REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zweryfikować prawdziwość wskazań czujnika ciśnienia oleju i czujnika temperatury?

Jakubowski Ryszard
Wiele czujników w autach zabytkowych może działać nieprawidłowo, fot. Fotolia
Wiele czujników w autach zabytkowych może działać nieprawidłowo, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W starych samochodach po wieloletniej eksploatacji wiele czujników i wskaźników może działać wadliwie, co oznacza, że dostarczane przez nie informacje będą dla kierowcy mylące i mogą mieć poważne następstwa. Dlatego we własnym interesie użytkownika pojazdu leży ich sprawdzenie i wykrycie błędów we wskazaniach.

Spośród kilku czujników i wskaźników samochodowych dwa są najważniejsze: wskaźnik temperatury i wskaźnik ciśnienia oleju. Ich awaria lub błąd we wskazaniach mogą skończyć się poważnymi uszkodzeniami lub wręcz zniszczeniem silnika, jeżeli w porę nie zasygnalizują braku ciśnienia oleju lub zbyt wysokiej temperatury cieczy chłodzącej silnik.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zarejestrować auto zabytkowe kupione za granicą?

REKLAMA

W wielu samochodach produkowanych w pierwszej połowie XX wieku wskaźnikiem ciśnienia oleju był zwykły manometr, połączony cienką rurką z okładem smarowania silnika. Potem zastosowano czujniki i wskaźniki elektryczne, w końcu zastosowano najprostsze z możliwych rozwiązanie: czujnik połączony z lampką kontrolną, gasnącą po przekroczeniu pewnego ciśnienia oleju.

Brak wskazań ciśnienia oleju przez wskaźnik wychyłowy może wskazywać na awarię czujnika lub przerwę przewodu między czujnikiem i wskaźnikiem, a także na uszkodzenie wskaźnika. Po odłączeniu przewodu od czujnika należy przy pomocy omomierza sprawdzić rezystancję pomiędzy jego końcówką i masą pojazdu. Jeżeli wynosi ona kilka omów, uszkodzony jest czujnik ciśnienia. Jeżeli więcej niż 1 kiloom lub nieskończoność – przerwany jest obwód wskaźnika. Dalsze badanie omomierzem pokaże, czy przerwa istnieje w przewodzie, czy we wskaźniku.

Same wskazania wskaźnika przy sprawnie działającym układzie należy traktować jako bardzo przybliżone, błąd może wynosić nawet ponad 20%. W przypadku czujnika z lampką kontrolną sprawdzenie polega na odłączeniu przewodu od czujnika i połączeniu go z masą pojazdu przy włączonej stacyjce. Jeżeli kontrolka się nie zaświeci, uszkodzony jest przewód albo przepalona jej żarówka. Jeżeli się zaświeci, a po podłączeniu do czujnika przy niepracującym silniku zgaśnie – należy wymienić czujnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Formalności przy zakupie auta zabytkowego

REKLAMA

Jakość czujnika można ocenić po czasie, jaki upłynie od uruchomienia silnika do zgaśnięcia kontrolki. Im jest on dłuższy, przy założeniu pełnej sprawności układu smarowania silnika, tym czujnik jest lepszy, co oznacza że wyłącza kontrolkę przy dużym ciśnieniu oleju, zbliżonym do prawidłowego.

Wskaźnik temperatury bada się omomierzem podobnie jak wskaźnik ciśnienia oleju. Poprawność wskazań można zbadać po wyjęciu czujnika z silnika. Trzeba w tym celu okręcić jego korpus mocno drutem miedzianym, którego drugi koniec musimy podłączyć do masy pojazdu. Następnie podłączamy właściwy przewód i tak „uzbrojony” czujnik, po włączeniu stacyjki, wrzucamy do kubka z wrzątkiem. Jeżeli wskazówka wskaźnika znajdzie się na czerwonym polu, można uznać że układ działa prawidłowo. Jeżeli nie, należy wymienić czujnik na w pełni sprawny.

Sam wskaźnik temperatury ulega uszkodzeniom niezwykle rzadko i zwykle przestaje wówczas cokolwiek pokazywać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA