REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana regulaminu loterii promocyjnej i promocji o charakterze ciągłym

Zmiana regulaminu loterii promocyjnej i promocji o charakterze ciągłym / Fotolia
Zmiana regulaminu loterii promocyjnej i promocji o charakterze ciągłym / Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Akcje promocyjne o charakterze ciągłym charakteryzują się tym, że nie jest znana data ich zakończenia. Zmiana regulaminu w takim wypadku jest skomplikowana i nie zawsze możliwa. Zmiany dokonuje się najczęściej w formie aneksu do regulaminu. Jak to wygląda w przypadku loterii promocyjnej i audiotekstowej?

REKLAMA

Akcje tego rodzaju charakteryzują się tym, że w chwili ich startu nie jest dokładnie znana data ich zakończenia. Świadczenia uczestników i organizatora mają charakter ciągły. Dobrym przykładem takich akcji są programy lojalnościowe, w których uczestnicy systematycznie wykonują określone czynności (np. kupują produkty) w zamian za co organizator przyznaje im punkty, które mogą być wymieniane na nagrody. Nie jest to akcja jednorazowa, a z założenia rozłożona w dłuższym okresie.

REKLAMA

Istnieje spór co do tego czy w przypadku akcji promocyjnych o charakterze ciągłym regulamin, aby mógł być zmieniony w trakcie trwania akcji, musi zawierać klauzulę modyfikacyjną. W celu uniknięcia ryzyka należy zalecić każdorazowe wprowadzenie takiej klauzuli do regulaminu, aczkolwiek w naszym przekonaniu zakazanie organizatorowi zakończenia akcji promocyjnej w sytuacji, gdy jej regulamin nie określał daty granicznej promocji byłoby rozwiązaniem co najmniej „interesującym”. Należy pamiętać, że klauzula modyfikacyjna powinna przewidywać, że w przypadku zmiany regulaminu przez organizatora uczestnicy mają prawo do wypowiedzenia udziału w akcji promocyjnej, nie będąc przy tym obciążonym dodatkowymi obowiązkami lub kosztami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W przypadku akcji promocyjnych typu ciągłego, np. programów lojalnościowych, zastosowanie znajdzie przepis art. 3841 KC, który mówi o wydawaniu wzorców umownych (w tym m. in. regulaminów) w czasie trwania stosunku prawnego o ciągłym charakterze (czyli stosunku pomiędzy organizatorem akcji promocyjnej a uczestnikiem tej akcji).

W takim przypadku zmiana regulaminu jest dopuszczalna także w stosunkach z konsumentami, jednakże z pewnym zastrzeżeniem. Treść zmian w regulaminie należy uprzednio zakomunikować uczestnikom akcji promocyjnej. Może to nastąpić w formie wiadomości e-mail, w której zostanie przesłany projekt regulaminu uwzględniający planowane zmiany. Poszczególni uczestnicy akcji promocyjnej o charakterze ciągłym mogą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • w sposób aktywny zaakceptować zmiany w regulaminie (co jednak zdarza się bardzo rzadko) albo
  • milcząco zgodzić się na zmiany (czyli pozostawić zawiadomienie o zmianach bez odpowiedzi we wskazanym terminie, co w praktyce następuje w zdecydowanej większości przypadków) i wówczas zmiany wiążą organizatora oraz uczestników od dnia wskazanego w treści regulaminu, jednak nie wcześniejszego niż od dnia doręczenia informacji o zmianie regulaminu, albo
  • wypowiedzieć udział w danej akcji promocyjnej we wskazanym terminie.

W trzecim przypadku udział danego uczestnika w akcji promocyjnej kończy się z chwilą upływu terminu na złożenie oświadczenia o wypowiedzeniu.

Zobacz również: Promocja, czyli sposób na pozyskiwanie klientów

Forma zmiany regulaminu akcji promocyjnej

Zmian regulaminu akcji promocyjnej dokonuje się najczęściej w formie aneksu do regulaminu. Sugerujemy, aby aneks taki określał przyczyny dokonania zmian (objaśnienie zaistnienia okoliczności uzasadniających zmianę regulaminu), treść zmian oraz chwilę wejścia zmian w życie. Aneks powinien zostać opublikowany tak samo jak regulamin, a jego opublikowanie powinno zostać zakomunikowane uczestnikom w formie przyjętej dla danej akcji promocyjnej (np. opublikowanie informacji na stronie internetowej promocji, rozesłanie wiadomości e-mail do uczestników akcji promocyjnej). Analogiczne zastosowanie znajduje tutaj bowiem treść art. 919 § 2 KC, który stanowi, że odwołanie (tu: zmiana) przyrzeczenia publicznego „powinno nastąpić przez ogłoszenie publiczne w taki sam sposób, w jaki było uczynione przyrzeczenie”.


Loterie promocyjne i audioteksowe

REKLAMA

Loterie stanowią szczególny rodzaj akcji marketingowych. W przeciwieństwie do akcji opisanych wcześniej, mają znacznie szerszą podbudowę prawną, wynikającą przede wszystkim z ustawy o grach hazardowych. Według tej ustawy loterie to gry losowe o wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Dla zgodnego w prawem przeprowadzenia loterii wymagane jest m. in. zezwolenie wydawane przez właściwego miejscowo dyrektora izby celnej. Wraz z wnioskiem o wydanie takiego zezwolenia podmiot organizujący loterię jest zobowiązany przedłożyć projekt regulaminu loterii, który powinien zawierać elementy wskazane z ustawie o grach hazardowych.

Przechodząc do kwestii zmiany regulaminu loterii w czasie jej trwania, należy wskazać, że ustawa o grach hazardowych jednoznacznie dopuszcza taką możliwość. Zgodnie z art. 60 ust. 3 ustawy o grach hazardowych zmian regulaminu loterii dokonuje dyrektor izby celnej, który wydał zezwolenie na przeprowadzenie loterii. Zgodnie zaś z art. 60 ust. 4 ustawy rozpatrzenie wniosku w sprawie zmiany takiego regulaminu następuje w terminie 2 miesięcy od dnia jego złożenia (w praktyce dzięki współpracy organów celnych często udaje się zmian dokonywać w nieco szybszym terminie).

Zobacz też: Loterie online - jak nie dać się oszukać

Należy w tym miejscu poczynić istotną uwagę. Zatwierdzanie oraz zmiana regulaminu loterii jest czynnością w zakresu działania administracji publicznej. To dyrektor izby celnej, a nie organizator loterii dokonuje zmiany regulaminu loterii. Organizator występuje tu jedynie z wnioskiem o dokonanie zmiany, przedstawiając projekt zmian w regulaminie wraz z uzasadnieniem. Projekt ten podlega zatwierdzeniu przez dyrektora izby celnej. Nie jest to zatem czynność ze sfery prawa cywilnego, a ze sfery prawa administracyjnego.

W związku z powyższym Sąd Apelacyjny w Warszawie, rozpatrujący odwołania od wyroków Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Sądu Okręgowego w Warszawie) w sprawach klauzul niedozwolonych, konsekwentnie podkreśla, że nie jest dopuszczalne badanie regulaminu loterii pod kątem występowania w nim klauzul niedozwolonych (abuzywnych). To dyrektor izby celnej powinien zweryfikować treść regulaminu lub proponowanych zmian pod kątem zgodności z przepisami prawa, w tym również przepisami Kodeksu cywilnego.

Aby zmienić regulamin loterii konieczne jest sporządzenie projektu zmian w regulaminie i skierowanie wniosku do dyrektora izby celnej, który wydał zezwolenie na przeprowadzenie loterii, o zatwierdzenie tych zmian. Po zatwierdzeniu zmian przez dyrektora izby celnej (ma on 2 miesiące na wydanie rozstrzygnięcia) – zmiany wchodzą w życie.

Zobacz: Jak wykazać wygraną na loterii w zeznaniu rocznym?

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    REKLAMA

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    REKLAMA

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    REKLAMA