| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Kim jest dyrektor techniczny w organizacji startupowej i jakie ma kompetencje?

Kim jest dyrektor techniczny w organizacji startupowej i jakie ma kompetencje?

Czym zajmuje się dyrektor techniczny w start-upie, z jakimi trudnościami musi się zmierzyć oraz jaką drogę musi pokonać, by efektywnie zarządzać młodym zespołem?

W naszym wypadku źle dobrany sposób przechowywania sum w różnych walutach wymusił na nas prace uzupełniające w trakcie skalowania na inne rynki. Koledzy z zaprzyjaźnionego projektu do tej pory mają problemy z danymi w MongoDB, ponieważ NoSql nie jest panaceum na problemy z systemem, jeśli produkt otrzymuje określony stopień więzi.

Etap rozwoju: Co powinni i nie powinni robić deweloperzy

Gdy tylko waszym produktem zacznie posługiwać się ciągle rosnąca grupa odbiorców, automatycznie pojawia się pytanie, czy projekt jest w stanie poradzić sobie z rosnącym obciążeniem. Pamiętam słowa Donalda Knuth: «Premature optimization is the root of all evil». Trzeba dwa razy zastanowić się, czy stoicie już przed podobnym problemem.

Ogólna zasada mówi, że kody są przepisywane wraz ze wzrostem obciążenia. Przy rozwoju liniowym często bardziej skuteczne okazuje się rozwiązanie z pomocą skalowania pionowego oraz baz danych.

Na tym etapie, jeśli naprawdę chcesz zadbać o rozwój zawodowy, polecam przekierowanie wszystkich procesów, które mogą rozpraszać zespół deweloperów i nie dotyczą bezpośrednio programowania, na barki innych osób.

Oto przykłady zadań, których nie powinni wykonywać deweloperzy:

Lokalizacja produktu

Startupy ze Wspólnoty Niepodległych Państw w większości wypadków są skazane na wyjście na rynek globalny, ponieważ tworzenie produktów wyłącznie dla rynku lokalnego jest w ich wypadku niepraktyczne z ekonomicznego punktu widzenia. Sam często widziałem, że koledzy z innych projektów regularnie proszą o modyfikacje jakiegoś tekstu, ponieważ znaleziono błąd w lokalizacji lub przesłano nowe teksty na stronę. Implementacja podstawowa continuous localization — oto czego potrzeba, aby nigdy więcej nie marnować czasu programistów na rutynowe aktualizacje tłumaczeń.

Wsparcie techniczne

Co prawda, na początku trzeba zająć się tym samodzielnie, ale kiedy liczba zapytań wciąż rośnie, należy w końcu zatrudnić zespół do działu obsługi klienta. W naszym wypadku specjalista działu obsługi klienta był pierwszą osobą, która dołączyła do naszego zespołu i ta decyzja okazała się jedną z najlepszych. Chcę jednak uściślić, że mimo wszystko wciąż jeszcze będziesz mieć do czynienia z obsługą klienta, w końcu to ty ostatecznie odpowiadasz za wszystkie bugi. Będziesz mógł natomiast zapomnieć o rutynowych zadaniach jak ustalanie wersji przeglądarki, czy sugerowanie klientom czyszczenia plików cookies.

Zobacz także: Finanse na start

Czytaj także

Data publikacji:

Aktualizacja: 28.08.2017

Ekspert:

Kirill Bigai

Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online

Zdjęcia

Kim jest dyrektor techniczny w organizacji startupowej i jakie ma kompetencje? /Fot. Fotolia
Kim jest dyrektor techniczny w organizacji startupowej i jakie ma kompetencje? /Fot. Fotolia

Samochód w firmie59.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Duda

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »