REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak oznaczyć cenę sprzedawanych towarów lub usług?

Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce wiele osób prowadzących działalność gospodarczą nieświadomie łamie przepisy o ustalaniu cen. Powodem takiego stanu rzeczy jest to, że w wielu branżach przedsiębiorcy oferują swoje usługi zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom rozliczającym podatek od towarów i usług, dla których istotniejsze mogą być ceny netto.

Odpowiedź na pytanie, jak cena powinna być ustalona, daje art.3 ust. 1 pkt. 1 ustawy o cenach. Według tego artykułu cena jest to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

REKLAMA

Ustawa wprowadza także obowiązek oznaczenia ceną towaru przeznaczonego do sprzedaży detalicznej (art. 12. ust. 1). Natomiast ust. 2 tego artykułu stanowi, że w miejscach sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się ceny jednostkowe towarów i usług w sposób zapewniający prostą i niebudzącą wątpliwości informację o ich wysokości, a w odniesieniu do cen urzędowych - także o ich rodzaju (cena urzędowa) oraz o przyczynach wprowadzenia obniżek cen.

Cena jednostkowa jest to cena ustalona za jednostkę określonego towaru (usługi), którego ilość lub liczba została wyrażona w jednostkach miar, w rozumieniu przepisów o miarach.

Polecamy: Czy pozwalać klientom na negocjowanie umów

REKLAMA

Przepisy ustawy o cenach znajdują poparcie w orzecznictwie sądu ochrony konkurencji i konsumentów. I tak w wyroku sygn. XVII Ama 60/2006 sąd orzekł, że firmy muszą w podawanych cenach swoich towarów lub usług uwzględniać VAT i akcyzę. Dotyczy to również reklam. Tematyki cen dotyczy także wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z roku 2005 sygn. VI ACa 1027/2005. I tak "(...) Sprzedawca powinien (..) na przykład w swoich ofertach podawać cenę brutto. Podawanie ceny bez VAT, nawet z zaznaczeniem, że jest to cena netto, nie spełnia ustawowych warunków. Co istotne, wymóg podawania cen brutto dotyczy również reklam towarów bądź usług w gazetach, prospektach, katalogach, na plakatach, a także w telewizji, Internecie i na targach mieszkaniowych. Tak wynika z rozporządzenia wykonawczego do ustawy o cenach. "

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z punktu widzenia osób prowadzących działalność gospodarczą, otrzymujących wynagrodzenie w postaci prowizji, istotne jest, że do rejestru niedozwolonych klauzul umownych wpisany został zapis następującej treści:"Zamawiający za wykonanie czynności objętych niniejszą umową zobowiązuje się zapłacić wynagrodzenie w wysokości 3% (słownie: trzech procent) + 22% VAT ostatecznej ceny nieruchomości."

W omawianej sprawie sąd uznał, że "cena za usługę pośrednictwa wyrażona w wielu składniach określonych procentowo jest ceną ustaloną z naruszeniem obowiązujących przepisów, nie jest jednoznaczna, wymaga podjęcia przez konsumentów dodatkowych czynności do jej ustalenia, jest niekorzystnie ukształtowana dla konsumenta, nie zachowana również została równowaga stron. W ocenie Sądu takie określenie ceny stanowi rażące naruszenie interesów konsumenta".

Polecamy: serwis Leasing

REKLAMA

Powołana klauzula dotyczy co prawda umów zawieranych w obrocie nieruchomościami, jednakże, jak się wydaje, zachowuje swoją aktualność także we wszystkich tych dziedzinach, w których przedsiębiorcy należy się prowizja, rozumiana jako wynagrodzenie zależne od ilości lub wartości dokonanych transakcji. W grę wchodzić więc może także np. umowa komisu.

Należy pamiętać, że stosowanie takich klauzul we wzorcach jest zakazane i jako takie stanowi wykroczenie zagrożone grzywną. Może ponadto sprowadzić na przedsiębiorcę zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

W takich przypadkach zaleca się określenie jako wynagrodzenia w postaci prowizji ceny brutto, tzn. zamiast 3 % + 22% VAT, przedsiębiorca powinien określić swoje wynagrodzenie jako 3.66% brutto ceny transakcyjnej.

W wielu przypadkach zasadne może okazać się kwotowe określenie wynagrodzenia, dzięki któremu często niefrasobliwy konsument nie będzie zdziwiony sumą, na jaką wystawiona została faktura.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA