REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak monitorować realizację strategii marketingowej

Jak monitorować realizację strategii marketingowej
Jak monitorować realizację strategii marketingowej

REKLAMA

REKLAMA

Podjęcie kampanii marketingowej w odniesieniu do prowadzonej firmy nie może być pozostawione bez opieki. Monitorowanie strategii to jeden z kluczowych elementów prowadzących do odniesienia sukcesu.

Celem monitorowania realizowanej strategii jest ustalenie czy założone cele marketingowe zostały osiągnięte. Proces kontroli wymaga wcześniejszego określenia celów, monitorowania działania firmy. na rynku, ustalenia przyczyn ewentualnych odstępstw od zakładanych celów i wprowadzenia działań naprawczych. Najczęściej stosuje się pięć narzędzi badania skuteczności realizacji strategii: analizę sprzedaży, analizę udziału w rynku, analizę wpływu wydatków marketingowych na wielkość sprzedaży, analizę finansową i analizę zadowolenia klienta.

REKLAMA

Analiza sprzedaży umożliwia ustalenie poziomu przychodów ze sprzedaży w stosunku do zakładanych wartości. Wielkość sprzedaży może być niższa od zakładanej zarówno w wyniku spadku wielkości obrotów, jak i spadku cen. Ustalenie rozbieżności powinno prowadzić do określenia przyczyn. Spadek wyników może wynikać z gorszej.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

REKLAMA

Analiza udziału w rynku umożliwia ustalenia jak działa przedsiębiorstwo w porównaniu do konkurencji. Możemy badać udział w całym rynku danych towarów lub usług, jak również w rynku obsługiwanym. Można także badać udział relatywny, w odniesieniu np. do wielkości połączonej sprzedaży trzech największych konkurentów lub tylko w odniesieniu do jednego głównego konkurenta. Do wyliczenia udziału niezbędne są dane o wielkości sprzedaży. Dla potrzeb małej firmy technologicznej najłatwiej będzie uzyskać dane o całym rynku, dostępne w publikacjach statystycznych lub w prasie specjalistycznej.

Analiza wpływu wydatków marketingowych na wielkość sprzedaży umożliwia ustalenie czy marketing nie kosztuje nas zbyt drogo w stosunku do osiąganej wartości sprzedaży. W naszych działaniach zakładamy określoną wielkość nakładów na działania marketingowe. Jeżeli zaobserwujemy systematyczny wzrost współczynnika kosztów marketingu w stosunku do sprzedaży może to oznaczać, że koszty te zaczynają wymykać się spod kontroli. Wówczas powinniśmy ustalić przyczynę zbyt szybkiego wzrostu kosztów. Wymaga to analizy poszczególnych składników kosztów w podziale na działania, regiony i personel sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustalenie przyczyn może prowadzić do stwierdzenia zbyt dużych kosztów np. administracji sprzedaży, co wymaga przeorganizowania tego działu. Może się również okazać, że źródłem wzrostu kosztów jest szybki wzrost nakładów na reklamę. Trzeba wówczas przeanalizować efektywność tych nakładów i zastanowić się nad rezygnacją z niektórych form reklamy.

REKLAMA

Analiza finansowa pomaga ustalić, na jakich działaniach uzyskujemy największy zysk, badając współczynnik kosztów do wielkości sprzedaży. Możemy poprawiać wyniki firmy zwiększając marżę zysku poprzez zwiększenie wielkości sprzedaży lub redukcję wydatków, albo zwiększając wielkość obrotu aktywami poprzez zwiększenie wielkości sprzedaży lub redukcję poziomu aktywów, np. zapasów.

Obok monitorowania przedstawionych powyżej wskaźników ilościowych realizacja strategii wymaga także monitorowania zadowolenia klientów. Możemy je badać monitorując skargi i problemy z klientami sygnalizowane przez dział sprzedaży. Możemy również wprowadzać okresowe ankiety, badające opinie klientów. Warto także analizować, dlaczego klienci zrezygnowali ze współpracy z naszym przedsiębiorstwem.

Monitoring realizacji działań marketingowych przedsiębiorstwa, poza badaniem wymienionych powyżej parametrów wymaga stałego obserwowania rynku, pojawiania się nowych produktów, nowych technologii i oceny, w jakim stopniu zachodzące zmiany wpłyną na realizację zakładanych celów. Szybkie dostrzeżenie zagrożeń ułatwi wprowadzenie działań naprawczych i wprowadzenie firmy na ścieżkę wzrostu.

Artykuł jest fragmentem publikacji „Modele biznesowe budowy i rozwoju firm spin off na podbudowie szkoły wyższej” powstałej w ramach projektu „Przedsiębiorczy Uniwersytet" POKL i współfinansowanej przez UE w ramach EFS.

Polecamy: Na czym polega zasada jednego okienka

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA