REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: początki motoryzacji we Francji

Jakubowski Ryszard
Jules Goux wygrał na Peugeocie wyścig w Indianapolis w 1913 roku
Jules Goux wygrał na Peugeocie wyścig w Indianapolis w 1913 roku

REKLAMA

REKLAMA

Francuski potentat motoryzacyjny zaczynał bardzo skromnie, od produkcji rowerów. W 1810 roku w Herimoncourt Jean Pierre Peugeot uruchamia produkcję rowerów, nie marząc nawet o tym, że już 100 lat później jego nazwisko stanie się znane niemal na całym świecie.

REKLAMA

 Firma pana Peugeot w pewnym momencie podupada finansowo i przestaje istnieć. Tradycję rodzinną podtrzymują jednak jego spadkobiercy, otwierając w 1885 roku całkiem nowe zakłady rowerowe pod szyldem „Les Files de Peugeot Fréres”. Współpracujący z nimi inżynier Armad Peugeot, wnuk Jeana Paula, ma szersze spojrzenie w przyszłość i dostrzega możliwość wejścia w dopiero raczkujący świat motoryzacji.

REKLAMA

W 1889 roku powstaje pierwszy wehikuł nie napędzany siłą mięśni człowieka, z nazwiskiem „Peugeot” w szokującej skądinąd nazwie, Serpolet-Peugeot (=Tymianek-Peugeot). Był to pojazd, przypominający powóz konny, napędzany maszyną parową. Zbudowany na wzór powozu, miał zbyt delikatną ramę, jak na pojazd napędzany mechanicznie. Niezadowolony ze swojego dzieła Armand Peugeot poszukał lżejszego silnika do napędu swojego powozu i znalazł go w firmie Levarsor. Był to silnik benzynowy, produkowany na licencji Daimlera. Już w 1890 roku fabrykę Peugeot pierwszy pojazd, napędzany silnikiem spalinowym, Peugeot-Levarsor. O firmie pana Peugeot zaczęto mówić, zwłaszcza że odniosła niebywały sukces: w ciągu 5 lat potrafiła pomyślnie przejść przez trzy etapy rozwoju pojazdów, od napędzanych siłą mięśni, przez parowe do korzystających z napędu spalinowego.

Peugeot-Levarsor przypominał powóz konny, w którym pasażerowie siedzieli twarzami do siebie. Miał duże i bardzo wąskie, „rowerowe” koła z cienkimi szprychami. Kierowano nim z tylnego siedzenia podobną kierownicą, jak rowerowa, z tym że na jej końcach znajdowały się pionowe uchwyty – rękojeści podobne do rączek stosowanych np. w korbach sterujących starymi tramwajami. O samochodzie Peugeot-Levarsor, znanym jako „Type 3”, stało się głośno po tym, jak wystartował w 1891 roku wieloetapowym wyścigu dla rowerzystów Paryż-Brest, pokonując trasę 2100 km w łącznym czasie 139 godzin, czyli ze średnią prędkością około 15 km/godz.   

Zobacz też: Historia motoryzacji: od starożytności do XVII wieku

W 1892 roku wyprodukowano 29 egzemplarzy tego auta, uznawanego za rower. Powstał wówczas jedyny egzemplarz o specjalnym wyglądzie, nawiązującym do tradycyjnych motywów tunezyjskich, na zamówienie beja Tunisu.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W 1894 roku zorganizowano pierwsze w historii Francji „concours de voitures sans chevaux à propulsion mécanique” („zawody dla pojazdów z napedem mechanicznym bez koni”), których organizatorem był jeden z dziennikarzy gazety „Petit-Journal”. Wśrod 21 uczestników było aż 6 Peugeotów. Pierwsze miejsce przypadło ex-aequo pojazdom Peugeot i Panhard-Levassor.   

W 1896, Armand Peugeot zakłada w Audincourt  spółkę „La Société des Automobiles Peugeot”, tym samym opuszczając rodzinny biznes, gdzie niejednokrotnie dano mu do zrozumienia, że nie ma miejsca dla jego ekscentrycznych pomysłów w firmie „Les Files de Peugeot Fréres”.  W tym samym roku z garażu barona Zulien znika jego Peugeot. Jest to pierwsza w historii kradzież samochodu. Inne auta nie skusiły do tej pory złodziei.

Ograniczenie prędkości do 12 km/h

W 1898 roku prefekt Paryża wprowadza pierwsze w historii ograniczenie prędkości samochodów, ustanawiając górną granicę na 12 km/godz. Sprzedaż Peugeotów mimo to rośnie i w 1900 roku osiąga 500 sztuk, w tym aż 15 modeli. Jednocześnie zakłady Peugeot sprzedają 20 tysięcy rowerów.

Wprowadzony w 1905 roku słynny model „Bebe” z jednocylindrowym silnikiem jest pojazdem lekkim i dobrze prowadzącym się. Stworzony z myślą o ludziach średnio zamożnych stał się pierwszym w historii autem popularnym, nie tylko dla arystokratów. Razem z nim powstał wówczas znany i stosowany do dziś znak firmowy „Lew Peugeota”. Rozsławili go dwaj znani kierowcy wyścigowi, Boillot i Goux, zajmując trzecie i czwarte miejsce w zawodach „Grand Prix Automobile Club de France” i zwyciężając w Targa Flioro w 1908 roku.

W 1919 roku Peugeot wprowadza na rynek kolejny produkt – słynną „Quadrilette”, która odnosi wielki sukces rynkowy dzięki prostej formule: dwa miejsca, trzy biegi i cztery konie (przeliczeniowe). Samochodzik uzyskuje prędkość 60 km/godz. Uznano go wówczas za najbardziej ekonomiczny dwumiejscowy pojazd świata.  Dla podtrzymania opinii innowacyjnej marki, Peugeot od 1920 roku wprowadza na rynek model 156, z silnikiem bez zaworów, który dzięki swojej szybkości ustanawia wiele rekordów.  

Zobacz też: Historia motoryzacji: omnibusy i silniki parowe

W 1923 roku marka Peugeot osiąga nieprawdopodobną ilość 10 000 aut produkowanych rocznie. W 1923 roku Peugeot zwycięża w najbardziej prestiżowych zawodach samochodowych – „24 h Le Mans”. ^ lat później pojawia się pierwszy model z trzycyfrowym numerem – 203. Od tej pory firma Peugeot ma do wyłącznej dyspozycji numery typów o trzech cyfrach, z zerem w środku. Było to między innymi powodem zmiany oznaczeń samochodów „Warszawa” 201, 202 i 203 produkowanych po II wojnie światowej w Polsce.

W latach trzydziestych zmieniono nieco konstrukcję modelu 201, przerabiając zawieszenie przednich kół na niezależne. Było to posunięcie niezwykle rewolucyjne i dało asumpt innym konstruktorom aut do stosowania go w tworzonych przez siebie modelach.

Podczas paryskiego Salonu Samochodowego w 1935 roku Peugeot znów zaskakuje wszystkich, pokazując model 402 o bardzo aerodynamicznej sylwetce, zwanej „Fuseau de Sochaux” (=”Wrzeciono z Sochaux”). Zaprezentowane równocześnie luksusowe wersje, modele „Eclipse” wieńczyły serię modeli coupe i kabrioletów.

W 1936 roku Peugeot wprowadza na rynek model 302, zastępujący 402. Jest to zwiastun nowych trendów na rynku samochodowym, wróży bowiem koniec samochodów o wielkich karoseriach i aut robionych „na miarę” pod konkretne zamówienie. Od tej pory konstruktorzy aut zaczynają kłaść większy nacisk na ekonomię, tworząc pojazdy o coraz mniejszym zużyciu paliwa. Powstaje wówczas, tuż przed wybuchem II wojny światowej, ekonomiczny model 202, który wypiera z rynku 302. Produkcja Peugeotów systematycznie i szybko rośnie , by po II wojnie światowej osiągnąć poziom ponad 50 000 samochodów rocznie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA