REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie z Programu LIFE – nowe możliwości rozwoju eko-biznesu

Dofinansowanie z Programu LIFE – nowe możliwości rozwoju eko-biznesu
Dofinansowanie z Programu LIFE – nowe możliwości rozwoju eko-biznesu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ochrona środowiska może stać się punktem wyjścia do prowadzenia biznesu albo mieć pozytywny wpływ na jego rozwój. Projekty zrealizowane przy wsparciu finansowanym Programu LIFE są tego doskonałym przykładem. Trwa nabór do Inkubatora wniosków LIFE, który zwiększa szanse przedsiębiorców, by sięgnąć po to dofinasowanie.

Inkubator wniosków LIFE

REKLAMA

W bieżącym roku rozpoczęła się nowa perspektywa finansowa 2021-2027 Komisji Europejskiej (KE), co oznacza również kolejną odsłonę i kolejne fundusze z Programu LIFE. Jest to zarządzany przez KE instrument finansowy, który umożliwia m.in. testowanie innowacyjnych technologii i rozwiązań prośrodowiskowych, a także szerokie ich upowszechnianie. Stwarza to wyjątkowe szanse dla przedsiębiorców i może stać się impulsem do rozwoju biznesu w innowacyjny, a dodatkowo przyjazny środowisku sposób. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, czyli Krajowy Punkt Kontaktowy Programu LIFE, zachęca przedsiębiorców do sięgania po finasowanie w obecnej perspektywie i stawianie na innowacyjny eko-biznes.

REKLAMA

Temat został szeroko zaprezentowany na webinarium Programu LIFE pt. „LIFE i biznes – inkubator sukcesu”, zorganizowanym przez NFOŚiGW i Ministerstwo Aktywów Państwowych z udziałem beneficjentów Programu LIFE i monitora przedstawiciel instytucji monitorującej NEEMO.

REKLAMA

Podczas spotkania omówiono możliwości dofinansowania projektów biznesowych, w zakresie ochrony środowiska i klimatu, w nowej perspektywie finansowej. Pokazano także przykłady zrealizowanych z sukcesem inwestycji. Był to pilotażowy projekt innowacyjnej instalacji zgazowania odpadów, realizowany przez firmę Investeko SA. „Program LIFE to element strategii rozwoju naszej firmy, głównie dlatego, że bardzo dobrze odpowiada na bieżące potrzeby rynkowe i potrzeby biznesu. To dynamiczny model finasowania także małych przedsiębiorstw” – podsumował Prezes InvestEko SA Arkadiusz Primus.

Kolejnym wyjątkowym projektem była pilotażowa instalacja firmy FLUKAR Sp. z o.o. do przetwarzania odpadów polimerowych, do produkcji emulsji asfaltowych. „Wejście na rynki zagraniczne – rumuński i bułgarski – w 2020 r. z naszymi produktami z recyklingu dla drogownictwa, w tym o przedłużonej żywotności, dzięki wkomponowanym polimerom z odpadów plastikowych, to był dla nas kolejny duży krok, możliwy dzięki dofinansowaniu z Programu LIFE” – podkreślał Prezes firmy FLUKAR Sp. z o.o. Paweł Szeregowicz.

Program LIFE - na co można otrzymać dofinansowanie?

Program LIFE to wyjątkowy w skali Europy instrument finansowy, który może pomagać odnieść sukces w biznesie, także przez wsparcie „rozpowszechnienia” innowacyjnych rozwiązań służących poprawie stanu środowiska i klimatu, czyli sfinansowania działań służących wypromowaniu i komercjalizacji, danej technologii lub rozwiązania, na szeroką skalę w Unii Europejskiej. Jednym z ważnych wymogów stawianych beneficjentom jest osiągnięcie maksymalnego efektu środowiskowego wdrażanego rozwiązania. Oznacza to, że poza przetestowaniem technologii, instalacji lub rozwiązania o określonych parametrach technicznych, oczekuje się także zapewnienia ich powielenia i zastosowanie w całej Europie. To z jednej strony szybkie i skuteczne testowanie prośrodowiskowych produktów czy rozwiązań w warunkach zbliżonych do ich normalnego użytkowania, z drugiej wspieranie procesu wprowadzania na rynek opracowanych innowacji. Dla każdego przedsiębiorcy takie połączenie celów rozwojowych z promocyjnymi jest nie do przecenienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ramach Programu LIFE podejmowane przez przedsiębiorców działania muszą dotyczyć innowacyjnych rozwiązań prośrodowiskowych. Zakres zainteresowania KE obejmuje szeroką tematykę, jednak w nowej perspektywie szczególne miejsce zajmą rozwiązania wspierające rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym i poprawę jakości życia, a także projekty służące łagodzeniu zmian klimatu i adaptację do nich.

Warto podkreślić, że projekty mogą być realizowane samodzielnie lub w konsorcjach, wykorzystujących połączony potencjał i możliwości różnych typów organizacji, np. firm oraz podmiotów publicznych lub organizacji pozarządowych. W ten sposób można zoptymalizować realizację projektu, stwarzając warunki jak w inkubatorze do rozwoju innowacji biznesowych.

Projekty o potencjale rynkowym mogą liczyć także na wsparcie w ramach inicjatywy „Close To Market”. Powołany przez Komisję Europejską zespół z bogatym doświadczeniem biznesowym i finansowym wspiera projekty LIFE m.in. przez doradztwo w zakresie tworzenia biznesplanu oraz innych działań związanych z przygotowaniem do komercjalizacji.

Inkubator biznesu

W ramach Programu LIFE można nie tylko przetestować innowacyjną technologię, czy rozwiązanie, ale również przygotować je do pełnej komercjalizacji oraz wypromować w Polsce i za granicą, co może mieć przełożenie na zwiększenie konkurencyjności firmy na rynku krajowym i zagranicznym.

NFOŚiGW oferuje potencjalnym beneficjentom szerokie wsparcie w całym procesie aplikowania o środki LIFE. Dzięki montażowi finansowemu środków z Programu LIFE (60%) i NFOŚiGW (35%) można liczyć na dofinansowanie w formie dotacji nawet do 95% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, a wsparcie KE nie jest traktowane jako pomoc publiczna. Dodatkowo Narodowy Fundusz od 22 kwietnia kontynuuje pomoc w ramach Inkubatora wniosków LIFE, udostępniając środki na przygotowanie projektów i wniosków (w bieżącym naborze nawet do 80 tys. zł), a także wspiera potencjalnych beneficjentów merytorycznie w formie szkoleń i konsultacji. Zwłaszcza dla projektów biznesowych cenne jest oferowane przez NFOŚiGW narzędzie „Find your partner for LIFE”, dzięki któremu mogą powstawać konsorcja projektowe, zwiększające potencjał realizacyjny i szanse na komercyjny sukces.

Źródło: NFOSiGW

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA