| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia rozwoju silników Wankla

Historia rozwoju silników Wankla

Silniki Wankla zajmują szczególną pozycję w sercach inżynierów Mazdy. Jak ukształtowała się historia rozwoju ten nietuzinkowej konstrukcji?

Zobacz też: Historia motoryzacji: trzy litery - BMW

Po modelu RX-7, kolejnym etapem historii napędu rotorowego było ograniczenie poziomu emisji przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności paliwowej i redukcji zapotrzebowania na paliwo. W 2003 roku zadebiutował niewysilony, dwurotorowy silnik RENESIS (oznaczony kodem 13B-MSP), który napędzał nową Mazdę RX-8 i wyróżniał się portami wylotowymi umieszczonymi nie peryferycznie, jak w silniku 13B, ale po bokach obudowy rotora. Takie rozwiązanie pomogło zwiększyć efektywny stopień sprężania i osiągi. W silniku tym zastosowano również nowe listwy uszczelnienia promieniowego, co pozwoliło zredukować tarcie wewnętrzne, oraz zainstalowano przeprojektowane uszczelki boczne. Niezwykle lekki (zaledwie 122 kg) silnik generował rekordową moc 141 kW (192 KM)* na każdy litr pojemności, czyli pod tym względem był najmocniejszą jednostką bez turbodoładowania produkowaną seryjnie. RENESIS został wybrany Silnikiem Roku 2003 oraz trafił na listę 10 najlepszych jednostek napędowych w latach 2004-2005, przygotowywaną przez magazyn Ward’s AutoWorld. Natomiast znakomicie wyważona Mazda RX-8 prowadziła się wyjątkowo pewnie i przewidywalnie.

* Mocniejsza wersja przeznaczona na rynek USA i Kanady generowała 184 kW (250 KM) mocy

Równocześnie z debiutem rynkowym modelu RX-8, Mazda zademonstrowała koncepcyjną dwupaliwową wersję RX-8 z silnikiem rotorowym, który mógł być zasilany również wodorem (H2). Silniki rotorowe dobrze współpracują z tym paliwem, ponieważ w ich układzie dolotowym panuje niższa temperatura, co zapewnia bardziej jednorodną mieszankę paliwowo-powietrzną aniżeli w konwencjonalnych jednostkach spalinowych. Ponadto zapobiega to spalaniu detonacyjnemu. Przy zerowym poziomie emisji CO2 oraz minimalnej ilości wydalanego tlenku azotu (NOx), paliwo wodorowe rozwiązywało również problemy emisyjne silnika rotorowego. Przygotowanie bazowego silnika modelu RX-8 do pracy na paliwie wodorowym wymagało wprowadzenia kilku zmian konstrukcyjnych. Na obudowie rotora pojawiły się specjalne wtryskiwacze przystosowane do pracy z H2, a w kolektorze dolotowym zainstalowano dodatkowe wtryskiwacze, które umożliwiały przygotowanie wstępnej mieszanki i bezpośredni wtrysk paliwa.

Zobacz też: Historia motoryzacji: szokujący Citroen

Czysty napęd rotorowy

W 2005 roku Mazda wykorzystała dwupaliwowy układ napędowy z modelu RX-8 w koncepcyjnej wersji minivana Mazda5/Premacy. Rotorowy silnik Mazdy Premacy Hydrogen RE Hybrid zasila generator, który napędza motor elektryczny, zapewniający napęd kół. Ponadto samochód może się również poruszać (na ograniczonym dystansie) jedynie lub częściowo z wykorzystaniem energii elektrycznej zgromadzonej w akumulatorze oraz posiada system odzysku energii kinetycznej hamowania, która wykorzystywana jest do doładowywania baterii. W wodorowym trybie jazdy konfiguracja zapewnia 40-procentowy wzrost mocy w stosunku do modelu RX-8 oraz umożliwia pokonanie dwa razy większego dystansu (ok. 200 kilometrów) zanim system automatycznie przełącza się na zasilanie benzynowe. Mazda zaczęła udostępniać wodorowe wersje modeli RX-8 i Premacy w leasingu odpowiednio w 2006 i 2009 roku.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

BillBird SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »