REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać nazwę dla firmy?

Anna Kubalka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wybór nazwy dla firmy to bardzo ważna decyzja. Nie jest to bowiem jednorazowe nadanie imienia - wybrana nazwa będzie funkcjonowała na fakturach, wizytówkach, pieczątkach, a także w mediach. Co więcej, mimo iż decyzja w tej kwestii w praktyce należy wyłącznie do przedsiębiorcy, to jednak firma musi spełniać także pewne przepisowe kryteria. Jak wybrać nazwę dla firmy?

Warto wobec tego dobrze zastanowić się nad nazwą firmy - biorą pod uwagę zarówno kryteria formalne, jak i względy marketingowe.

REKLAMA

 Jak dopełnić formalności?

Bez nazwy ani rusz - i to dosłownie. Pierwszym krokiem do założenia działalności jest bowiem wypełnienie i złożenie w urzędzie gminy formularza CEIDG-1. Natomiast w druku tym znajduje się pozycja, w której należy zamieścić firmową nazwę.

REKLAMA

 Podstawowym warunkiem, który musi spełnić nazwa działalności gospodarczej osoby fizycznej, jest umieszczenie w niej imienia i nazwiska właściciela. Ponadto, należy zwrócić uwagę na to, aby nazwa nie wprowadzała w błąd i odróżniała nową działalność od już funkcjonujących na rynku.

 Powyższe zasady stanowią tak naprawdę jedyne sztywne granice, które wyznaczają zakres, w jakim można stworzyć nową nazwę. Jednakże, zanim przedsiębiorca popuści wodze fantazji, warto zastanowić się, czy bardzo skomplikowana nazwa nie będzie jednak zbyt problematyczna. Może się bowiem okazać, że udziwniona nazwa lub taka, której nie da się wpisać do komputera korzystając z polskiej klawiatury może zostać odrzucona przez system CEIDG. A jak wiadomo, z maszyną trudno się kłócić.

Zobacz: Formy opodatkowania działalności gospodarczej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Co z marketingiem?

Kiedy przedsiębiorca zna już ograniczenia, wynikające z przepisów i możliwości technicznych, warto zastanowić się nad marketingową wartością nazwy.

 Fakt, iż - jak już wspomniano - nazwa nie powinna wprowadzać w błąd, wydaje się być oczywisty. W zależności od tego, czy nowo zakładane przedsiębiorstwo będzie zajmowało się wyłącznie jedną, ścisłą dziedziną, czy też będzie oferowało bardziej kompleksowe usługi w jakimś zakresie, nazwa powinna być możliwie szczególna lub ogólna. Nigdy jednak nie powinna znacząco odbiegać od profilu prezentowanej działalności, ponieważ taki zabieg po prostu mija się z celem, jakim jest przyciągnięcie odpowiednich klientów.

 Zobacz: Pieniądze na założenie firmy

REKLAMA

Inna kwestia dotyczy stopnia skomplikowania - niewiele mocno ekstrawaganckich i długich nazw zapada w pamięć. Jeśli pomysł na markę nie jest oszałamiająco błyskotliwy, najlepszym wyjściem będzie nazwa prosta i krótka. Jeśli dodatkowo zostanie ona przedstawiona w ciekawej formie graficznej - może nie w formularzu CEIDG-1, ale już np. na fakturach - prawdopodobnie szybciej i lepiej zostanie ona w głowach odbiorców.

 Pozostając przy formie graficznej - decydując się na nazwę, należy pamiętać, że mimo iż rzeczywiście jest ona niezwykle istotnym elementem firmy, to poza nią istnieje coś jeszcze. Przedsiębiorca ma bowiem do dyspozycji także różne grafiki, logo firmy, hasła i slogany reklamowe - tak więc nie tylko nazwa służy rozreklamowaniu i zapamiętaniu marki. Wobec tego nie warto z nią przesadzać, jeśli można poszaleć z wieloma innymi elementami faktur czy ulotek.

Zobacz: Wpis do CEIDG przez pełnomocnika

 Nazwa raz na zawsze?

Wybierając nazwę dla swojego przedsiębiorstwa właściciel powinien skupić się na takim profilu, który obecnie ma obowiązywać w działalności. Jeśli kiedyś zakres usług się poszerzy - nazwę będzie można zmodyfikować. Co więcej, przedsiębiorca może wprowadzać zmiany także bez powodu.

Formalności związane ze zmianą nazwy dokonuje się przy pomocy tego samego formularza, który został wykorzystany dla zarejestrowania firmy - CEIDG-1. Nie ma w tej kwestii specjalnych ograniczeń poza terminami - wniosek musi zostać złożony do urzędu najpóźniej po siedmiu dniach od wprowadzenia zmiany w życie.

 Jak więc widać, nazwa firmy to bardzo istotna sprawa - może przyczynić się do sukcesu marketingowego, ale jednocześnie trzeba pamiętać o obowiązujących ograniczeniach. Z drugiej strony - przedsiębiorca powinien pamiętać, że raz wybraną nazwę zawsze może zmienić, nie ma więc potrzeby niepotrzebnie się stresować.

 Zobacz: Rejestracja firmy w CEIDG

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: wfirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA