REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Paliwa do samochodów zabytkowych. Porada

Łukasz Krasowski
Konsekwencją postępu w konstrukcji silników spalinowych jest zmiana zadań stawianych zasilającym ich paliwom. fot. Citroen 2CV
Konsekwencją postępu w konstrukcji silników spalinowych jest zmiana zadań stawianych zasilającym ich paliwom. fot. Citroen 2CV

REKLAMA

REKLAMA

Naturalną konsekwencją postępu w konstrukcji silników spalinowych jest zmiana zadań stawianych zasilającym ich paliwom. Oto, jakie paliwa powinno stosować się do samochodów zabytkowych.

Zmianie uległy takie właściwości paliw jak skład chemiczny, zdolności myjące czy lotność. Czy możemy zatem bez obaw używać nowoczesnych paliw do zasilania zabytkowych pojazdów? Niestety nie, ale istnieją sposoby, aby dostosować skład spalin lub konstrukcję wiekowych silników w taki sposób, aby były wzajemnie kompatybilne.

REKLAMA

Zobacz również: Muzea Motoryzacji: Gdynia

REKLAMA

Do najważniejszych własności paliw przeznaczonych do silników z zapłonem iskrowym jest jego odporność na spalanie stukowe, określana mianem liczby oktanowej. To bardzo niekorzystne zjawisko polega na niekontrolowanym, detonacyjnym spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania i daje się odczuć jako metaliczne odgłosy dzwonienia. Tego typu spalanie wpływa niszcząco na elementy układu korbowo-tłokowego silnika, zmniejszając przy okazji jego sprawność. Aby mu przeciwdziałać można zmienić skład paliwa, dodając większą ilość węglowodorów o wyższej liczbie oktanowej, ale ponieważ są to zwykle związki silnie toksyczne, konieczne było znalezienie innego rozwiązania problemu.

W latach dwudziestych ubiegłego stulecia zaczęto dodawać do benzyn czteroetylek ołowiu, jednak i one okazały się być trujące i niemożliwe do stosowania w silnikach z reaktorem katalitycznym, stąd musiały zostać zastąpione przez dodatki alkoholi i eterów. I tutaj pojawia się pierwszy problem posiadaczy wiekowych samochodów. W zabytkowych konstrukcjach dodatek ołowiu do paliwa miał również na celu wypełnianie żeliwnych powierzchni gniazd zaworowych oraz zaworów, chroniące te elementy przed zużyciem. W nowoczesnych silnikach problem rozwiązano zmianą materiałów, a w przypadku wiekowych silników mamy do wyboru albo wymianę newralgicznych elementów na unowocześnione, co rzecz jasna wiąże się ze sporymi kosztami, albo mieszanie z paliwem specjalnych dodatków, dostępnych choćby na stacjach paliw.

Zobacz również: Muzea motoryzacji: Poznań

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowoczesne paliwa mogą się również okazać zbyt agresywne dla materiałów, z których wykonano połączenia i elementy układu paliwowego. Tutaj wymiana ich na ulepszone odpowiedniki jest konieczna, ale nie powinna być problemem, ponieważ znajdują się one w sprzedaży od lat. Obecnie oferowane na stacjach paliwa mają również podwyższone właściwości zmywające, które mogą spowodować zlikwidowanie osadów, pełniących w starym silniku funkcje uszczelniającą.

Aby zmniejszyć emisję szkodliwych węglowodorów do atmosfery dąży się do zmniejszenia lotności benzyn, co z kolei może skutkować utrudnionym rozruchem silnika zabytkowego pojazdu. Warto mieć również na uwadze, że paliwa starzeją się podczas ich przechowywania, więc w rzadko używanych oldtimerach, z czasem benzyna zgromadzona w baku może nie nadawać się do użytku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA