REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmniejszyć lub zlikwidować poślizg paska klinowego?

Jakubowski Ryszard
 Pasek zbyt luźny lub długo używany ma tendencję do ślizganie się po kółkach pasowych; Fot. Fotolia
Pasek zbyt luźny lub długo używany ma tendencję do ślizganie się po kółkach pasowych; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pasek klinowy w silniku samochodowym służy do napędzania kilku urządzeń, stanowiących jego osprzęt, takich jak pompa wodna, wentylator chłodnicy i prądnica lub alternator.

REKLAMA

Pasek zbyt luźny lub długo używany ma tendencję do ślizganie się po kółkach pasowych, co może prowadzić do pogorszenia chłodzenia silnika, a prawie zawsze owocuje niepełnym ładowaniem akumulatora lub brakiem ładowania przy włączonych wszystkich odbiornikach prądu. Dlatego należy zawsze dbać o to, aby było on należycie naciągnięty. Regulację tego parametru przeprowadza się najczęściej przez odpowiednie odchylanie prądnicy lub alternatora po zluzowaniu śrub mocujących to urządzenie. Można sobie przy tym pomóc, z zachowaniem ostrożności, niewielką dźwignią, np małą łyżką dom opon, wkładając ją pomiędzy korpus silnika i obudowę urządzenia.

REKLAMA

Prawidłowy naciąg paska poznaje się po tym, iż po bardzo silnym naciśnięciu JEDNYM PALCEM w środku jego najdłuższego wolnego odcinka, na jego zewnętrzny bok można uzyskać ugięcie rzędu 10 do 15 mm. Pasek zbyt silnie naciągnięty zużywa się szybko i może pęknąć w każdej chwili, ale także znacznie przyspiesza zużycie łożysk w urządzeniach, które są za jego pomocą napędzane.

Zobacz także: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

REKLAMA

W przypadku stwierdzenia poślizgu paska, gdy zakres regulacji osiągnął maksimum i nie można go bardziej naciągnąć, można doraźnie ratować sytuację, nacierając go podczas pracy, z zachowaniem daleko idącej ostrożności i bez większego docisku, kawałkiem kalafonii balsamicznej, lub sypiąc sproszkowaną kalafonię pod niego w najniżej położonym kółku pasowym. Zabieg ten, pomimo iż pozwala na wydłużenie pracy paska klinowego za każdym razem o kilkadziesiąt minut do 2-3 godzin, zwiększa hałaśliwość pracy silnika, objawiającą się nienaturalnym, głośnym, lekko modulowanym piskiem, który ustępuje prawie zupełnie po kilku, a najpóźniej po kilkunastu minutach.

Kalafonia powoduje dość znaczne zwiększenie współczynnika tarcia pomiędzy gumą paska a metalem kółek pasowych, jest przy tym całkowicie dla nich i dla paska obojętna. Podczas nacierania i potem w czasie pracy, topi się pod wpływem ciepła i wnika częściowo w mikropory paska i kółek, wypełniając je, dzięki czemu wydłuża się okres, zanim pasek zacznie się ponownie ślizgać. Opisany zabieg pozwala na kontynuowanie eksploatacji pojazdu do czasu wymiany zużytego paska na nowy. W skrajnych przypadkach może to nastąpić nawet po kilku dniach, po przejechaniu nawet 1000 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Nie wolno nadużywać kalafonii, Jej nadmiar w formie okruchów może przedostać się do wnętrza alternatora lub prądnicy oraz do innych urządzeń, zakłócając ich pracę. Kalafonię można łatwo usunąć przy pomocy alkoholu, np. denaturatu, w którym się doskonale rozpuszcza.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA