REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku?

Jakubowski Ryszard
Jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku?
Jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku?

REKLAMA

REKLAMA

Oto jak rozpoznać nadmierne zużycie tłoków i cylindrów w silniku.

Najczęściej spotykane objawy nadmiernego zużycia grupy tłok - pierścienie - cylinder:

REKLAMA

  • biały dym wydobywający się z rury wydechowej rozgrzanego silnika, pracującego pod obciążeniem świadczy o przedostawaniu się oleju z układu smarowania do komór spalania cylindrów, czyli o istniejących nieszczelnościach pomiędzy cylindrem i tłokiem;
  • czarny dym powstający w podobnych okolicznościach w silniku wysokoprężnym świadczy albo o niepełnym spalaniu paliwa w wyniku zbyt niskiego ciśnienia sprężania, czyli w wyniku nieszczelności między tłokiem i cylindrem, albo o wadliwej regulacji układu wtryskowego albo o zużyciu wtryskiwaczy (tzw. lejące wtryskiwacze);
  • nierównomierna praca na wolnych obrotach, nie znikająca po wykonaniu wszystkich czynności regulacyjnych;
  • „klekotanie” i dzwonienie tłoków w cylindrach, wyraźnie słyszane z silnika pracującego na wolnych obrotach. Odgłosy te występują niezbyt regularnie, dlatego łatwo je odróżnić od dźwięków wadliwie pracujących zaworów;
  • zmniejszenie mocy silnika, uniemożliwiające uzyskanie prędkości maksymalnej i utrudniające pokonywanie wzniesień. Objaw ten może jednak świadczyć o usterkach układu zasilania silnika w paliwo lub zapłonu.
  • utrudniony rozruch zimnego silnika. Objaw ten może świadczyć także o nieszczelnościach zaworów, wadliwie pracującym zapłonie lub niewłaściwym momencie wtrysku paliwa, złej regulacji gaźnika, uszkodzeniach świec żarowych w silniku wysokoprężnym lub świec zapłonowych w benzynowym.

Zobacz również: Jak określić stan zaworów i gniazd zaworowych?

Po stwierdzeniu występowania objawów choć jednej z wymienionych wcześniej usterek należy udać się do stacji obsługi, która wykona dokładne oględziny silnika, zbada jego parametry i oceni, czy silnik kwalifikuje się do natychmiastowej naprawy, czy też może być nadal eksploatowany z zachowaniem dużej ostrożności, unikaniem przeciążania go i pracy pod obciążeniem na zbyt wysokich lub zbyt niskich obrotach.

Zobacz również: Jak ocenić stopień zużycia elementów korbowodu i wału korbowego?

Jeżeli w silniku występują duże luzy pomiędzy tłokami i cylindrami, których nie są w stanie dostatecznie uszczelniać pierścienie tłokowe, silnik taki będzie zużywał bardzo dużo oleju, często kilkakrotnie przekraczając normę. W przypadku silników niskoobrotowych i średnio-obrotowych można temu częściowo zapobiec, stosując znacznie gęstszy olej od zalecanego. Mogą wówczas wystąpić problemy z jego oczyszczaniem przez filtry, przystosowane do rzadszych olei, dlatego nie wolno traktować powyższej rady w kategoriach reguły, lecz jedynie jako wskazówkę do ewentualnego doraźnego zastosowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA