REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak firma może chronić się przed oczernianiem w internecie?

Milewski Marcin
Oczernianie w Internecie - jak z nim walczyć?
Oczernianie w Internecie - jak z nim walczyć?

REKLAMA

REKLAMA

Internet, który rozwija się w zastraszającym tempie może być nośnikiem informacji oczerniających przedsiębiorcę. Jeżeli Twoja konkurencja zamieszcza nieprawdziwe informacje na temat prowadzonej przez Ciebie firmy, dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji i popełnia przestępstwo.

Oni kradną Twoje pieniądze

„Firma X to oszuści. Zapłaciłem za towar, który jest fatalnej jakości. Nie chcą przyjąć zwrotu.” – takich i podobnych wpisów na forach branżowych oraz w popularnych portalach społecznościowych pojawiają się setki dziennie. Rosnąca, jak grzyby po deszczu, skala problemu, powoduje, że dotknięte analogicznymi działaniami firmy szukają środków pozwalających na jego szybkie i skuteczne rozwiązanie. Atmosferę podgrzewa coraz popularniejszy, na stałe goszczący w ofertach agencji reklamowych, marketing szeptany.

REKLAMA

Ja nie jestem oszustem – napisz to

Rozpowszechnianie informacji przez wykorzystywanie trendów w internetowym rozwoju pokazuje, jak duży wpływ mogą one mieć na dobre imię przedsiębiorcy. Firmy, które prowadzą sprzedaż za pośrednictwem portali aukcyjnych, e-sklepy, czy nawet te, które w sieci jeszcze się nie pojawiły, boją się negatywnych opinii zamieszczanych przez konkurencję.

Dlaczego? Ponieważ prawidłowo prowadzony czarny e-PR może mieć znaczny ujemny wpływ na ich obroty.

Przedsiębiorcy sięgają więc po zróżnicowane lekarstwa na internetową nieuczciwą konkurencję. Korzystanie z usług speców od marketingu i próba odpowiedzi na sieciowe kłamstwa kończą się często rezultatem odwrotnym do zamierzonego. Aktualizacja negatywnych wypowiedzi zachęca tylko użytkowników do ich ponownego czytania. Co w takiej sytuacji robić?

Polecamy: Jak zorganizowana jest ochrona konkurencji i konsumentów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spotkamy się w sądzie

Pomówiona firma korzysta z ochrony zarówno prawa cywilnego oraz karnego. Zamieszczanie informacji w celu dyskredytowania konkurencji, a konkretnie rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o swoim lub innym przedsiębiorstwie lub przedsiębiorcy, jeżeli ma na celu przysporzenie korzyści lub wyrządzenie szkody – to czyn nieuczciwej konkurencji.

W związku z tym poszkodowana firma ma prawo wnieść powództwo do sądu powszechnego.

Żądać można:

  • zaniechania niedozwolonych działań;
  • usunięcia skutków działań;
  • złożenia oświadczenia w odpowiedniej treści i formie;
  • naprawienia wyrządzonej szkody;
  • zasądzenia określonej sumy pieniężnej na cel społeczny.

Powie to Pan policji

To nie wszystko, bo firma może także złożyć zawiadomienie na policję. Zgodnie z kodeksem karnym ten kto za pomocą środków masowego komunikowania pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 (art.212 kk).

Polecamy: Wykorzystanie informacji o przedsiębiorstwie

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks karny
- Ustawa. z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA