.

Zobacz też: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach? 

Po wymontowaniu rozrusznika można go rozebrać, pamiętając, aby przedtem zdjąć sprężyny ze szczotek i wyjąć je ze szczotkotrzymaczy. Najczęstszym awariom ulegają w rozruszniku elementy ruchome, służące do przenoszenia napędu za pośrednictwem zębnika na koło zamachowe i do automatycznego rozłączania wirnika rozrusznika od koła zamachowego w chwili, gdy silnik zacznie pracować. Elementy te, zwłaszcza sprzęgło jednokierunkowe sprężone z zębnikiem, nie są naprawialne. Uszkodzone trzeba zastąpić pełnosprawnymi. Można jedynie bardzo ostrożnie, za pomocą wąskiej tarczy szlifierskiej usunąć ewentualne zadziory, jakie czasem powstają na czołach zębów zębnika, pamiętając o tym, ze zęby te muszą mieć odpowiednio ukształtowane czoła, aby mogły łatwo wsuwać się pomiędzy zęby wieńca zębatego koła zamachowego.

Zobacz też: Co zrobić po awarii termostatu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często zachodzi potrzeba wymiany tulejek łożyskujących wirnik rozrusznika. Nie można ich zastąpić łożyskami, chyba że konstrukcja rozrusznika od razu zakłada używanie łożysk, co jest rzadkością. Zużyte tulejki można zastąpić jedynie oryginalnymi lub identycznymi, ale pochodzącymi z oryginalnego kompletu naprawczego innego rozrusznika. Są one wykonywane ze specjalnego stopu w oparciu o specjalną technologię, nadającą im strukturę gąbczastą, dzięki czemu smar może w nie wnikać i pozostawać bardzo długo, co w praktyce czyni rozrusznik elementem całkowicie bezobsługowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA