REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 2

Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 2
Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 2

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszej części omówiliśmy przedmiotowe przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku roszczeń przysługujących względem dziennikarzy.

Prawo prasowe

REKLAMA

Polskie i międzynarodowe przepisy prawne ustanawiają zasadę wolności wypowiedzi, która silnie chroni dziennikarzy. Nie jest ona jednak bezwzględna i nie może prowadzić do samowoli.

Dziennikarz, realizując swobodę wypowiedzi, ma prawo do zamieszczania w prasie informacji nieprzychylnych dla określonej osoby. Przyjmuje się jednak, że musi on:

- działać w dobrej wierze,
- dostarczać wiarygodnych i precyzyjnych informacji, które znajdują pokrycie w faktach,
- wykonywać swój zawód z poszanowaniem zasad etyki dziennikarskiej.

Dochodzenie roszczeń o ochronę dóbr osobistych przeciwko dziennikarzom napotyka liczne problemy. Przykładowo liczne są przypadki, gdy pod artykułem prasowym zamiast nazwiska autora znajdujemy pseudonim lub tylko inicjały. Przeciwko komu należy w takim wypadku wystąpić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Serwis Zakładam firmę

Zgodnie z ustawą Prawa prasowe, do odpowiedzialności za naruszenie prawa spowodowane opublikowaniem materiału prasowego stosuje się zasady ogólne – a więc przede wszystkim Kodeks cywilny - chyba że ustawa stanowi inaczej.

REKLAMA

Zasadniczym wyjątkiem od reguł przewidzianych w Kodeksie cywilnym jest to, że odpowiedzialność cywilną za naruszenie prawa spowodowane opublikowaniem materiału prasowego ponosi nie tylko autor lecz także redaktor lub inna osoba, którzy spowodowali opublikowanie tego materiału; nie wyłącza to odpowiedzialności wydawcy. W zakresie odpowiedzialności majątkowej odpowiedzialność tych osób jest solidarna.

Dzięki powyższej regulacji nie jest konieczne ustalenie danych autora artykułu - tym bardziej, że sądy wymagają podania nie tylko jego imienia i nazwiska, ale także miejsca zamieszkania.

Ochrona przed naruszeniem dóbr osobistych przez dziennikarzy przysługuje oczywiście także przedsiębiorcom (także osobom prawnym).

Niestety, orzecznictwo sądowe nakłada też ograniczenia na osoby występujące z pozwem o ochronę dóbr osobistych przeciwko dziennikarzom. Przede wszystkim należy liczyć się z możliwością, że dziennikarz będzie bronił się tym, iż działał w interesie publicznym.

Działanie w ramach tego interesu zwalnia dziennikarzy od odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych, pod warunkiem jednak, że dziennikarz działał szczególnie starannie i rzetelnie.

W każdej sprawie Sąd bardzo szczegółowo rozważa, czy dziennikarz może skutecznie powołać się na działanie w interesie publicznym.

Sprostowanie i odpowiedź prasowa

REKLAMA

Procesy o ochronę dóbr osobistych mogą ciągnąć się latami. Stąd też ustawodawca przewidział instytucję sprostowania oraz odpowiedzi prasowej, która ma zapewnić – przynajmniej z założenia – szybką ochronę negatywnemu „bohaterowi” artykułu prasowego.

Na wniosek zainteresowanej osoby fizycznej, prawnej lub innej jednostki organizacyjnej redaktor naczelny redakcji właściwego dziennika lub czasopisma jest obowiązany opublikować bezpłatnie tzw. sprostowanie. Musi ono jednak być rzeczowe i odnoszące się do faktów. Powinno ono też odnosić się do wiadomości nieprawdziwej lub nieścisłej.

Przygotowanie poprawnego sprostowania jest dość trudnym zadaniem. Przede wszystko musi ono być konkretne, zawarte i jasne. Powinno odnosić się jedynie do faktów (tylko tych, które są nieprawdzie lub nieścisłe) i zawierać jedynie twierdzenia faktyczne (a nie jakiekolwiek oceny), które muszą bezwzględnie być prawdziwe.

Redaktor naczelny odmówi opublikowania sprostowania, jeśli nie będzie ono spełniać tych wymagań.

Mniej znaną instytucją jest tzw. odpowiedź prasowa, która dotyczy „stwierdzeń zagrażających dobrom osobistym”, a wiec przede wszystkim opinii i sądów wyrażonych na dany temat.

Jeśli redaktor naczelny odmówi opublikowania sprostowania lub odpowiedzi prasowej, wówczas konieczne jest udanie się do Sądu. 

Polecamy: Jak chronić dobra osobiste?

Osoba zainteresowana może dochodzić roszczenia o opublikowanie sprostowania lub odpowiedzi, jeżeli redaktor naczelny odmówił opublikowania sprostowania lub odpowiedzi albo są one niewystarczające bądź nie ukazały się w terminie. W takim wypadku Sąd nakaże dziennikarzowi zamieszczenia sprostowania lub odpowiedzi prasowej.

Z żądaniem opublikowania sprostowania lub odpowiedzi trzeba wystąpić w terminie miesiąca od opublikowania materiału prasowego. Jeśli udowodnimy, że nie mogliśmy zapoznać się wcześniej z treścią publikacji, wówczas termin ten ulega wydłużeniu do trzech miesięcy.

Ponadto, najpóźniej z upływem roku od opublikowania materiału należy wystąpić z pozwem do sądu – w przeciwnym razie nastąpi bezpowrotna utrata uprawnienia do żądania zamieszczenia sprostowania lub odpowiedzi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA