REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes - bar sushi

Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie baru sushi to sztuka, która wymaga zainteresowania kuchnią japońską, znacznego uporu i nakładu sporych pieniędzy. Przybywa ich jednak w szybkim tempie, bo dają niezłe zyski.

Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa zmieniają się gusty. Panuje moda na zdrową żywność, którą serwuje kuchnia japońska. Dania oparte są na produktach naturalnych, świeżych. Króluje ryż, przetwory soi, warzywa, ryby, wodorosty, skorupiaki. Serwuje się zieloną herbatę, sake, piwo.

REKLAMA

Wybór lokalizacji

REKLAMA

Dla barów sushi dobre miejsce to starówki wielkich miast, sąsiedztwo biurowców, a także centra handlowe. Takie lokalizacje należą do najdroższych. W Warszawie za lokal o powierzchni 100 mkw. trzeba zapłacić ok. 10 tys. zł czynszu miesięcznie.

- W centrach handlowych wielkich miastach ceny wynajmu kształtują się następująco: powierzchnia 50-100 mkw. - ceny w przedziale 40-50 euro/ mkw., 100-200 mkw. - 35-40 euro/mkw., a powierzchnie typu 200-400 mkw. to 20-25 euro/mkw. Ale miejsca szczególne, np. Złote Tarasy w Warszawie, mają stawki wyższe. Lokale o powierzchni 30-70 mkw. to nawet 65-90 euro/mkw. - mówi Agnieszka Olszewska z działu powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield.

Remont i wyposażenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od znalezienia lokalu do przyjęcia pierwszych gości mija z reguły od 6 do 12 miesięcy. Okres ten może być krótszy, ale tylko wtedy, gdy wynajmiemy lokal, gdzie wcześniej działał punkt gastronomiczny. Trzeba zatrudnić architekta z uprawnieniami, który za 1-1,5 tys. zł wykona projekt przebudowy wraz z wystrojem wnętrz. Przy szczególnych wymaganiach dotyczących wystroju baru sushi cena może być wyższa. Projekt musi zaakceptować administrator budynku i inspektor Sanepidu.

REKLAMA

Remontując lokal, musimy przede wszystkim zadbać o dobrą wentylację. Doświadczeni restauratorzy radzą założyć klimatyzację, co podnosi koszty remontu o kilkanaście tysięcy złotych. Konieczny jest też remont i wyposażenie kuchni. Niezbędne są: lodówka, zamrażalnik, piec, kuchnia mikrofalowa, stoły ze stali nierdzewnej, zlewozmywaki, zmywarka.

- Wyposażenie kuchni można kupić używane. W wielu miastach istnieją komisy gastronomiczne, które sprzedają takie wyposażenie restauracyjne. Restauracja japońska, a taką jest bar sushi, wymaga szczególnej troski - mówi Marek Jakubowski, właściciel firmy Vipcom, który prowadzi restaurację japońską i sklep z wyposażeniem w Opolu.

Dobry kucharz

Warunkiem sukcesu jest dobry kucharz. To od jego umiejętności w przygotowywaniu potraw zależy powodzenie restauracji.

- Szef kuchni dzięki swojej osobowości i serwowanym potrawom staje się najlepszą wizytówką lokalu. Mistrza sushi w Japonii szkoli się dziesięć lat, w Polsce przygotowanie personelu zajmuje jeden, półtora roku. Mamy kucharza po szkole w USA, bo tam działają szkoły japońskie. Dla nas najważniejszy jest zadowolony gość, który przekaże dobrą opinię o kuchni i restauracji najbliższym znajomym, poszerzając grono stałych, lojalnych klientów. Niezadowolony gość powie o rozczarowaniu 80 proc. swojego otoczenia, a zadowolony jedynie 20 proc. - mówi Bartosz Polak, menedżer Kansai Sushi Bar w Gdańsku.

W sieci czy osobno

Przedsiębiorca otwierający lokal gastronomiczny ma do wybory dwa warianty: prowadzić bar sushi samodzielnie lub przyłączyć się do sieci, które się tworzą. Drugi wariant jest lepszy dla niemających doświadczenia w gastronomii. Taką sieć buduje np. firma TKM zarządzająca Sakana Sushi Bar. Ma dwa bary w Warszawie i po jednym we Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu. Rozwija się i zamierza wejść na giełdę.

- Chcemy na koniec 2010 roku posiadać 12 własnych lokali. Potencjalna lokalizacja to kolejny bar w stolicy, w Katowicach, Szczecinie i Trójmieście. W 2008 roku planujemy wprowadzenie we wszystkich lokalach systemu monitoringu celem poprawy jakości obsługi. Uruchomienie własnej produkcji zapewni ciągłość dostaw produktów do restauracji oraz wysoką i powtarzalną jakość w ofercie dla klientów - mówi Ewa Siedlecka.

KOSZT WYPOSAŻENIA RESTAURACJI W URZĄDZENIA

Lada chłodnicza 4,5-5,5 tys. zł

Szafa chłodnicza (yetti) 5,3 tys. zł

Piec wielofunkcyjny z grillem 3,6 tys. zł

Stół roboczy ze zlewozmywakiem dwukomorowym stalowym 1,6 tys. zł

Stół roboczy 750-1000 zł

Patelnia gazowa 500-700 zł

Naczynie do gotowania ryżu 300 zł

Zmywarka do naczyń z funkcją wyparzania (Stalgast) 6 tys. zł

Zmywarka do naczyń i szkła podblatowa (Winterhalter) 16-22 tys. zł

Nóż ceramiczny Kyocera 349 zł

Kamień do ostrzenia noży Toishi 122 zł

Komplet do sushi (4 miseczki, 4 pary pałeczek z drewna, 4 drewniane podstawki) 40-225 zł

Komplet miseczek na sosy 129 zł

Komplet do sake (karafka + 4 kieliszki) Silver Black 124 zł

Dzbanek gliniany na herbatę 46 zł

Kadzidełka o zapachu jaśminu 12 zł

Meble (stół i krzesła) 2 tys. zł

NIEZBĘDNE FORMALNOŚCI

Działalność gastronomiczną rejestrujemy w urzędzie gminy lub miasta. Osoby prawne (spółki) muszą zarejestrować się w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), który prowadzi sąd rejonowy właściwy dla ich siedziby. Firma w ciągu 14 dni zostanie wpisana do ewidencji działalności gospodarczej. W ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności musimy zgłosić to w ZUS-ie. W ciągu 30 dni od daty zatrudnienia obsługi należy powiadomić na piśmie inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy i inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz liczbie pracowników.

Musimy wyrobić pieczątkę firmową. Jest niezbędna przy zakładaniu rachunku bankowego i wystawianiu dokumentów sprzedaży. Ma zawierać nazwę firmy, gdy jest ona spółką, to nr w KRS, dane teleadresowe siedziby, NIP, REGON. Koszt pieczątki 20-50 zł.

Powinno się również załatwić formalności podatkowe u naczelnika urzędu skarbowego, gdzie będziemy płacili podatek dochodowy oraz od towarów i usług (VAT).

Fot. Wojciech Górski

Zdaniem Ewy Siedleckiej z firmy TKM, uruchomienie własnej produkcji zapewni ciągłość dostaw produktów do restauracji oraz wysoką i powtarzalną jakość w ofercie dla klientów.

Bar sushi - zestawienie kosztów i zysków

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA