REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Land Rover III serii
Land Rover III serii

REKLAMA

REKLAMA

Nie inaczej jest z marką Land Rover. Choć do miana pierwszego samochodu (nawet terenowego) bardzo jej daleko, to jednak większość ludzi na wzmiankę o aucie terenowym pomyśli właśnie o Land Roverze. Dlaczego? To bardzo proste: to jeden z tych samochodów, który pokona każdy teren.

REKLAMA

Inspiracją dla powstania Land Rovera był chyba jedyny samochód, który przewyższa go sławą: Willys. Główny projektant Rovera, Maurice Wilks, tak zakochał się w Jeepie, którego miał na swojej farmie w Newborough, że zaprojektował jego brytyjską odmianę. Tak w 1948 roku powstał Land Rover. Co ciekawe, pierwsze Land Rovery miały nadwozia ze stopu aluminium i magnezu, przez co właściwie nie rdzewiały. Chodziło o to, że tuż po drugiej wojnie światowej bardzo mało było stali, zaś magazyny pełne były aluminium i magnezu, które miały posłużyć do budowy samolotów.

REKLAMA

Jak wielka była niezawodność tych samochodów świadczą ówczesne reklamy (które jeszcze w latach 50-tych były dość uczciwe). Land Rovery pierwszej serii zostały zaprojektowane tak, aby wszystkie podstawowe naprawy można było wykonać poza warsztatem, z zestawem podstawowych narzędzi. Słynne stały się też silniki, które na zwykłym oleju bananowym przejeżdżały tysiące kilometrów.

Zobacz też: Land Rover Discovery I i II

Samochody doskonale się sprzedawały i szybko obrosły wręcz legendą wśród właścicieli ziemskich, farmerów i arystokracji, lubiącej samodzielnie przemierzać posiadane tereny. Naturalne wydało się też, że samochód ten trafi do służby w wojsku… i tak się stało. Brytyjscy żołnierze używają ich aż do dzisiaj. Podobnie było z brytyjską policją, która do dzisiaj korzysta z „pełnego asortymentu” Land Rovera, w tym i Range Rovera.

Ucywilniona "trójka"

REKLAMA

Auto, które widać na zdjęciach należy do trzeciej serii produkcyjnej tego legendarnego wozu. Zmiany w stosunku do drugiej serii nie były wielkie, jednak z jakiegoś powodu to właśnie „trójka” sprzedała się w liczbie 440 tysięcy egzemplarzy w latach 1971-1985. Biorąc pod uwagę czasy, był to wynik wręcz rewelacyjny. Uczciwie byłoby nazwać nawet trzecią serię faceliftingiem: metalowy przedni grill stał się plastikowy, a reflektory zostały przeniesione na zewnętrzną stronę błotników. Drobnym modyfikacjom poddano też silniki. Na przykład benzynowa wersja 2.25 litra miała wyższy stopień sprężania (a co za tym idzie, moc).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Był to też pierwszy Land Rover „w miarę” przyjazny dla kierowcy. „Trójka” miała już w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów, a we wnętrzu po raz pierwszy pojawiła się w pełni plastikowa tapicerka.

Kiedy po 1979 roku brytyjski przemysł motoryzacyjny znalazł się w poważnych opałach, z pomocą przyszedł brytyjski rząd, oferując wsparcie finansowe. Bardzo skorzystał na tym Land Rover, który pojawił się w wersji o pojemności 3.5 litra i układzie V8, (choć ilość mocy była dość śmieszna, bo wynosiła tylko 51 koni mechanicznych).

Zobacz też: Oto nowy Land Rover Discovery na 2012

W 1980 roku poprawiono też cały układ napędowy (2,25 litrowy silnik otrzymał, np.: podparcie wału korbowego w pięciu punktach), w tym też mosty, dyferencjały, półosie i skrzynie biegów. Wiele osób uważało bowiem, że największą wadą starych Land Roverów były bardzo słabe półosie. Jednak tylko garstka znawców wiedziała, że jest to wada „zamierzona”.

Chodziło o to, że wiele osób (zwłaszcza w krajach, gdzie samochód traktowany był bezlitośnie, np. w Australii) obciążało auto poza granice wytrzymałości, jakie przewidział producent. Jako pierwsze zwykle poddawały się półosie, które były specjalnie zaprojektowane tak, aby zepsuły się jako pierwsze. Ich wymiana była na pewno mniej kłopotliwa i kosztowna niż wymiana całej skrzyni redukcyjnej czy dyferencjału. Niemniej jednak łatka producenta słabych półosi przylgnęła do Land Rovera, mimo, że w 1982 roku rozwiązano problem na stałe.

W 1985 roku zakończono produkcję Land Rovera III-serii. Kilka lat później w jego miejsce zaczęły pojawiać się auta znane dzisiaj: Discovery, Freelander i Defender. Najbliżej oryginalnego założenia pozostał ten ostatni - Defender.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA