REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

„Aby klient powrócił” – jak zadbać o stałe relacje z klientem?

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Jak zadbać o stałe relacje z klientem?
Jak zadbać o stałe relacje z klientem?

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie wielu ekonomistów i menedżerów warto orientować się jak drogie jest pozyskanie każdego nowego klienta. Gdy kierownictwo przedsiębiorstwa chce poważnie myśleć o przyszłości firmy, którą zarządza, to musi dbać o właściwe relacje ze swoimi klientami, ponieważ zapewnienie sobie stałej grupy lojalnych odbiorców towarów i usług ma wpływ na stabilizację warunków funkcjonowania oraz redukuje koszty tego funkcjonowania. Wiele firm monitoruje lub zamierza wprowadzać monitorowanie wskaźników utrzymania stałych klientów. „Marketing lojalnościowy” to strategia zarządzania stosunkowo młoda, kojarzona z opracowaniami Freda Reichhelda.

REKLAMA

Wdrażanie rozwiązań ogólnie nazywanych tutaj projektem „Aby klient powrócił” polega na wypracowywaniu stosownych metod i procedur postępowania, zmierzających do realizacji tego celu, przy bardzo aktywnym zaangażowaniu personelu firmy wdrażającej projekt. Każdy program wdrożenia takiego projektu, powinien posiadać metodykę, gwarantującą jego skuteczność pod warunkiem przestrzegania wypracowanych i stosowanych zasad postępowania, ale dobierany powinien być indywidualnie tak, jak indywidualna jest struktura organizacyjna firmy; jej wielkość; rynek, na którym działa; przyzwyczajenia i wypracowana kultura relacji z klientami. Nie powinien on być zbiorem „gotowych recept", a indywidualnym, odpowiednio dobranym i skompilowanym zbiorem zasad, procedur postępowania oraz procedur weryfikacji.

REKLAMA

„Aby klient powrócił” może być narzędziem, w rękach zarządu, przydatnym tam, gdzie kierownictwo dąży do osiągnięcia celu, jakim jest poprawa wskaźnika stałych klientów. Możemy polecać go wszędzie gdzie:
a) pozyskanie każdego nowego klienta jest stosunkowo drogie;
b) istnieją wolne moce przerobowe;
c) rozbudowa potencjału możliwa, pod warunkiem zabezpieczenia zbytu towarów czy świadczonych usług.

Dodatkowo, jak już podkreślano, jest to cel zabezpieczający funkcjonowanie firmy w cyklu długofalowym/wieloletnim. Zwiększone zyski, zwiększony obrót, wskaźniki do oceny pacy personelu, to bardzo ważne, ale dodatkowe, korzyści płynące z wdrożenia projektu „Aby klient powrócił”.

Przeczytaj również: Jakie dotacje na prowadzenie żłobka?

Kolejne etapy wdrożenia projektu mogą wyglądać następująco:
1. Audyt mający na celu opis i ocenę zdolności firmy do utrzymania klienta, zdiagnozowanie słabych punktów i wyróżnienie mocnych;
2. Pisemne zwerbalizowanie pożądanych celów i wypracowanie modelu oczekiwanych standardów postępowania;
3. Wypracowanie i wdrożenie systemu monitorowania odpowiednich wskaźników oceny lojalności klientów, wykorzystania systemu zbierania opinii, instrukcje dla personelu;
4. Prowadzenie okresowego lub stałego monitoringu utrzymania zakładanej jakości wypracowanego i wdrożonego projektu „Aby klient powrócił” i jego modyfikacja w miarę potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Fundusze unijne

Tak postrzegany projekt poprawy relacji z klientami firmy „Aby klient powrócił” akcentuje:
Po pierwsze, indywidualne, autorskie, podejście i dostosowywanie metody do firmy, a nie na odwrót. Po drugie, stosowanie go, by budować właściwe relacje z klientem, a na tej podstawie zabezpieczać pozycję rynkową firmy i redukować koszty związane z pozyskaniem klientów. Po trzecie, dokonywanie ocen pracy personelu, premiowanie lub karanie, itp. w hierarchii celów,jako rolę wyłącznie służebną i nie jest eksponowane.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

    Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

    Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

    Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

    "DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

    Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    REKLAMA

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    REKLAMA

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    REKLAMA