REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Karty zbliżeniowe w Polsce

Każdy posiadacz karty zbliżeniowej może zapłacić za zakupy bez wpisywania PIN-u.
Każdy posiadacz karty zbliżeniowej może zapłacić za zakupy bez wpisywania PIN-u.

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej Polaków zaczyna kojarzyć bezgotówkowe zakupy z kartą zbliżeniową. Z kartami zbliżeniowymi płatności przy kasie przebiegają szybciej i sprawniej. Klient spędza przy terminale tylko chwilę i dzięki karcie zbliżeniowej nie musi wpisywać kodu PIN.

Pierwsze karty zbliżeniowe

Ci, którzy oglądali film „Ja, robot” z Willem Smithem, mogą pamiętać, że w jednej ze scen bohater dokonuje płatności zbliżeniowej (a rzecz dzieje się w 2035 r.). Okazuje się, że karta, która umożliwia takiego rodzaju płatności, może teraz znaleźć się też w każdym portfelu.

REKLAMA

Na rynku funkcjonuje kilka ogólnoświatowych organizacji, wydających karty płatnicze (VISA, MasterCard, Diners, American Express). Karty, umożliwiające płatności zbliżeniowe, oferują dwie spośród nich: VISA (payWave) i MasterCard (payPass). Sposób dokonywania płatności zbliżeniowej jest wyjątkowo nieskomplikowany – kartę przykładamy do terminala, słyszymy „pip”, na urządzeniu błyskają zielone diody… całość trwa kilka sekund i transakcja jest zakończona. Dodajmy, transakcja w kwocie do 50 zł – większe płatności trzeba zatwierdzać kodem PIN.

Sprawdź gdzie znajdziesz najlepszą kartę kredytową!

REKLAMA

Karty zbliżeniowe mają jeszcze jedną ciekawą zaletę – nie muszą wyglądać jak „klasyczna” karta płatnicza – mogą mieć formę naklejek (przyklejanych np. do telefonu komórkowego) czy breloków, o czym piszemy szerzej w dalszej części artykułu. MasterCard przykładowo oferuje… zegarek.

Historia płatności zbliżeniowych nie jest długa – technologia ta (wprowadzona przez MasterCard) pojawiła się w USA w 2002 r. w punktach, które tradycyjnie posługiwały się gotówką. PayPass zawitał do Europy w 2006 r. Pierwszymi krajami, w których można było z technologii tej skorzystać, były Wielka Brytania i Turcja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia kart zbliżeniowych w Polsce

Rynek kart zbliżeniowych w Polsce początkowo rozwijał się dość powoli – tego rodzaju plastików było niewiele, a miejsc, w których można było ich użyć – jeszcze mniej. Sytuacja zmieniła się jednak dość diametralnie. Karty zbliżeniowe znajdują się obecnie w ofercie 19 banków, a ich liczba (wg stanu na koniec lipca 2011 r.) przekroczyła 6 mln sztuk.

Największy udział w liczbie wydanych kart – niemal 50% – ma PKO BP. Co ciekawe – bank ten dodaje do ROR debetową kartę PKO Ekspres z funkcją PayWave dopiero od września ubiegłego roku. Najnowszymi graczami na rynku kart zbliżeniowych są BOŚ Bank, Nordea Bank Polska i Bank BPH, które produkty te włączyły do swojej oferty we wrześniu 2011 r.

Specyfika kart zbliżeniowych

Najkrócej można powiedzieć, że klient zainteresowany kartą z możliwością płatności zbliżeniowych, ma do wyboru pełen wachlarz usług – może wybierać zarówno spośród dodawanych do kont osobistych kart debetowych, jak i kart kredytowych.

Szukasz konta? Wejdź i sprawdź najczęściej wybierane konta bankowe!

REKLAMA

Najbardziej popularne karty zbliżeniowe to „plastiki” debetowe, dodawane do kont osobistych. Nie oznacza to jednak, że płatności zbliżeniowe są domeną jedynie popularnych kart płatniczych. Deutsche Bank PBC, mBank, Multibank i Nordea Bank Polska oferują złote karty kredytowe z możliwością płatności zbliżeniowych. Dodatkowo w ofercie Multibanku znajduje się prestiżowa karta MasterCard World Signia (opłata roczna za tę kartę wynosi 900 zł), która też wyposażona jest opcję płatności zbliżeniowych.

Jedną z cech, które wyróżniają karty zbliżeniowe, jest to, że mogą one być wydawane nie tylko w formie tradycyjnych „plastików”. „Zbliżeniówki” miewają formę naklejki, breloka czy zegarka.

Tzw. „zbliżaki” są zazwyczaj swoistymi gadżetami, dodawanymi przez bank do „normalnej” karty płatniczej. Tak na przykład dzieje się w Polbanku EFG, w którym naklejka zbliżeniowa jest dołączana do karty kredytowej Polbank T-Mobile, czy w Banku Millennium, który Minikartę PayPass udostępnia m.in. posiadaczom karty kredytowej MasterCard Impresja.

Zalety posiadania karty zbliżeniowej

Płacenie za niewielkie zakupy (do 50 zł) poprzez zbliżenie karty do czytnika jest sposobem o wiele szybszym od „tradycyjnego”, w którym transakcję zatwierdzamy kodem PIN czy podpisem. Umieszczenie tradycyjnej karty w odpowiedniej pozycji i oczekiwanie na autoryzację transakcji pochłaniają czas. A przy płatności kartą zbliżeniową proces zajmuje tylko kilka sekund.

Kto akceptuje karty zbliżeniowe?

Z danych, udostępnionych przez polski oddział VISY, wynika, że w ubiegłym roku liczba transakcji zbliżeniowych kartami, wydanymi przez tę organizację, wyniosła 500 tys., a w tym roku przekroczyła już 4 miliony.

Karty zbliżeniowe VISA są w Polsce honorowane m.in. w Empiku, CoffeeHeaven, McDonald's, w księgarniach Matras, na stacjach paliw Shell, w sieci Multikino, w delikatesach BOMI, perfumeriach Douglas, w sklepach IKEA czy w sieci drogerii Rossmann.

Do akceptowania płatności zbliżeniowymi kartami Visa przygotowują się supermarkety Carrefour i Auchan oraz delikatesy Piotr i Paweł. We Wrocławiu we wszystkich  autobusach i tramwajach płaci się za bilet kartą z mikroprocesorem w sposób konwencjonalny lub zbliżeniowy, bez używania PIN-u. Bowiem punktem akceptacji kart zbliżeniowych może być nie tylko sklep ze sprzedawcą i terminalem, ale też np. maszyna samoobsługowa do sprzedaży biletów.

Eksperci TotalMoney.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA