REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legendarni kierowcy: Rauno Aaltonen

Rauno Aaltonen Fot. knfilters.com
Rauno Aaltonen Fot. knfilters.com

REKLAMA

REKLAMA

Rauno Aaltonen to znana postać rajdów samochodowych. Z pochodzenia Fin. Przez wielu pamiętany, jako twórca widowiskowego obrotu autem o 360 stopni i mistrz Europy w rajdach samochodowych.

Rauno Aaltonen urodził się w roku 1938. Zanim jednak został nazwany „Rajdowym Profesorem”, startował w wyścigach łodzi motorowych zdobywając tytuły mistrza Finlandii i Skandynawii. Aaltonen zasłynął przede wszystkim dzięki unikalnemu stylowi jazdy. To właśnie on wymyślił hamowanie lewą stopą oraz obrót samochodem o 360 stopni zwany dziś „altonenem”. Hamowanie lewą stopą pozwoliło kierowcom na bardziej dynamiczną jazdę, ponieważ prawa stopa ciągle była na gazie, a lewa pomagała w precyzyjnym odchyleniu pojazdu względem drogi. Dzięki temu, kierowca mógł lepiej panować nad autem. Pomysł – w tamtych czasach uznawany był za szalony, a dziś ten styl jazdy, ćwiczą wszyscy kierowcy wyczynowi. Aaltonen wprowadził ten rodzaj hamowania wspólnie z kolegą z zespołu BMC - Timo Makinenem. Według Fina, dobry kierowca musi być jak dobry piłkarz – „strzelać” obiema nogami. Obrót natomiast umożliwiał kierowcy wyjście z poślizgu wszystkich kół. Ten styl jazdy uratował już niejednego kierowcę.

REKLAMA

Zobacz też: Historia motoryzaji: Mercedes Klasy C AMG w DTM

REKLAMA

Możemy zastanawiać się skąd pseudonim „Radowy Profesor”? Otóż Rauno Aaltonen bardzo lubił doradzać innym, szczególnie mniej doświadczonym kierowcom. Jego słynne słowa - „zawsze patrz tam, gdzie chcesz jechać. Jak się będziesz gapił na traktor, który ci wyjeżdża przed nos, to na pewno w niego trafisz” – zna prawie każdy miłośnik wyścigów.

Dla Aaltonena złotym okresem były lata 60. Dzięki treningom w trudnych warunkach pogodowych jeździł tak dobrze, że konkurenci zaczęli się go obawiać. Zdobywał wtedy prawie wszystkie możliwe tytuły. W 1965 roku wygrał: Rajd Europy, Rajd Wełtawy, Rajd RAC, Rajd Genewski, 1000 Jezior oraz  Monachium – Wiedeń – Budapeszt. Został także dwukrotnie mistrzem w Rajdzie Polski. Pierwszy raz w 1961 roku pilotując w mercedesie niemieckiego kierowcę Eugena Bohrimgera. Drugi raz w 1965 roku w Morrisie Cooperze pilotowanym przez Rauno Ambroze.

Zobacz też: Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1967 roku Aaltonen zdobył tytuł mistrza w Rajdzie Monte Carlo jadąc Mini Cooperem. Po latach wspomina: „To było wtedy piekielne pudełko. Zachwycało błyskawicznymi zmianami kierunku jazdy bez użycia hamulca ręcznego. Żaden samochód rajdowy nie miał wtedy tak szybkiej reakcji”.

Rauno Aaltonen startował nie tylko w wyścigach samochodowych lecz także w wyścigach żużlowych, motocyklowych i motocrossowych. Po zakończeniu kariery prowadził szkołę jazdy sportowej. Dziś ma 74 lata.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA