REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój silników samochodów Skoda

Test Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI
Test Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Historia rozwoju silników Skody pokazuje jak ogromny postęp nastąpił w jednostkach napędowych aut. Zobacz jak zmieniły się silniki w czeskich w samochodach.

Od siedmiokonnego silnika z początku XX wieku, po 220-konne TSI w roku 2014: za silnikami z czeskiego miasta Mladá Boleslav stoi 119 lat doświadczenia i pracy wielu pokoleń ekspertów.

REKLAMA

REKLAMA

Historia silników benzynowych ŠKODY i poprzedzającej jej marki Laurin & Klement jest nawet dłuższa, niż historia produkowanych przez nie samochodów. Założona przez dwóch wizjonerów firma była jednym ze światowych pionierów motoryzacji i silników spalinowych. Jeszcze na etapie produkcji rowerów zainteresowanie silnikami spalinowymi popchnęło Václava Laurina i Václava Klementa do połączenia swojego wyrobu z tym rodzajem napędu. Tak powstał jeden z pierwszych na świecie motocykli współczesnego typu, który dał początek wielu popularnym i notującym niesłychane sukcesy sportowe jednośladów marki.

" W pionierskich dla motoryzacji czasach, na przełomie wieków marka Laurin & Klement badała różne rozwiązania konstrukcyjne: eksperymentowała z miejscem montażu podzespołów samochodu i konfiguracją. Miała na swoim koncie silniki jedno- i wielocylindrowe, widlaste i rzędowe."

Połączenie technicznego kunsztu Laurina i odważnej strategii Klementa zaowocowało powstaniem w 1905 roku pierwszego ich samochodu. Model „Voiturette A” napędzany był już dojrzałym, nowoczesnym, czterosuwowym motorem z dwoma dolnozaworowymi cylindrami ustawionymi rzędowo, o pojemności skokowej jednego litra. Moc 7 KM przekazywana na tylną oś za pośrednictwem łańcucha lub wału Kardana pozwalała osiągać prędkości rzędu 40 km/h.

Już w 1908 marka potwierdza swój nieprzeciętny kunszt inżynieryjny, z dwóch silników modelu F tworząc jeden z pierwszych w historii motorów V8.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Uzyskanie patentu na produkcję i samodzielny rozwój rozrządu suwakowego dało samochodom z logo L&K przepustkę do powożenia światowej elity: arystokracji i przedsiębiorców całej Europy, a nawet z dalekiej Australii. Luksusowymi samochodami tej marki jeżdżono na dworach Japonii i Chin.

Po drugiej wojnie światowej ŠKODA odnalazła się w nowej rzeczywistości, jako jedna z najsilniejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie firm Bloku Wschodniego. Modele takie jak Octavia z silnikiem 1089 cm³ lub 1221 cm³ z powodzeniem sprzedawano na rynkach eksportowych np. w Wielkiej Brytanii i Nowej Zelandii, a zaprezentowany w 1964 roku 1000 MB po obydwu stronach Żelaznej Kurtyny, zgodnie uznawany był za jeden z najlepszych samochodów z silnikiem o pojemności do jednego litra.

Model zdobył ogromną popularność dzięki osiągnięciu tych samych wartości, z których czeskie samochody są nieprzerwanie znane i cenione po dziś: połączeniu dynamicznych osiągów z niskimi kosztami eksploatacji. To z tej konstrukcji wyprowadzono legendarny model 130 RS, który z silnikiem o pojemności 1228 cm³ i mocy 140 KM przy 8500 obr./min rozpoczął pasmo sukcesów ŠKODY w sporcie motoryzacyjnym.

W 2012 roku zakończono wartą 34 miliony euro rozbudowę Centrum Technologii i Rozwoju Česana, dając ŠKODZIE cenne narzędzie do rozwijania kolejnych nowoczesnych jednostek. Wiele z silników montowanych w ŠKODACH zostało opracowanych przez Grupę Volkswagen, niemniej czeska marka zachowuje w ofercie autorskie jednostki, z których korzystają teraz także pozostałe marki koncernu.

"W roku dwutysięcznym ŠKODA powróciła do Rajdowych Mistrzostw Świata z modelem ŠKODA Octavia WRC. Wyczynowy model z silnikiem o określonej regulaminem mocy 300 KM zajął w 2001 roku trzecie miejsce w morderczym Rajdzie Safari. "

Przez ostatnie 23 lata współpracy z Grupą Volkswagen, ŠKODA doczekała się aż pięciu typów jednostek benzynowych: 16V, HTP, MPI, FSI i TSI.Pierwszym krokiem ŠKODY w zwiększaniu wydajności swoich silników był niezwykle udany motor HTP. Skrót ten oznacza High Torque Performance i wskazuje na wysokie osiągi płynące z dużego momentu obrotowego. Ten oszczędny i dynamiczny silnik jest prawdziwym hitem ŠKODY: w tym roku bramy jej fabryki opuścił trzymilionowy egzemplarz motoru 1.2 HTP.

Wśród silników wolnossących niesłabnącą popularnością cieszą się także silniki typu MPI. Ich nazwa wskazuje na wielopunktowy wtrysk paliwa, który pozwala na bardzo wydajne dawkowanie benzyny. To niezawodne i przystępne cenowo, a przy tym zaawansowane i bardzo wydajne jednostki. W modelu Superb pojawia się także wolnossący motor typu FSI, wykorzystujący nowoczesne i oszczędne rozwiązanie w postaci bezpośredniego wtrysku paliwa.Ostatnim słowem w zakresie wydajności silników benzynowych jest technologia TSI. To najnowocześniejsze obecnie stosowane rozwiązanie, występujące w samochodach ŠKODA od sześciu lat. Są to silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką.

Rozwiązanie to umożliwia osiąganie bardzo dużej mocy jednostkowej i korzystnego przebiegu charakterystyki mocy i momentu obrotowego, gdzie samochód jest w stanie dynamicznie rozpędzać się nawet pod dużym obciążeniem od najniższych obrotów silnika.

"Latem 2011 roku specjalnie przygotowana Octavia RS z silnikiem 2.0 TSI o mocy 600 KM rozpędziła się na wyschniętym jeziorze Boneville do prędkości 365 km/h, stając się najszybszym samochodem z silnikiem tej wielkości na świecie."

Źródło: materiały prasowe Skoda

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA