REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustawiać zasysanie powietrza do silnika latem i zimą?

Jakubowski Ryszard
Aby silnik pracował musi być zasilany w paliwo i powietrze.  Fot. Volkswagen
Aby silnik pracował musi być zasilany w paliwo i powietrze. Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Aby silnik pracował musi być zasilany w paliwo i powietrze. Powietrze zasysa z atmosfery poprzez specjalny filtr, pochłaniający różne zanieczyszczenia.

Instrukcje obsługi samochodów najczęściej informują, jak najkorzystniej ustawić zasysanie powietrza przy dodatnich i przy ujemnych temperaturach, czyli ogólnie – latem i zimą. Zwykle latem zasysane powietrze powinno mieć temperaturę otoczenia, czyli taką, jaka panuje w danej okolicy. 

REKLAMA

Zimą zaś zalecane jest aby miało ono temperaturę podwyższoną, wyższą niż panująca na zewnątrz samochodu. Realizuje się to najczęściej w najprostszy z możliwych sposobów – ustawiając rurę ssąca filtra powietrza tuż ponad najgorętszym miejscem samochodu, czyli nad kolektorem wydechowym.

Zobacz również: Jak zapobiec zamarzaniu wody w przewodach paliwowych?

REKLAMA

Rozgrzane powietrze, wpadające do silnika ułatwia odparowywanie paliwa, a tym samym zwiększa pewność zapłonu w cylindrach. W silniku wysokoprężnym im cieplejsze jest zasysane powietrze, tym szybciej osiąga ono temperaturę, potrzebną do wystąpienia samozapłonu rozpylonego w cylindrze oleju napędowego.

Tyle mówi teoria. Wspomina ona także o tym, że gorące powietrze ma większą objętość, niż zimne przy tej samej masie, a więc cylinder zasysa go mniej, niż gdyby było zimne. Objętość jest taka sama, zaś ilość cząsteczek gazów, z których składa się powietrze jest mniejsza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przygotować silnik benzynowy do zimy?

Oznacza to, że ciepłego powietrza w cylindrach jest mniej, niż zimnego, czyli mniej jest tlenu, a tylko on odgrywa rolę w procesie spalania. Mniej powietrza, to bogatsza mieszanka, czyli w skrajnym przypadku, gdy tlenu będzie za mało, część paliwa nie zostanie spalona. Tym samym silnik, przy takim samym zużyciu paliwa będzie miał mniejszą moc.

Przy prawidłowych regulacjach gaźnika lub aparatury wtryskowej takie zjawisko nie wystąpi. Jeżeli jednak występują jakieś nieprawidłowości w kierunku zbyt dużej ilości paliwa, wówczas przy pobieraniu przez silnik ciepłego powietrza, niewielka część paliwa zostanie zmarnowana z braku tlenu, koniecznego do jej spalenia.

Zobacz również: Sposoby na zamarznięte szyby

REKLAMA

Ponieważ ustawienia składu mieszanki czy porcji wtryskiwanego paliwa nie są we wszystkich samochodach jednakowe, warto na samym początku sezonu zimowego, po spadku temperatur do kilku stopni poniżej zera, doświadczalnie przekonać się, kiedy samochód będzie zużywał mniej paliwa: czy przy zasysaniu zimnego, czy też podgrzanego powietrza. Różnice nie są duże, zwykle nie przekraczają kilku procent.

Odnotowano jednak przypadki, kiedy silniki, zasysając powietrze rozgrzane, zużywały o prawie 20% paliwa więcej, niż w przypadku powietrza zimnego. Tak więc trzeba doświadczalnie zbadać, które ustawienie nie powoduje "przepałów" i z niego korzystać, nawet jeżeli jest to wbrew zaleceniom instrukcji użytkowania pojazdu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA