| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | IDEORIA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Zarządzanie w firmie

Zarządzanie w firmie

Małe, duże, jednoosobowe, kapitałowe, prywatne czy państwowe - każda firma musi być zarządzana. Bez odpowiedniego kierownictwa oraz zgranego zespołu pracowników ciężko jest osiągać cele postawione przed przedsiębiorstwem. Dobrze wykształcona i doświadczona kadra menadżerska może dodać firmie skrzydeł i poprowadzić ją we właściwym kierunku. Czym jest zarządzanie w firmie? Jakie są elementy strategiczne zarządzania? Na co zwracać uwagę prowadząc firmę?

Według podręczników do zarządzania, zarządzanie można określić jako zbiór działań takich jak planowanie, organizowanie, kierowanie ludźmi i kontrolowanie, skierowanych na zasoby organizacji jakimi są ludzie, finanse, rzeczy materialne czy posiadane informacje, wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów firmy w sposób sprawny i skuteczny. Zarządzaniem możemy nazwać każde działanie mające na celu zrealizowanie zamierzonych planów czy strategii. Aby skutecznie zarządzać firmą potrzebni są odpowiedni ludzie, którzy swym przywództwem wyznaczą cel i poprowadzą zespół tak, aby możliwie szybko i sprawnie można było go osiągnąć. Sprawne zarządzanie firmą to również zarządzanie zmianą, zarządzanie projektami, budżetowanie czy zarządzanie strategiczne. Każdy z tych etapów jest związany z działalnością firmy i ma bardzo ważny wpływ na wynik finalny działalności. Dzisiejsze firmy to zarówno małe przedsiębiorstwa jednoosobowe, które należy wspierać aby mogły się prawidłowo rozwijać jak również duże korporacje, których struktury organizacyjne są mocno rozbudowane a zarządzanie spoczywa na najwyżej postawionych osobach w firmie. Bez względu na to warto zaznaczyć, że bez planowania, organizowania, przywództwa i kontroli nie ma skutecznego zarządzania firmą.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Jakie są elementy strategiczne zarządzania?

Planowanie to działanie polegające na wyznaczaniu celów i określaniu strategii w jakim kierunku ma podążać polityka firmy. Planowanie obejmuje zarówno cele długo- i krótkoterminowe. Krótkoterminowe czyli te do 1 roku czasu mogą dotyczyć np. wielkości planowanej sprzedaży w danym roku, wysokości przychodów jakie firma powinna osiągnąć, jakimi metodami będziemy osiągać te cele czy ile ludzi będzie potrzebnych do zrealizowania zaplanowanych celów. Długoterminowe zazwyczaj określają strategię firmy oraz kierunek działania.

Organizując pracę w firmie, przy ogólnych założeniach i celach wyznaczonych przez osoby zarządzające, należy pamiętać, aby zwrócić uwagę, jakimi metodami będzie możliwe osiągnięcie celów. Dobra organizacja pracy to taka, gdzie każdy wie co ma robić i to robi. Przyjęte procedury oraz procesy pozwalają pracownikom sprawnie funkcjonować przybliżając ich każdego dnia do realizacji celu. Aby cel mógł zostać osiągnięty warto zastosować metodę małych kroków a tym samym zorganizować pracę w firmie na każdym etapie realizacji.

Zobacz: Zarządzanie

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

E-sprawozdania

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

JSLegal Jankowki & Stroiński

Adwokacka Spółka Partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »