REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szansa firm MŚP na międzynarodowy rozwój

Działanie 6.1 Paszport do eksportu
Działanie 6.1 Paszport do eksportu
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. małe i średnie przedsiębiorstwa stoją przed możliwością dofinansowania swej działalności eksportowej w ramach Działania 6.1 Paszport do eksportu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Według aktualnego harmonogramu naboru wniosków, z dniem 20 września br. beneficjenci już po raz trzeci w tym roku będą mogli ubiegać się o dotację.

Działanie 6.1 Paszport do eksportu ma na celu podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez wzmocnienie powiązań handlowych z zagranicą oraz wzrost liczby przedsiębiorstw realizujących działalność eksportową. Instrument ten dostępny jest dla przedsiębiorstw z sektora MŚP, które startują z działalnością eksportową bądź chcą takową działalność rozszerzyć. Ważne, by potencjalni beneficjenci posiadali siedzibę swego przedsiębiorstwa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

Paszport do eksportu stanowi niemałą szansę dla przedsiębiorców o ogromnym potencjale i niewielkim doświadczeniu w handlu zagranicznym. Umożliwia firmom promowanie ich produktów i usług zagranicą, rozszerzenie rynków zbytu i wzrost ich przychodów.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy, którzy zechcą uzyskać dofinansowanie w ramach Działania 6.1 zobowiązani są do spełnienia szeregu wymagań. Po pierwsze powinni zweryfikować czy udział eksportu w ogólnych przychodach firmy nie przekracza 30%. Gdy wskaźnik jest niższy firma może przystąpić do opracowywania tzw. Planu Rozwoju Eksportu. Realizowanie tego etapu nie powinno trwać dłużej niż 6 miesięcy. W ramach Planu przygotowuje się badania pod kątem poziomu konkurencyjności przedsiębiorstwa. Określa się rynki docelowe, produkty oraz usługi, które okażą się być kluczowe dla danego eksportera. Sporządza się ponadto analizę SWOT dla każdego produktu i rynku z osobna, a także strategię konkurowania wraz z harmonogramem działań. Na tym etapie maksymalna kwota dofinansowania dla jednego przedsiębiorstwa wynosi 10 tys. zł.

Gdy Plan Rozwoju Eksportu jest już gotowy następuje jego wdrażanie przez następne 24 miesiące, przy czym w tym etapie należy wykorzystać następujące działania:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uczestnictwo oraz organizacja handlowych misji zagranicznych,
  • udział w wystawach, targach, konferencjach,
  • analizowanie i dobranie partnerów handlowych,
  • zdobycie odpowiednich dokumentów, które uprawniają eksportera do wprowadzenia do użytkowania na rynek zagraniczny danych towarów, usług, produktów,
  • doradztwo w dziedzinie tworzenia wizerunku przedsiębiorstwa zagranicą oraz doradztwo w zakresie strategii finansowania działalności eksportowej.

Ostatecznym etapem jest złożenie wniosku o dofinansowanie. Maksymalna wysokość dofinansowania projektu wynosi 200 000 zł, natomiast udział całkowitych kosztów kwalifikowalnych związanych z rozwojem działalności eksportowej wynosi 50%.

Polecamy: serwis Mała firma

REKLAMA

Warto zaznaczyć, iż szczególnie premiowane będą te przedsiębiorstwa, które stawiają na innowacje, badania i rozwój, licencjonowanie i patentowanie swej działalności. Więcej punktów przy ocenie wniosku otrzymają także Ci przedsiębiorcy, którzy zakładają ponad 20% wzrost przychodów eksportowych po zakończeniu realizowania projektu, w okresie do 3 lat. 

Wspieranie działalności eksportowej polskich przedsiębiorstw nie odbywa się tylko za pomocą funduszy Unii Europejskiej. Istnieje kilka (niestety mało znanych) instrumentów o charakterze stricte narodowym, z których to firmy mogą starać się o dofinansowanie działalności. Jednym z nich jest Program Pomocy Selektywnej, w ramach którego co roku wsparcie branżowe otrzymać mogą grupy składające się z co najmniej 4 przedsiębiorstw. Program refunduje koszty związane z promowaniem produktów i usług zagranicą oraz nawiązywaniem kontaktów handlowych z potencjalnymi partnerami. Pomoc finansowa na pokrycie kosztów udzielana jest też tym firmom, które zechcą uzyskać tzw. certyfikat wyrobu produktu, by następnie sprzedawać go na rynkach zagranicznych.

Warto również wspomnieć o instrumentach finansowych tj. gwarancje i poręczenia na działalność eksportową (udzielane w imieniu Skarbu Państwa), kredyty rządowe (przeznaczone dla krajów rozwijających się, które to w ten sposób sfinansują eksport z kraju będącego kredytodawcą), ubezpieczenia kredytów eksportowych czy Program Dopłat do Oprocentowania Kredytów Eksportowych (gwarantuje stałą stopę procentową kredytu).

Natalia Kacprzak - www.doradca-ue.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA