REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia silników Diesla w pigułce

Silnik TDI
Silnik TDI
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Zaawansowana technologia, małe spalanie, filtr cząstek stałych – wszystko to kojarzy się nam z nowoczesnymi dieslami, specjaliści zajmujący się ciągłym udoskonalaniem ich uważają, że w przeciągu kilku najbliższych lat będą one jeszcze oszczędniejsze.

Silnik diesla jest obecny na rynku od 1936 roku. Pierwszy samochód wyposażony w układ wtryskowy paliwa od Boscha to Mercedes – Benz 260D. Od tamtej pory wprowadzono wiele udoskonaleń oraz nowych technologii, było również kilka momentów przełomowych, które znacząco ulepszyły jednostki wysokoprężne. Jednym z nich, na pewno, jest wprowadzenie do sprzedaży w latach 70 – tych, pierwszego Volkswagena z dieslem, dzięki niemu zainteresowanie tym rodzajem napędu znacznie wzrosło. W 1989 roku firma z Wolfsburga  jeszcze bardziej upowszechniła jazdę na oleju napędowym po przez skonstruowanie jednostki o symbolu TDI, uznawanej przez wielu użytkowników za kamień milowy w 75 – letniej historii diesla. System common rail, który ogranicza hałas, podnosi moc, zwiększa sprawność napędu i zmniejsza emisję spalin to z kolei wielkie osiągnięcie dla Boscha, czołowej firmy zajmującej się nowymi rozwiązaniami w tej dziedzinie.

REKLAMA

Zobacz też: Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

Poniżej zostało przedstawione kalendarium z najważniejszymi osiągnięciami techniki:

1936 – Rozpoczęcie produkcji układów Boscha do samochodów osobowych. W tym roku Mercedes – Benz na wystawie samochodowej w Berlinie zaprezentował swój pierwszy model z Dieslem pod maską 260D, był to również pierwszy na świecie samochód z silnikiem wysokoprężnym produkowany seryjnie. W pierwszych latach klienci podchodzili sceptycznie do tego rozwiązania, ponieważ jednostka Mercedesa nie była ani cicha ani też zbytnio dynamiczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1960 – Pierwsza pompa rozdzielaczowa – mechaniczna (typ VM). Urządzenie stosowane do hydraulicznego wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym, jest pompą wirnikową, wewnątrz której znajduje się cylinder i tłoczki podające dawkę paliwa. Było to rozwiązanie lżejsze i bardziej zwarte niż pompy rzędowe stosowane wcześniej, dzięki temu Diesle mogły zadomowić się w małych samochodach osobowych.

1975Pompa rozdzielaczowa – mechaniczna ( typ VE). Pompa tego typu nie posiada czułości na zmianę temperatury i lepkości paliwa dzięki zastosowaniu regulatora mechanicznego. Można przez to zastosować dodatkowe zespoły służące do sterowania dawką paliwa w zależności od ciśnienia doładowania i temperatury.

1986 – Elektroniczny sterownik silnika Diesla EDC dla pompy rozdzielaczowej. Połowa lat 80 – tych to wprowadzenie do silników Diesla elektroniki, tą innowację wprowadziła firma Bosch.

1987 - Sterownik EDC został zastosowany w BMW 524. Bawarska marka była jedną z pierwszych, które zastosowały to rozwiązanie w samochodzie osobowym. W tamtym czasie samochód oferował dużo przyjemności z jazdy oraz był najszybszym autem osobowym z dieslem pod maską.

1989 – Pompa rozdzielaczowa VE EDC typu VP37 do układów wtrysku bezpośredniego w samochodach osobowych. Rozwiązanie to zrewolucjonizowało koncepcję silnika wysokoprężnego. Pierwszym samochodem z nim było Audi 100 TDI. Nowa technologia umożliwiała wtrysk paliwa pod bardzo wysokim jak na tamte czasy ciśnieniem 1 000 barów, bezpośrednio do cylindrów, co zapewniało wysoką efektywność spalania.

Zobacz też: Historia motoryzacji: legendy niemieckiej motoryzacji

1996 – Pompa rozdzielaczowa wielotłokowa promieniowa typu VP44.

1997 – Rozpoczęcie produkcji seryjnej pompy wysokociśnieniowej oraz wtryskiwaczy systemu Common Rail. Ciśnienie wtrysku do 1350 barów. To drugie rozwiązanie okazało się wiodącą technologią pod koniec lat 90 – tych. Rok po wprowadzeniu systemu, firma Bosch świętowała wyprodukowanie milionowego egzemplarza.

1998 – Unit Injector (pompowtryskiwacze) do samochodów osobowych. Technologia ta była wykorzystana np. w 4 cylindrowym silniku Volkswagena 1,9 TDI oraz 3 cylindrowym 1,2 TDI. Nagroda Paula Pietscha dla firm Bosch i Fiat za system Common Rail uznany za przełomową innowację techniczną.

1999 – Jubileusz produkcji: milion wyprodukowanych systemów Common Rail firmy Bosch.

2001 – Druga generacja systemów Common Rail do samochodów osobowych. Charakteryzuje się ciśnieniem wtrysku na poziomie 1600 barów oraz wielofazowością wtrysku (maksymalnie do 7 faz, natomiast najczęściej jest ich 5). Jest to obecnie najczęściej stosowana generacja produktu.

2002 – Jubileusz produkcji: 10 milionów wyprodukowanych systemów Common Rail Boscha.

2003 – Trzecia generacja systemu wtryskowego Common Rail do samochodów osobowych. Charakteryzuje się wtryskiwaczami piezoelektrycznymi typu Inline i ciśnieniem wtrysku do 1800 barów. W porównaniu do generacji poprzedniej nowe rozwiązanie obniża spalanie, ogranicza emisję spalin oraz hałas pracującej jednostki.

2005 – Firma Bosch otrzymała Niemiecką Nagrodę Przyszłości (Deutsche Zukunftspreis – wręczana od 1997 roku, wyróżnienie za wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań technicznych na rynek) za opracowanie wtryskiwaczy piezoelektrycznych do systemów wtryskowych Diesla. Piezoelektryczne, bezpośrednie uruchamianie iglicy zaworu eliminuje nie tylko bezwładność elektromagnesu, ale też współpracującego z nim obwodu hydraulicznego, dodatkowo opóźniającego działanie wtryskiwacza.

2006 – W Europie Zachodniej samochody z silnikami Diesla przekroczyły 50% udziału w rynku. Audi R10 TDI z silnikiem wysokoprężnym i technologią wtryskową Boscha wygrało 24 – godzinny wyścig Le Mans, Audi zwyciężyło również w 2007, 2008 oraz 2010 roku.

2007 – Bosch skonstruował pierwszy system wtryskowy z ciśnieniem wtrysków do 2000 barów.

2008 – System wtórnego oczyszczania spalin w samochodzie osobowym z silnikiem Diesla Bosch Denoxtronic. Nagroda środowiska Oko-Glebe w kategorii „innowacja producentów wyposażenia”. Zostaje zawarta umowa partnerstwa strategicznego na rzecz rozwoju technologii hybrydowej do silników Diesla między PSA Peugeot Citroen a Robert Bosch GmbH.

Zobacz też: Historia motoryzacji: początki angielskiej motoryzacji

2009 – Jubileusz produkcji: 50 milionów wyprodukowanych systemów Common Rail Boscha. 5 lat przed wprowadzeniem normy emisji spalin Euro VI (planowane wprowadzenie w 2014 roku dla ciężkich pojazdów samochodowych, dopuszczalna wartość emisji tlenków azotu to 400 mg/kWh) zostają wyprodukowane pierwsze auta spełniające dane normy.

2011 – Uruchomienie produkcji seryjnej pierwszego hybrydowego napędu diesla w PSA Peugeot Citroen powstałego we współpracy z firmą Bosch. Peugeot 3008 Hybrid4.

Według ekspertów w ciągu kilku najbliższych lat sprawność diesli pójdzie jeszcze w górę, w 2015 roku spalanie na poziomie 3,6l/100km może być całkowicie realne. Porównując to do parametrów obecnych jednostek oszczędność paliwa wyniesie ok. 30%. Mimo, tak zaawansowanych, rozwiązań jakie są stosowane w tym momencie popularność diesla ma utrzymywać się ciągle na podobnej wysokości nawet przez kolejne 20 lat, spowodowane to jest postępowaniem downsizingu. W przyszłości moc silników może osiągać wartość ok. 100 kw (140 KM) mocy przy 3 cylindrach i pojemności niewiele przekraczającej jeden litr.

Zobacz też: Jak działają pompowtryskiwacze w silnikach Diesla?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA