| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > 40 lat pięciocylindrowych silników Audi

40 lat pięciocylindrowych silników Audi

Jednostki napędowe Audi posiadające 5 cylindrów pojawiły się na rynku w 1976 roku. Po czterdziestu latach jednostki te są jednymi z najbardziej cenionych przez fanów marki.

1978: pięciocylindrowy silnik gaźnikowy
W kwietniu 1978, pięciocylindrowy silnik gaźnikowy o mocy 85 kW (115 KM), zastępuje bazowy dla Audi 100 (C2) dwulitrowy motor czterocylindrowy. Nowa jednostka o pojemności 1,9 litra, osiąga maksymalną moc przy 5400 obrotach i przekazuje na wał korbowy 154 Nm momentu obrotowego, osiąganego przy prędkości obrotowej 3700 obrotów. Silnik ten montowano w Audi 100 5 (C2), Audi 80 CD (B2), Audi Coupé GT 5S (B2) oraz w Audi 100 (C3).

1978: pierwszy pięciocylindrowy silnik wysokoprężny
W modelu Audi 100 (C2) z roku 1978, cztery pierścienie zaprezentowały swojego pierwszego diesla. Wolnossąca jednostka pięciocylindrowa o pojemności skokowej dwóch litrów, wytwarzała moc 51 kW (70 KM) i moment obrotowy 123 Nm. Napędzała też kolejną generację C3, zarówno w wersji Limousine, jak i w wersji Avant. Od roku 1984, dostępny był również turbodoładowany silnik o mocy 64 kW (87 KM) i o momencie obrotowym 172 Nm.

1980: pięciocylindrowy benzynowiec z turbodoładowaniem
W 1980 roku na rynek wchodzi Audi 200 5T (C2), napędzane pierwszym w historii producenta turbodoładowanym silnikiem benzynowym. Z pojemności skokowej 2144 cm3, ten pięciocylindrowiec generuje moc 125 kW (170 KM) przy prędkości obrotowej 5300 obr./min. oraz moment obrotowy 265 Nm, przy 3300 obrotach. Audi 200 5T (C2) to pierwsze Audi w klasie luksusowej. W standardzie posiada szlachetne wyposażenie modelu Audi 100 CD.

 

1980: pięciocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem spalinami i wyposażony w chłodnicę powietrza doładowującego
Podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1980 roku, koncern z Ingolstadt przedstawia Audi quattro (B2), określane od połowy lat dziewięćdziesiątych mianem Ur-quattro – praquattro. Model ten wyposażono w napęd zapożyczony z Audi 200 5T (C2), uzupełniony jednak o chłodnicę powietrza doładowującego. Dzięki temu, ta turbodoładowana jednostka osiąga wyższą moc – rzędu 147 kW (200 KM), przy prędkości obrotowej 5500 obrotów na minutę oraz moment obrotowy 285 Nm, przy 3500 obrotach. Karoseria Audi quattro to adaptacja karoserii Audi Coupé (B2), zaprojektowanej z kolei w oparciu o Audi 80. Poszerzone błotniki, olbrzymie zderzaki i progi oraz duży spojler w tyle pojazdu, odróżniają Audi quattro od modelu Coupé.
 

1983: silnik pięciocylindrowy zwycięża w rajdach
W Rajdzie Korsyki w roku 1983, Audi wystawia po raz pierwszy model Audi quattro A2 grupy B. Jego pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 2,1 litra, generuje moc 265 kW (360 KM) przy prędkości obrotowej 6500 obrotów na minutę oraz wytwarza moment obrotowy 450 Nm, przy 4000 obrotów. Na koniec sezonu, Fin Hannu Mikkola, zdobywa w tym pojeździe tytuł Mistrza Świata Kierowców. Rok później, Szwed Stig Blomqvist kontynuuje sukcesy: również zostaje Mistrzem Świata, a Audi po raz drugi od 1982, zdobywa tytuł Mistrza Świata Producentów.
 

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Janiak

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »