REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zadbać o najlepszych pracowników?

 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki” jest najmniej pożądaną i zdarza się, że powodującą odejście z firmy.
Trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki” jest najmniej pożądaną i zdarza się, że powodującą odejście z firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek pracy ciągle się rozwija. Ten rozwój nie hamuje nawet kryzys, gdyż właśnie spowolnienie gospodarcze motywuje pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. A to z kolei daje im większe szanse na znalezienie innej pracy. Więc warto jest się zastanowić, co można zrobić, aby nie stracić tych najlepszych.

Prawdopodobnie każda z osób czytujących ten artykuł zauważa, że na rynku zachodzą szybkie zmiany. I nie mam tu na myśli wyłącznie nowo powstających inwestycji, ale podejście do pracy, do rynku i możliwości jakie stwarza dany pracodawca. Z tygodnia na tydzień obserwujemy zmiany idące w stronę rynku bardziej sprzyjającego pracownikowi niż pracodawcy.

REKLAMA

Jak zapewnić sobie stabilność zespołu i zmniejszyć szansę rotacji pracowniczej? Jak sprawić, żeby dobry pracownik miał poczucie sensu pracy i swojego zatrudnienia w danej firmie? Co zrobić, żeby poprzez dobre zdanie o przedsiębiorcy, nowi pracownicy sami chcieli się z nim wiązać? 

Polecamy: Rotacji zespołu można zapobiec

Do tej pory najczęściej mówiło się o pozapłacowych systemach motywacyjnych dla kadry kierowniczej. Rynek przechodzi zmiany i warto przyjrzeć się temu jak dbać o specjalistów. Bez nich nawet najlepsza kadra zarządzająca może sobie nie poradzić.

Czas na nowe rozwiązania

REKLAMA

Trendy na rynku pokazują, że dla większości pracowników zasada „kija i marchewki” jest najmniej pożądaną i zdarza się, że powodującą odejście z firmy. Po prostu nie działa. Wskazówką do uniknięcia takich sytuacji jest uważne słuchanie i komunikacja z zespołem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ tworzenie dobrych oraz skutecznych pozapłacowych systemów motywacyjnych i programów lojalnościowych jest czasochłonne należy zastanowić się, kto dokładnie miałby się w firmie tym zajmować. Niejednokrotnie wymaga to stworzenia nowego etatu dla osoby, która będzie odpowiedzialna wyłącznie za badanie potrzeb pracowników i tworzenie indywidualnych programów motywacyjnych.

Na motywację pracowników składa się wiele czynników. Prawdopodobnie nikt nie jest w stanie określić, zmierzyć i przyporządkować odpowiednią wartość każdemu z nich. Dla utrudnienia dodam, że u różnych osób może się to kształtować całkowicie odmiennie. Ważnym elementem, kiedy rozpoczynamy planowanie pozapłacowych systemów motywacyjnych dla swojej kadry, jest rozeznanie, czy są oni odpowiednio do warunków rynkowych wynagradzani finansowo.

Nawet najbardziej wyszukany system motywacyjny nie będzie skuteczny wtedy, kiedy pracownik będzie miał poczucie, że jest opłacany znacznie gorzej niż jego koledzy w innych firmach.

REKLAMA

Najczęściej spotykanymi elementami służącymi motywowaniu są: telefony komórkowe, laptopy czy samochody służące pracownikom także do użytku prywatnego. Jeśli nie mogą być wykorzystywane dla celów prywatnych, oczywiście w rozsądnym zakresie, są wyłącznie narzędziami pracy i nie będą niczym szczególnym dla pracownika.

Sama organizacja pracy może być czynnikiem motywującym, ale nie zawsze może być traktowana jako część programu. Samochód lepszej klasy, asystent, prestiżowe biuro itp. Kolejnym elementem jest dodatkowe ubezpieczenie medyczne indywidualne lub rodzinne a także sponsorowane przez firmę ubezpieczenie na życie. Premie pieniężne i bonusy uznaniowe zaliczamy do finansowych elementów programów motywacyjnych.

Podobną rolę odgrywa struktura wynagrodzenia prowizyjnego.

Zakładam, że kiedy Państwa firma zamierza wprowadzać zmiany, informuje o tym swoich pracowników. Pojawia się komunikat, czemu zmiany mają służyć (jaki jest cel) i jak będzie przebiegało ich wprowadzanie. Z systemami motywacyjnymi jest tak samo. Mimo tego, że ich zadaniem jest poprawa efektywności współpracy i pracy danego pracownika, są zmianą - która sama w sobie może powodować strach.

Decydując się na wprowadzenie pozapłacowych systemów motywacyjnych, warto w pierwszej kolejności zasięgnąć informacji o wysokości płac w branży. Dalszym krokiem jest stworzenie planu, kogo i za co można dodatkowo motywować i czemu ma to służyć. Pakiety motywacyjne dla pracowników powinny być zróżnicowane ze względu na stanowisko i jego miejsce w strukturze firmy.

Należy pamiętać, że system powinien być spójny z ogólna polityką firmy. Nagradzać można niemalże za wszystko. Za kompetencje, staż pracy w firmie, innowacyjne pomysły, dobre relacje z zespołem, własną inicjatywę etc.

Polecamy: Jak utrzymać zaangażowanie w pracy?

Mimo największych chęci i starań, w wielu firmach wysokość wynagrodzenia nie jest utrzymywana w ścisłej poufności. Pracownicy rozmawiają ze sobą i te informacje prędzej czy później przestają być wyłącznie do ich własnej wiadomości. W przypadku pozapłacowych systemów motywacyjnych możemy sobie pozwolić na większą otwartość. Kiedy stosuje się politykę ”grania w otwarte karty” można znacznie więcej zyskać. Jasne zasady i przedstawione możliwości, same w sobie działają motywująco.

Informujcie Państwo o zasadach pozapłacowych systemów motywacyjnych w firmie. Warto unikać sytuacji, kiedy pracownicy będą dążyć do czegoś, co stanowi dla nich „niewiadomą”. Nie wymagajcie, żeby było to wspomagające. Niejasności mogą spowodować sytuację, w której nagroda dla zwycięzcy będzie zupełnie nieciekawa a nawet demotywująca.

Rozmowa też może motywować

Tu dochodzimy do kolejnego ważnego elementu tworzenia pozapłacowego systemu motywacyjnego. Tak często jak to jest możliwe, rozmawiaj ze swoimi ludźmi, o tym co jest dla nich ważne. Nie należy bać się pytań wprost.

Budżety na pozapłacowe systemy motywacyjne jest zazwyczaj ograniczony. Ważne staje się Informowanie pracowników o tym, o jakiego rodzaju dodatkach można rozmawiać. Najpierw rozmowa o potrzebach a później przedstawienie możliwości. Dzięki takim rozmowom, możliwym jest zdobycie wiedzy w zakresie tego, co dla pracownika może być motywujące. Taki podejście stanowi trzon skuteczności tzw. „kafeteryjnego systemu motywacyjnego”. Pracownik może sam wybierać ciekawe dla niego elementy ze zdefiniowanego pakietu. Daje to gwarancję jego zadowolenia i satysfakcji, a co za tym idzie - skuteczności.

Zadbaj o rodzinę pracownika

Pomysły pozapłacowych systemów motywacyjnych: rodzinny pakiet dodatkowego ubezpieczenia medycznego, weekend w SPA, atrakcyjna wycieczka, karnet do kina / teatru / opery, karnet na siłownię / basen / zajęcia sportowe, dodatkowe dni urlopowe, możliwość korzystania z narzędzi służbowych prywatnie, doskonalenie języków obcych, wyjazdy integracyjne, wizyta u kosmetyczki, zniżki na produkty firmy, bony świąteczne, obiady firmowe, prenumerata czasopism i wiele, wiele innych.

Inaczej będzie wyglądał pakiet dla nowego pracownika a inaczej dla doświadczonego fachowca, związanego z firmą od lat. Tu pojawia się kolejny element związany z motywacją pozapłacową. Czy tworzenie programów lojalnościowych, czyli działań mających na celu zatrzymanie najlepszych ludzi w firmie, pomaga czy przeszkadza pracownikom w rozwoju?

Opcje są dwie i obydwie tak samo prawdopodobne. Jeśli program lojalnościowy jest zbyt sztywny lub niejasno sformułowany, z dużym prawdopodobieństwem można oczekiwać porażki. Jeśli jest dopasowany do indywidualnych potrzeb pracownika, sukces jest bliski. Warto pamiętać o tym, że program lojalnościowy nie może być karą. Ponieważ często wiąże się z dużymi kosztami dla firmy, zasady co w sytuacji kiedy pracownik zdecyduje się rozstać z firmą, muszą być bardzo jasno określone – także w aspekcie finansowym.

Pakiet lojalnościowy ma służyć temu, żeby dać pracownikowi możliwość pożądanego przez niego rozwoju, przy wsparciu firmy i z obustronną korzyścią. Firma zyskuje lepiej zmotywowanego i rozwijającego się pracownika a on sam, możliwości indywidualnego podnoszenia kompetencji i poczucie, że firma o niego dba i że jest dla niej ważny.

Pomysły elementów programów lojalnościowych: studia np. MBA, członkostwo w prestiżowych organizacjach, atrakcyjny pakiet szkoleń dodatkowych, indywidualne treningi doskonalenia określonych umiejętności, szkolenia specjalistyczne.

Pracownicy wiedzą najlepiej, co jest dla nich dobre. Już raz zdecydowali się na pracę właśnie w Waszej firmie. Nie trzeba ich przekonywać, że to jest dobre miejsce. Należy pamiętać, że wynagrodzenie pracownika nie jest dla niego nagrodą, jest elementem na który wspólnie umówiliście się jako płacę za jego wiedzę, umiejętności i czas.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA