REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stereotypy wpływają na relacje w pracy?

 IESE Business School
Informacje o IESE
stereotypy w pracy
stereotypy w pracy
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W firmach międzynarodowych stereotypy nierzadko utrudniają nawiązywanie i utrzymywanie relacji między członkami wielokulturowych zespołów. Celem badania przeprowadzonego przez Carlosa Rodríguez-Lluesmy z IESE Business School oraz Paula M. Leonardiego z Uniwersytetu Northwestern było ustalenie, co skłania nas do wyrabiania sobie opinii o współpracownikach na podstawie ich przynależności kulturowej.

Analizie poddano pracę grupy inżynierów zatrudnionych przez korporację samochodową. Oddziały firmy mieściły się w Meksyku, Stanach Zjednoczonych i Indiach, a zadaniem inżynierów było udoskonalanie produktów w zespołach składających się z przedstawicieli każdego oddziału. Prawie nigdy nie mieli ze sobą bezpośredniego kontaktu – komunikacja odbywała się drogą mailową, telefonicznie lub za pomocą komunikatorów internetowych.

REKLAMA

Zbadano sposób, w jaki zespół meksykański postrzegał swoich zagranicznych współpracowników oraz to, w jaki sposób myślał, że jest postrzegany przez zespoły z dwóch pozostałych oddziałów.

Stereotypy

REKLAMA

Okazało się, że Meksykanie postrzegają amerykańskich i indyjskich inżynierów przez pryzmat silnych stereotypów. Ponadto przedstawiciele meksykańskiego oddziału byli przekonani, że pracownicy z innych państw uważają ich za leniwych, gadatliwych i niezdolnych do wyjścia poza utarte schematy.

Informując o postępach swoich prac, Meksykanie kierowali się stereotypami przyjętymi wobec inżynierów pracujących w Indiach i Stanach Zjednoczonych. W mniemaniu zespołu meksykańskiego, przesyłane raporty odzwierciedlały to, co jego zagraniczni współpracownicy chcieli usłyszeć.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencje

REKLAMA

Sposób, w jaki zespół meksykański przedstawiał swoją pracę inżynierom amerykańskim, był nie do końca dokładny. Zespół amerykański był postrzegany przez meksykańskich pracowników jako najlepszy z najlepszych. Wynikało to z tego, że oddział w Stanach był większy i działał wiele lat dłużej niż pozostałe. Amerykańscy inżynierowie chcieli oprzeć wspólne relacje na współpracy, swobodnym zadawaniu pytań i stosowaniu się do standardowych procedur. Tymczasem ich meksykańscy współpracownicy byli przekonani, że oczekiwania Amerykanów są zupełnie inne. Choć meksykański zespół wykonywał swoją pracę prawidłowo, w raportach nie zamieszczał dokładnych opisów wykonywanych działań. W rezultacie amerykańscy inżynierowie zaczęli ostrożniej podchodzić do współpracy z Meksykanami.

Tymczasem współpraca z indyjskim oddziałem przebiegała płynnie. Zespół meksykański postrzegał inżynierów indyjskich jako grupę o „niskim statusie”, ponieważ indyjski oddział założono stosunkowo niedawno i Meksykanie założyli, że inżynierowie nie są wystarczająco kompetentni. Oddział w Meksyku starał się pomóc swoim współpracownikom, dając dobry przykład. Zespół indyjski był informowany o wszystkich działaniach meksykańskich inżynierów i w efekcie jego praca była bardziej wydajna.

Wsparcie urzędów pracy dla przedsiębiorców

Wzajemne postrzeganie się

Jak Meksykanie postrzegają swój zespół?

Co zespół meksykański myśl o inżynierach z Indii i Stanów Zjednoczonych?

W jaki sposób inżynierowie amerykańscy postrzegają zespół meksykański na podstawie otrzymywanych od niego informacji?

Konsultacje – czy zespół zadaje pytania, gdy czegoś nie wie?

Zdecydowanie tak

Niechętnie angażują się w konsultacje (przy czym zespół meksykański był przekonany, że pozostałe oddziały żywią wobec niego stereotyp nadmiernej gadatliwości)

Niechętnie angażują się w konsultacje

Współpraca – czy zespół jest chętny do współpracy?

Zarówno czynnie, jak i biernie

Indywidualiści (przy czym Meksykanie byli przekonani, że pozostałe oddziały postrzegały ich jako leniwych i niesamodzielnych)

Przeciwni współpracy

Innowacje – czy zespół stosuje standardowe procedury?

Zespół pracuje zgodnie z obowiązującymi standardowymi procedurami

Nigdy nie przestrzegają zasad (przy czym zespół meksykański był przekonany, że pozostałe oddziały uważały go za nieinnowacyjny)

Nigdy nie przestrzegają zasad

Organizacja dnia sprzyjająca efektywności


Najważniejsze ustalenia

  • Przekonanie o „niższym statusie” w firmie skłania pracowników do szukania sposobów na poprawę swojego miejsca w korporacyjnej hierarchii. W tym celu starają się przekonać pracowników o wyższej pozycji, że pracują w sposób odzwierciedlający dominujące stereotypy zawodowe związane z ich przynależnością kulturową.
  • W społecznościach zawodowych pracownicy tworzą stereotypy na temat własnej pracy oraz metod pracy zagranicznych współpracowników. Stereotypy te są niezgodne z prawdziwą zawodową, narodową i kulturową tożsamością ocenianych osób.
  • Opracowywanie strategii utrzymywania lub poprawy praktyk dotyczących stereotypów w miejscu pracy może mieć istotne konsekwencje dla rozwoju kompetencji i umiejętności pracowników. Wdrażanie ich w nieodpowiednim momencie może mieć negatywny wpływ na trwającą wielokulturową współpracę.

Wielozadaniowość – mit czy umiejętna organizacja czasu?

Autorzy: Carlos Rodríguez-Lluesma – IESE Business School i Paul M. Leonardi – Uniwersytet Northwestern

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA