Kategorie

Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale

Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Alfa Romeo
Giulietta Sprint Speciale to jedno z najpiękniejszych aut włoskiego producenta w historii. Obecnie to także niezwykle poszukiwany przez kolekcjonerów samochód zabytkowy.

Alfa Romeo już od czasów przedwojennych ubiera swoje samochody w kreacje od niezależnych designerów motoryzacyjnych. Nie inaczej było z modelem Giulietta, który w sportową kreację przyodziało studio projektowe Bertone. W rezultacie powstał model Sprint Speciale, po raz pierwszy zaprezentowany w 1959 roku. Obecnie jest to jedno z najbardziej pożądanych aut wyprodukowanych przez Alfa Romeo. 

Giulietta Sprint Speciale: prace projektowe

W latach 50. dwudziestego wieku Franco Scaglione, włoski designer pracujący w studiu Bertone, rozpoczął prace nad koncepcyjnymi samochodami o bardzo niskim współczynniku oporu aerodynamicznego Cx, zostały one zamówione przez Alfa Romeo. Efektem jego prac były trzy koncepty o nazwie B.A.T., czyli po włosku Berlina Aerodinamica Tecnica które powstały na modelu 1900 SS. Między 1953 a 1955 co roku Bertone prezentowało kolejny koncept B.A.T., o nazwach BAT5, BAT7 oraz BAT9. Najniższy współczynnik Cx osiągnięty przez jeden z tych modeli wynosił 0,19, co na ówczesne czasy było wartością rewolucyjną.

Reklama

Firma Alfa Romeo zdecydowała się wykorzystać wyniki prac Scaglione przy produkcji dwudrzwiowego coupe, które mogłoby rywalizować z niemieckim Porsche 356 na torze i na ulicy. Na podstawę nowego auta została wybrana zaprezentowana w 1954 roku mała Giulietta, a dokładnie jej zmodernizowana w 1957 r. wersja,  czyli tzw. seria 101.

Pierwszy prototyp modelu o nazwie Giulietta Sprint Speciale by Bertone został zaprezentowany publiczności w 1957 roku na salonie w Turynie. Był krótszy niż Gulietta ze względu na zmniejszoną o 130 milimetrów płytę podłogową, zaś dzięki wykorzystaniu rozwiązań zaczerpniętych z konceptu BAT9 współczynnik oporu powietrza wynosił 0,28. Taki sam wynik został osiągnięty w pierwszej wersji produkcyjnej Sprint Speciale, co uczyniło z niej rekordzistkę. Przez 20 lat żaden inny seryjnie produkowany samochód  produkowany samochód nie mógł się poszczycić niższym Cx.

Reklama

Po turyńskiej prezentacji przedstawiono jeszcze dwa prototypy nowego auta. Obie prezentacje odbyły się w 1958 roku, pierwsza na salonie genewskim na wiosnę, do drugiej doszło jesienią, już we Włoszech. Wersja produkcyjna ujrzała światło dzienne w czerwcu 1959 roku. Alfa Romero była tak pewna swojego auta, że na oficjalnej premierze udostępniła pierwsze 20 egzemplarzy Spirit Speciale dziennikarzom do testów na  włoskim torze Monza. 

Ta pierwsza seria nosiła oznaczenie 750SS. Charakteryzowała się szybami z plexi zamiast szkła oraz niską przednią częścią maski samochodu - z tego powodu bardzo szybko zyskała przydomek „low nose”. Została wyprodukowana tylko w 101 egzemplarzach. Tyle bowiem sztuk wystarczyło, aby wypełnić wymagania FIA konieczne do wystawienia nowego samochodu do wyścigów. Ówczesna strategia Alfa Romeo zakładała bowiem, że nowe auto będzie rywalizować z niemieckimi, lekkimi coupe nie tylko na drodze ale także na torze. Model zaprojektowany przez firmę Bertone wypadał znakomicie w kwestii aerodynamiki, jednak o wiele gorzej pod względem masy samochodu. Z tym problemem lepiej poradziło sobie inne włoskie studio designerskie, Zagato, które również opracowało swój model na zlecenie Alfa Romeo. I ostatecznie to auto konkurencji zostało wybrane do programu wyścigowego.

Ale zarząd Alfa Romero nie porzucił Spirit Speciale, tylko zdecydował się użyć projektu samochodu wyścigowego do wyprodukowania luksusowego coupe przeznaczonego na drogi. Sprint Speciale zyskało w ten sposób szyby ze szkła, stalowe drzwi zamiast aluminiowych oraz zderzaki z przodu i z tyłu. Inżynierowie firmy podnieśli też przód samochodu o 70 milimetrów, aby uzyskać homologację na terenie USA. W ten sposób auto straciło swój „niski nos”.

Giulietta Sprint Speciale: silnik i układ napędowy

aleMechanicznie Sprint Speciale zbliżyła się do seryjnej Giulietty 101. Pod maską znalazł się czterocylindrowy silnik o pojemności 1,3 litra, wyposażony w gaźniki Webera, którego moc wynosiła 100 koni mechanicznych. Pozwalało to temu aerodynamicznemu autu rozpędzić się do nieco ponad 200 kilometrów na godzinę. Seria druga Sprint Speciale została zaprezentowana na salonie genewskim w 1960 roku i była produkowana aż do 1963 roku, gdzie została zastąpiona trzecią serią, wyposażoną w silnik 1,6 litra, wzięty z modelu Giulia, następcy Giulietty. Oprócz 101 egzemplarzy wyprodukowanych w 1959 roku, między 1960 a 1963 rokiem powstało jeszcze 1366 Sprint Speciale 1.3, zaś między 1963 a zakończeniem produkcji w 1966 roku Bertone zbudowało kolejne 1400 egzemplarzy z silnikiem 1.6. 

Obecnie te auta są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Ceny zadbanych egzemplarzy często przekraczają 120 000 dolarów. Samochód ze zdjęć został wystawiony na aukcję podczas tygodnia motoryzacyjnego w Monterey. Jego nabywca zapłacił za niego 165 000 dolarów. 

Źródło: Michał Wróbel firmy Lion’s Bank

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale
Alfa Romeo
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    29 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?