REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zbadać siłę tożsamości firmy?

Czy tożsamość firmy jest ważna na rynku?
Czy tożsamość firmy jest ważna na rynku?

REKLAMA

REKLAMA

Odnoszące sukcesy, firmy podejmują wybory i informują o nich w sposób świadomy i ostrożny. Ich tożsamość jest tworzona, precyzowana, pielęgnowana i stale umacniana. Silna tożsamość to pierwszy krok to strategicznej indywidualizacji i stanowi klucz do konkurencyjnego potencjału przedsiębiorstwa. Pytanie „Kim jesteś” zostaje rozbudowane do „Co cię wyróżnia spośród innych?”.

Jednym ze sposobów, w jaki przedsiębiorstwa wyrażają swoją tożsamość, jest wybierany przez nie rodzaj strategii. Michael Porter, czołowy ekspert ds. analizy branż opisuje dwa fundamentalne rodzaje strategii:

REKLAMA

  • zostać liderem kosztowym, sprzedając po takich samych (lub niższych) cenach co konkurencja, ale działając według niższych kosztów,
  • zostać dostawcą wartości zróżnicowanej, działając według tych samych kosztów co konkurencja, ale zyskując większe przychody dzięki możliwości narzucania wyższych niż konkurencja cen klientom, którzy cenią sobie indywidualną formę zróżnicowania usług.

REKLAMA

Geoffrey Moore, ekspert ds. innowacji i komunikacji, rozbudował dwie kategorie Portera w cztery „dyscypliny wartości”, którymi mogą cechować się przedsiębiorstwa. Są to: doskonałość operacyjna, bliski kontakt z klientem, przywództwo produktowe i innowacje przełomowe.

Bliski kontakt z klientem koncentruje się na relacjach z klientem i doświadczeniu klienta jako centralnych kwestiach w procesie podejmowania decyzji o ofercie produktów i usług.
Przywództwo produktowe dąży do tworzenia najlepszych w swojej klasie produktów o niemożliwej do pokonania kombinacji cech, formy i funkcji. Innowacje przełomowe tworzą nową kategorię działalności lub przyciągają nową kategorię klientów, tym samym przenosząc grę na nowe boisko.

Do której kategorii należy twoja firma?

Najprostszy sposób na poddanie próbie siły tożsamości to poprosić ludzi o wypełnienie pustych miejsc w następującym zdaniu: „Firma _____________ jest _____________”, przy czym w pierwszą lukę należy wpisać nazwę przedsiębiorstwa, a w drugą określenie, które dokładnie je opisuje. Często powtarzające się określenia stanowią ogólnie postrzegany obraz tożsamości przedsiębiorstwa i służą jako nowe faktyczne podstawy wszystkich decyzji w nim podejmowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku koncernu Toyota silna świadomość tożsamości determinuje również sposób postrzegania firmy przez ogół. Zewnętrzni obserwatorzy bez problemu wypełnią określenie tożsamości koncernu. Na przykład, profesor Ryoichi Yamamoto z Instytutu Nauk Przemysłowych na Uniwersytecie Tokijskim uzupełnił je w następujący sposób: „Toyota jest modelowym przedsiębiorstwem w dziedzinie zarządzania środowiskowego i produktywności zasobów”.

Przeczytaj również: Jak uniknąć 64-proc. podatku?

REKLAMA

Inne znane przedsiębiorstwa prezentują się następująco:
Procter & Gamble – specjalista zarządzania marką
Wal-Mart – sprzedawca detaliczny
Accenture – usługodawca w zakresie zarządzania i IT
Cisco Systems – producent komponentów i integrator
Intel – producent komponentów
Flextronics – producent stosujący niskie koszty
Sony – spółka z sektora rozrywki
IBM – dostawca kompleksowych rozwiązań IT
Apple – innowator w dziedzinie elektroniki konsumenckiej
Gateway – firma komputerowa stosująca niskie koszty
Dell – kanał dystrybucyjny bezpośrednio do klienta

Zwróćcie się do kilku – od ośmiu do dziesięciu – osób z prośbą o określenie tożsamości Waszego przedsiębiorstwa. Jeżeli uzyskacie osiem różnych odpowiedzi, to musicie zainwestować w projekty ukierunkowane na sprecyzowanie i przekazanie tożsamości.

Polecamy serwis Manager

Powyższe ćwiczenie z pustymi miejscami do wypełnienia jest prostym, ale wiele mówiącym projektem, który każda firma może wdrożyć natychmiast, przy stosunkowo niskiej inwestycji czasu, intelektu i opinii pracowników. Zorganizujcie spotkanie. Wezwijcie zespół. Powieście na ścianie duży arkusz papieru. Napiszcie na nim pytanie z lukami i poproście wszystkich o samodzielne ich uzupełnienie. Następnie poproście, by poszczególne osoby przeczytały swoje zdania. Jeżeli z odpowiedzi wyłania się jakiś wzór, to oznacza że poszczególni ludzie myślą w ten sam sposób, a w waszym przedsiębiorstwie kwestia tożsamości nie stanowi prawdopodobnie problemu. Duże zróżnicowanie z kolei wskazuje, że jasna tożsamość przedsiębiorstwa nie należy do waszych mocnych punków i że być może wskazane są inwestycje mające na celu jej ujednolicenie.

Fragment pochodzi z książki „Skuteczne wdrażanie strategii” M. Morgana, R.E. Levitta, W. Maleka (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA