REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rejestrujemy zabytek. Jak załatwić formalności?

Jakubowski Ryszard
Stare auta to świadectwo minionej epoki; Fot. Fotolia
Stare auta to świadectwo minionej epoki; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stare pojazdy to nie tylko kłopotliwe kilogramy złomu, ale także świadectwo minionej epoki w motoryzacji. Dlatego najlepiej zachowane egzemplarze oldtimerów są traktowane jako zabytki techniki.

Aby dany pojazd spełniał warunki konieczne do uznania go za zabytkowy lub kolekcjonerski, musi przede wszystkim odpowiadać wymogom stawianym przez kilka aktów prawnych. Są to, w szczególności:
– Ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. nr 98, poz. 602 z 1997 r. z późniejszymi zmianami)
– Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. nr 162, poz. 1568).

REKLAMA

Zobacz też: Co to jest pojazd zabytkowy?

REKLAMA

Przepisy wykonawcze można znaleźć w Rozporządzeniu ministra infrastruktury nr 133, poz. 1123 z 2002 r. Ze wspomnianych aktów prawnych wynika, że do rejestracji pojazdu zabytkowego jest konieczna przede wszystkim uwierzytelniona kopia decyzji o wpisaniu danego pojazdu do rejestru pojazdów zabytkowych albo dokument, potwierdzający umieszczenie tego pojazdu w wojewódzkiej ewidencji zabytków.

Każdy z tych dokumentów można uzyskać po zgłoszeniu się i załatwieniu niezbędnych formalności w Wojewódzkim Urzędzie Zabytków. Przedtem jednak należy uzyskać pozytywną opinię rzeczoznawcy z listy zatwierdzonej przez Generalnego Konserwatora Zabytków, eksperta w dziedzinie pojazdów zabytkowych.

Po uzyskaniu opinii eksperta należy sporządzić 3 oryginalne egzemplarze (nie mogą to być odbitki xero) karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki według wzoru, opracowanego przez Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków. Jeden z egzemplarzy wraz z odpowiednim wnioskiem zainteresowanego trafia do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który włącza go do wojewódzkiej ewidencji zabytków. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Stowarzyszenia użytkowników pojazdów zabytkowych

REKLAMA

Karta musi być wypełniona bardzo starannie i rzetelnie, aby umożliwić jednoznaczną i nie budzącą żadnych wątpliwości identyfikację pojazdu. Na jej podstawie Wojewódzki Konserwator Zabytków wydaje potwierdzenie wpisu do rejestru zabytków. Jeden z egzemplarzy wspomnianej karty należy przesłać do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie.

Po uzyskaniu potwierdzenia włączenia karty do wojewódzkiej ewidencji zabytków należy dołączyć do niego dokument, potwierdzający prawa własności pojazdu oraz zaświadczenie ze stacji diagnostycznej o pozytywnym wyniku przeglądu technicznego. Następnie we właściwym wydziale komunikacji wypełnić stosowny wniosek i po złożeniu wszystkich dokumentów oczekiwać na otrzymanie żółtych tablic rejestracyjnych. Świadczących o zabytkowym charakterze noszącego je pojazdu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA