REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Polacy dbają o swój wygląd w pracy w porównaniu do innych nacji?

Czy Polacy dbają o swój wygląd w pracy w porównaniu do innych nacji?
Czy Polacy dbają o swój wygląd w pracy w porównaniu do innych nacji?

REKLAMA

REKLAMA

W Niemczech kobiety w pracy nie pokazują kolan, a Francuzki są bardzo eleganckie. Holendrzy na spotkania służbowe chodzą w t-shirtach i dżinsach. A Polacy… Polacy coraz więcej czasu spędzają przed lustrem. I to przed wyjściem do pracy, a nie na randkę.

Dziś spotkanie służbowe, na którym spotkamy pana w obdartych tenisówkach to już przeszłość. Trendy w biznesowym ubiorze wyznaczają najczęściej prezenterzy telewizyjni.

REKLAMA

– Liliowy krawat wkroczył na polskie spotkania biznesowe dopiero, kiedy po raz pierwszy założył go Piotr Kraśko. „Klony” garniturów i krawatów Kamila Durczoka znajdziemy w każdym centrum handlowym w Polsce. Fryzura Macieja Kurzajewskiego sprzed 4 lat jest dotąd obowiązującym kanonem nawet dla tych, na których taki „stroszypiórek” wygląda żałośnie, bo mają 4 włosy na  centymetr kwadratowy – mówi Artur Ragan, rzecznik prasowy agencji doradztwa personalnego Work Express.

Elegancka Francuzka, Francuz bez garniaka

Coraz więcej czasu spędzamy przed lustrem, ale też coraz więcej pieniędzy wydajemy na wyposażenie naszej szafy. Powód? Chcemy się w pracy prezentować dobrze.

Efekt? Specjaliści rynku pracy oceniają, że w kwestii ubioru mieścimy się dziś w tej „lepszej połowie” Europy. Choć wciąż daleko nam do Francuzów. Ci, mimo że cechują się niezwykłą nonszalancją, to i tak wyglądają świetnie.

- Zwłaszcza kobiety, które cechują się wysoką elegancją – mówi Michał Soja, manager ds. rynku francuskiego Work Express.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

I tłumaczy: – Co ciekawe, u Francuzów kwestią kluczową jest region, z którego pochodzą. Duże znaczenie ma także wiek. Młodsi ubierają się albo bardzo modnie, albo niechlujnie, ale najczęściej jest to wystudiowana nonszalancja. Starsi pracownicy, w wieku 50+, ubierają się raczej elegancko bez względu na okoliczności. Nie oczekujmy natomiast, że Francuzi z południa przyjdą na spotkanie służbowe pod krawatem. Generalnie jest to grupa, która nie nosi ani garniturów, ani krawatów, tylko luźniejsze, mniej  formalne stroje. Natomiast w grę wchodzą tylko markowe ubrania.

Wyjątkiem są bankowcy, finansiści, prawnicy, a także przedstawiciele władzy. Choć zdarzają się sytuacje, w których nawet minister wdziewa dżinsy. Co ciekawe, Francuzi w ogóle nie zwracają uwagi chociażby na dodatki. W przeciwieństwie do Polaków, nie zastanawiają się, czy buty będą pasowały do torebki i odwrotnie. Lubują się z kolei w biżuterii, nawet panowie często noszą na sobie markowe ozdoby, od sygnetów po bransolety.

Pracownik wizytówką firmy

Kleider machen Leute

„Ubrania czynią ludzi” – to nadrzędna reguła niemiecka w kwestii ubioru. W myśl zasady „pierwsze wrażenie jest najważniejsze”.

W Niemczech szczególnie muszą uważać na siebie kobiety. Panie w pracy nie mogą za bardzo odsłaniać swoich nóg, ani dekoltów. Niewskazany jest także mocny makijaż czy buty na obcasie powyżej 6 centymetrów. Powód? Nie mogą dekoncentrować w pracy swoich współpracowników.

– Niemcy generalnie trzymają się klasycznego stroju biznesowego, grzesząc często zupełnym brakiem fantazji, ale to oni „trzymają europejską średnią” – zauważa Tomasz Hachuła, key account manager Work Express.

Mało tego - w niektórych firmach, od dawna obowiązuje szczegółowy dress-code, a pracownicy noszą specjalne uniformy. W niemieckich biurach prym wiedzie kolor czarny, szary, brązowy oraz niebieski.

Musimy pamiętać, że nasi zachodni sąsiedzi, jako naród „poukładany”, oczekuje także od innych odpowiedniego ubioru. Zarówno podczas spotkań służbowych, jak i np. rozmów kwalifikacyjnych.

REKLAMA

- Na prośbę portalu stepstone.de wypowiedziało się w kwestii ubrań szereg przedstawicieli znanych firm. Konkluzja: najważniejsze jest żeby osoba czuła się dobrze i mogła pokazać swoje prawdziwe „ja”. Renate Weber, kierownik działu rekrutacji w Allianz Deutschland AG zasugerowała, że w przypadku stanowisk wymagających kontaktu z klientem, należy stosować styl klasyczny i delikatny.

Steffen Laick, z firmy Ernst & Young oraz Jochen Joosten  z firmy Bosch zwrócili uwagę, że w działach handlowych, mających jak najwięcej kontaktu z klientem w dobrym tonie pozostaje formalny strój i nie ma odstępstw od tej reguły. Największy nacisk na właściwe ubranie kładzie się na wysokich stanowiskach, tutaj garnitur i krawat jest obowiązkiem, bez względu na okazję – opowiada Hachuła.

Męski ubiór w biznesie

Luzak i sztywniak, a kobiety mają gorzej?

Zupełnymi przeciwnościami są z kolei Włosi oraz Holendrzy. Tych pierwszych można rozpoznać na odległość wśród wielu nacji europejskich. Na spotkaniach służbowych mogą się nawet słowem nie odezwać, ale po eleganckim ubiorze i idealnie dobranych dodatkach, od razu wiemy z kim mamy do czynienia.

- Z kolei Holendrzy, jak to Holendrzy – wielki luz. Do biura, czy na spotkania służbowe, nie ma dla nich wielkiej różnicy. Liczy się przede wszystkim wygoda. Dlatego idealną dla nich mieszanką są dżinsy, t-shirt i do tego schludna marynarka, ale to tylko w przypadku ważnych spotkań – zdradza Ragan.

Francuzki muszą być eleganckie, Niemki stonowane, a Polki? W przypadku dobierania odpowiedniej dla siebie stylizacji, kobiety mają zdecydowanie większe pole do popisu. Tyle, że większe możliwości nie zawsze równają się lepszemu efektowi. – Ta swoboda najczęściej je niestety gubi. W pogoni za modą, tracą umiar i na spotkaniach pojawiają się zjawiska, skutecznie dekoncentrujące wyglądem oraz duszące zapachem perfum – mówi rzecznik agencji doradztwa personalnego Work Express.

W Polsce uważa się, że praca i spotkania służbowe, to nie czas i miejsce na pokaz mody. Dlatego strój ma być zgodny z charakterem firmy, którą reprezentujemy, stosowny do wykonywanych przez nas obowiązków oraz schludny. Na „więcej” mogą sobie pozwolić przedstawiciele np. agencji reklamowych. I to raczej ci na stanowiskach „kreatywnych”.

Work Express sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

REKLAMA

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA