REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Skody Popular

Skoda Popular
Skoda Popular
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Popular to auto, które zdobyło dużą popularność wśród klientów. Od roku 1934 do 1946 Skoda sprzedała ponad 20 000 egzemplarzy tego modelu, w tym 6 000 poza granice ówczesnej Czecho-Słowacji. Jakie były przyczyny tak dobrego przyjęcia przez rynek tego modelu?

Skoda Popular

REKLAMA

Dokładnie 80 lat temu rajdowy duet Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman ukończył ŠKODĄ Popular legendarny Rajd Monte Carlo na drugim miejscu w klasie o pojemności silnika poniżej 1500 cm3. Prekursor dzisiejszej ŠKODY Fabia R5 położył fundamenty sukcesów obecnego rajdowego zespołu ŠKODA Motorsport. Sportowy sukces modelu Popular przełożył się także na wymierne korzyści dla ówczesnych Klientów czeskiej marki: słynny model ŠKODY dostępny był w wersji standardowej oraz jako Popular Monte Carlo w wariantach roadster i coupe.

REKLAMA

„ŠKODA jest dumna ze swojej długiej tradycji w motorsporcie” – mówi Michal Hrabánek, dyrektor ŠKODA Motorsport. „W latach 30. ŠKODA Popular świętowała podobne sukcesy do tych, jakie dzisiaj osiąga ŠKODA Fabia R5. Dokonania naszych poprzedników są dla nas wielką motywacją. W ostatnim sezonie nasza Fabia R5 dała nam cztery zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata w WRC 2, pięć krajowych tytułów mistrzowskich i czwarty z rzędu kontynentalny tytuł Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku (APRC)”.

„Założenia techniczne ŠKODY Popular, z zaawansowaną jak na tamte czasy ramą centralną, niezależnym zawieszeniem obydwu osi i skrzynią biegów zintegrowaną z tyłu z mechanizmem różnicowym, na wiele sposobów wyprzedzały swoje czasy” – wyjaśnia Michal Velebný, kierujący działem renowacji Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav. „ŠKODA Popular odniosła znaczące sukcesy zarówno na europejskiej, jak i południowoamerykańskiej scenie rajdowej i wyścigowej”.

Zobacz też: Skoda: co oznacza symbol RS?

REKLAMA

Obok modeli Rapid i Superb, debiutująca w 1934 roku Popular miała kluczowy wpływ na rozwój ŠKODY w latach 30., gdy stała się ona największym producentem samochodów w Czechosłowacji, rozpoznawalnym w całej Europie. Jak na swoje czasy modele te wyznaczały nowe standardy w kategoriach technologii, designu i stosunku jakości do ceny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ŠKODA Popular, która równo osiemdziesiąt lat temu stanęła na starcie Rajdu Monte Carlo, była wyposażona w trzybiegową skrzynię i czterocylindrowy silnik o pojemności 1386 cm3 i mocy 34 KM, znany z drogowej wersji modelu. Dwa baki paliwa o łącznej pojemności 170 litrów pozwalały przejechać bez przerwy na tankowanie nawet 1500 kilometrów. Prędkość maksymalna auta wynosiła 110 km/h. Z całkowitej wagi konstrukcji wynoszącej 790 kg około 250 kg pochłaniało pozbawione dachu nadwozie. Rajdowy Popular wypełniony płynami ważył zaledwie 960 kilogramów, załoga wraz ze swoim wyposażeniem dodawała do tego kolejne 170 kg

14 stycznia 1936 roku Pohl i Hausman wyruszyli z Pragi w podróż na legendarny rajd, kierując się do Aten, gdzie rozpoczęła się licząca 3852 kilometry trasa, prowadząca kolejno przez Thessaloniki, Belgrad, Budapeszt, Wiedeń, Strasburg, Avignon i Monako. Jadąca ŠKODĄ załoga dotarła do mety 29 stycznia nie notując po drodze ani jednego punktu karnego. Samochód przeszedł także z bardzo wysokimi notami badanie techniczne i próby zręczności. Ostatecznie, duet Pohl/Hausman zajął ze ŠKODĄ Popular drugie miejsce w klasie samochodów z silnikami o pojemności do półtora litra

Rajd rozgrywał się w trudnych i zmieniających warunkach atmosferycznych. By poradzić sobie z zimowymi mrozami, załoga wyposażyła swój samochód w dodatkowy nawiew ciepłego powietrza, uchwyty na termosy i elektrycznie podgrzewane wycieraczki przedniej szyby. Oparcie fotela pasażera można było opuszczać, tak by pilot mógł odpoczywać podczas długiej jazdy

W czasie rajdu załoga korzystała z przetestowanych w Karkonoszach jeszcze przed startem terenowych opon i skórzanych kombinezonów, dostarczonych przez krajowego specjalistę, znaną firmę Bata

Zachęcona własnymi sukcesami marka wydała na świat pod nazwą ŠKODA Popular Sport Monte Carlo szereg sportowych modeli. Między rokiem 1936 a 1938 zbudowano siedemdziesiąt egzemplarzy roadsterów i opływowych coupe. Jeden z tych samochodów należy obecnie do kolekcji Muzeum ŠKODY w Mladá Boleslav

Zobacz też: Rozwój silników samochodów Skoda

Popular spełnił pokładaną w nazwie obietnicę: lekki i niskobudżetowy model stał się bardzo popularnym wyborem, spełniającym długo skrywane marzenia szerokiej rzeszy klientów o posiadaniu własnego samochodu. Czteroosobowy „samochód ludu” był oferowany nie tylko jako sedan, ale i dwudrzwiowy wariant „Tudor” oraz kabriolet z częściowo zdejmowanym dachem. Oprócz tego, dostępny był także dwuosobowy roadster i dostawczy van

ŠKODA Popular szybko stała się najlepiej sprzedającym się samochodem ówczesnej Czechosłowacji. Od roku 1934 do 1946 ŠKODA sprzedała ponad 20 000 egzemplarzy tego modelu, z których wyjątkowe jak na tamte czasy 6 000 sztuk zostało wyeksportowanych do pięćdziesięciu krajów w Europie i poza nią, sięgając Chin, Indii, jak i wielu krajów południowoamerykańskich i afrykańskich. Jednym z głównych powodów niesamowitej popularności tego modelu był jego bardzo wysoki poziom niezawodności. ŠKODA wzmocniła wizerunek modelu, jako solidnego i wszechstronnego, serią długodystansowych podróży.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Skoda Popular
Skoda
Skoda Popular
Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA