| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > 40 lat pięciocylindrowych silników Audi

40 lat pięciocylindrowych silników Audi

Jednostki napędowe Audi posiadające 5 cylindrów pojawiły się na rynku w 1976 roku. Po czterdziestu latach jednostki te są jednymi z najbardziej cenionych przez fanów marki.

W roku 1994, wraz z pojawieniem się na rynku Audi A4 (B5), pięciocylindrowe jednostki opuściły segment B. W latach dziewięćdziesiątych były stopniowo zastępowane przez nowe silniki V6. Ostatnie silniki pięciocylindrowe, 2.5 TDI w Audi A6 i 2.3 Turbo w Audi S6, wyszły z produkcji w 1997 roku. W 2009 roku nastąpił ich wielki „come back”. Turbodoładowana, pięciocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem, pojawiła się w Audi TT RS. Zaprojektowany przez quattro GmbH, 2,5 litrowy, montowany poprzecznie silnik, rozwijał moc 250 kW (340 KM). Ten sam motor sprawdził się też doskonale w Audi RS 3 Sportback i w Audi RS Q3. Audi TT RS plus, zaprezentowane w roku 2012, miało nawet 265 kW (360 KM). Dziś, silnik 2.5 TFSI montowany w Audi TT RS, generuje 294 kW (400 KM). Począwszy od roku 2010, międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych, siedem razy z rzędu nagrodziło tę jednostkę tytułem silnika roku, „Engine of the year”, w swojej klasie.

W 2009 roku nastąpił ich wielki „come back”. Turbodoładowana, pięciocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem, pojawiła się w Audi TT RS. Zaprojektowany przez quattro GmbH, 2,5 litrowy, montowany poprzecznie silnik, rozwijał moc 250 kW (340 KM). Ten sam motor sprawdził się też doskonale w Audi RS 3 Sportback i w Audi RS Q3. Audi TT RS plus, zaprezentowane w roku 2012, miało nawet 265 kW (360 KM). Dziś, silnik 2.5 TFSI montowany w Audi TT RS, generuje 294 kW (400 KM). Począwszy od roku 2010, międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych, siedem razy z rzędu nagrodziło tę jednostkę tytułem silnika roku, „Engine of the year”, w swojej klasie.

Zobacz też: Test Audi Q7 3.0 TFSI 333 KM - zupełnie nowa konstrukcja

Wszyscy, którzy chcieliby osobiście zobaczyć pierwsze pięciocylindrowe modele Audi, mogą to zrobić w Forum Audi w Neckarsulm. Wystawa zatytułowana „Od zera do 100“ prezentuje wiele eksponatów, dzięki którym można prześledzić emocjonującą historię silnika Audi, który odniósł tak olbrzymi sukces. Wśród nich jest też jeden z pierwszych egzemplarzy pięciocylindrowej, wysokoprężnej jednostki TDI, pochodzącej z Audi 100 z roku 1989. Wystawa czynna będzie do 6 listopada 2016 r. Więcej informacji na ten temat dostępnych jest tutaj.
 

Kamienie milowe historii pięciocylindrowego silnika Audi
– od zasilania wtryskiem, do nagradzanej jednostki 2.5 TFSI

1976: pierwszy pięciocylindrowy silnik benzynowy
W sierpniu 1976, Audi prezentuje w Luksemburgu model Audi 100 (C2) drugiej generacji. W tym właśnie samochodzie, po raz pierwszy w modelu marki Audi, za napęd odpowiadał pięciocylindrowy silnik benzynowy. Zasilana wtryskiem jednostka o pojemności skokowej 2144 cm3, generowała moc 110 kW (136 KM) przy prędkości obrotowej 5700 obr./min. Maksymalny moment 185 Nm, dostępny był przy 4200 obrotach. Audi 100 (C2) weszło na rynek w marcu 1977 roku. Od września 1979 silnik pięciocylindrowy dostępny był także w Audi 200, a od sierpnia 1982 roku, w następcy modelu C2 – Audi 100 C3.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Hoffmann

dyrektor sieci zewnętrznej Aureus

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »