| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Historia motoryzacji > Historia rozwoju silników Wankla

Historia rozwoju silników Wankla

Silniki Wankla zajmują szczególną pozycję w sercach inżynierów Mazdy. Jak ukształtowała się historia rozwoju ten nietuzinkowej konstrukcji?

* Marcus Popplow (2011), Felix Wankel: mehr als ein Erfinderleben (str. 85). Sutton Verlag. Pobrane z books.google.de.

W międzyczasie, tj. w 1961 roku, Mazda – jako pierwszy producent samochodów – podpisała z NSU umowę licencyjną na wykorzystanie rotorowej technologii napędowej. W późniejszych latach w jej ślady poszło kilkunastu innych przedstawicieli branży motoryzacyjnej, m.in. Alfa Romeo, American Motors, Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Nissan, Porsche, Suzuki oraz Toyota. Jeszcze w tym samym roku Mazda ukończyła prace nad swoim pierwszym prototypem silnika rotorowego, a w 1964 roku na salonie w Tokio zaprezentowała pierwszy koncepcyjny model sportowy wykorzystujący tę technologię.

Zobacz też: Mini Moke

Usterki pierwszych silników Wankla

NSU było tak zdeterminowane, żeby jako pierwsze wprowadzić na rynek pojazd z silnikiem rotorowym, że już w 1964 roku uruchomiło produkcję i sprzedaż dwuosobowego modelu Spider, co zdaniem wielu było zbyt pochopnym krokiem*, bowiem jednotłokowa jednostka o pojemności 498 cm3 nie została zbyt dobrze dopracowana. W odróżnieniu od NSU, Mazda kontynuowała prace rozwojowo-badawcze, obejmujące testy wytrzymałościowe dwurotorowego silnika. W tym celu 60 prototypowych egzemplarzy modelu Cosmo 110S pokonało tysiące kilometrów. Dopiero po odpowiednim dopracowaniu technologii napędowej model ten został wypuszczony na rynek w maju 1967 roku. Konstrukcję samochodu przystosowano do wymogów nowej technologii, a dwumiejscowe sportowe coupé zostało wyposażone w dwurotorowy silnik o pojemności 982 cm3 i mocy 81 kW (110 KM).

* Zobacz http://ps.welt.de/2014/07/19/die-aussenseiter-5-citroen-m35: „Mazda wykonała o wiele lepszą robotę w modelu Cosmo, co postawiło NSU w bardzo trudnym położeniu. Bardziej zaawansowany technologicznie model NSU Ro80 również zadebiutował zbyt szybko i bez odpowiednich testów. W rezultacie wysokie koszty opracowania technologii rotorowej i napraw gwarancyjnych przyczyniły się do coraz gorszej sytuacji finansowej NSU.”

Silnik ten wyposażono w nowoopracowane pirografitowe listwy uszczelnienia promieniowego, w celu rozwiązania największego problemu, z jakim zmagały się jednostki rotorowe, tzn. uszkodzeń powstających na wewnętrznych ścianach obudowy silnika w wyniku kontaktu z krawędziami trójkątnych wirników. Uszkodzenia te powodowały nieszczelności między komorami spalania, skutkujące najpierw spadkiem sprężania i mocy, a następnie całkowitą awarią silnika. Nowe uszczelniacze zostały poddane serii testów wytrzymałościowych (1000 godzin nieustannej pracy silnika), po których wykazano ich niewielkie zużycie oraz nie odnotowano wspomnianych wyżej uszkodzeń, nawet przy przebiegu przekraczającym 100 tysięcy kilometrów.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Przywara

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »