REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deregulacja dla małych i średnich firm w UE

Unia Europejska, małe i średnie przedsiębiorstwa, MŚP, deregulacja, proste prawo
Unia Europejska, małe i średnie przedsiębiorstwa, MŚP, deregulacja, proste prawo

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska chce uproszczenia, co najmniej 10 najbardziej uciążliwych z punktu małych firm unijnych aktów prawnych (w tym m.in. przepisów dot. VAT). Małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) jest w Europie 20,8 mln. Tworzą one 85% wszystkich nowych miejsc pracy w Europie, zatrudniają 2/3 wszystkich pracowników w UE i w zasadniczym stopniu przyczyniają się do innowacji i wzrostu.

Komisja Eurpejska priorytetowo traktuje interesy MŚP, aby stymulować wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy w Europie. Postępuje tu zgodnie z zasadą „najpierw myśl na małą skalę” oraz z założeniami programu Small Business Act z 2008 roku, w realizacji swojego programu na rzecz inteligentnych regulacji.

REKLAMA

REKLAMA

 W ramach zorganizowanych przez Komisję konsultacji społecznych około 1000 przedsiębiorstw i reprezentujących je organizacji wskazało 10 najbardziej z ich punktu widzenia uciążliwych aktów prawnych UE. Celem tych szeroko zakrojonych konsultacji było sprawdzenie, w jakich obszarach unijne przepisy mogą hamować wzrost i zatrudnienie, oraz określenie dziedzin bądź kwestii wymagających bardziej szczegółowej analizy lub podjęcia działań.

Opublikowane 7 marca 2013 r. wyniki wskazują na to, że według MŚP największe trudności i koszty wiążą się z przepisami dotyczącymi substancji chemicznych (REACH), podatku od wartości dodanej (VAT), bezpieczeństwa produktów, uznawania kwalifikacji zawodowych, ochrony danych, odpadów, rynku pracy, urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, zamówień publicznych oraz zmodernizowanego kodeksu celnego.

REKLAMA

Komisja jest zdania, że w tych dziedzinach potrzebne są wspólne przepisy unijne. Teraz przystąpi do analizy wyników konsultacji w ramach nowego programu sprawności i wydajności regulacyjnej (REFIT) który został zainicjowany w grudniu zeszłego roku. Program ten wykorzystywany jest do analizy przepisów UE pod kątem poziomu uciążliwości, ewentualnych luk czy niedoskonałości i pozwala ocenić obowiązujące akty prawne, a w razie potrzeby dokonać ich przeglądu. Komisja do czerwca tego roku zapowie, jakie działania następcze zostaną podjęte, uwzględniając również trwające procesy legislacyjne.

Przewodniczący Komisji Europejskiej, José Manuel Barroso, powiedział: „Komisja Europejska stara się zagwarantować, aby unijne przepisy były adekwatne i sprzyjały rozwojowi europejskich przedsiębiorstw oraz tworzeniu nowych miejsc pracy. Dlatego właśnie inteligentne regulacje stały się centralnym elementem naszej polityki. I dlatego też chcemy ułatwić życie małym i średnim przedsiębiorstwom, które są główną siłą napędową europejskiej gospodarki. Chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do ustalenia, które unijne akty prawne są dla tych firm najbardziej uciążliwe, oraz zapewnić ich, że dołożymy wszelkich starań, by nie zawieść ich oczekiwań.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mikrostrona – co to jest i jak możesz ją wykorzystać w swojej firmie?

Autostop XXI wieku, czyli jak nie wozić powietrza

PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za przemysł i przedsiębiorczość, Antonio Tajani, powiedział: „MŚP, które tworzą większość nowych miejsc pracy w Europie, odgrywają pierwszorzędną rolę w pokonywaniu kryzysu. Nasze przepisy prawne muszą być opracowywane we współpracy z MŚP (zwłaszcza nowopowstałymi): muszą być inteligentne, proste i stabilne. Im uważniej będziemy słuchać MŚP, tym skuteczniej uda nam się wykorzystać ich potencjał w przywracaniu wzrostu gospodarczego. "

Według MŚP najbardziej uciążliwe akty prawne UE dotyczą:

  • rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)

  • podatku od wartości dodanej

  • bezpieczeństwa produktów i nadzoru rynku

  • uznawania kwalifikacji zawodowych

  • transportu odpadów, wykazu odpadów i odpadów niebezpiecznych

  • rynku pracy

  • ochrony danych

  • czasu pracy

  • urządzeń rejestrujących czas jazdy i czas odpoczynku w samochodach ciężarowych

  • procedur udzielania zamówień publicznych (na roboty budowlane, dostawy i usługi)

  • zmodernizowanego kodeksu celnego.

W wielu spośród tych dziedzin (np. uznawanie kwalifikacji, ochrona danych, zamówienia publiczne itp.) Komisja podjęła już działania na rzecz ulepszenia i uproszczenia unijnych przepisów (MEMO/12/974).

Konsultacje pokazały również, że spośród dotychczas wprowadzonych zmian przepisów prawnych małe firmy najbardziej cenią sobie skrócenie terminów płatności faktur na mocy dyrektywy w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach, która wchodzi w życie 16 marca 2013 r. (IP/12/1071), oraz umożliwienie MŚP stosowania uproszczonych systemów sprawozdawczości i audytu.


Komisja opublikowała wyniki konsultacji dotyczących 10 najbardziej uciążliwych aktów prawnych jako swój wkład w prace wiosennego szczytu Rady Europejskiej. Komunikat „Inteligentne regulacje − odpowiedź na potrzeby MŚP” oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji podaje również przykłady wyłączeń i uproszczonych systemów stosowanych w przypadku MŚP, zaproponowanych przez Komisję i przyjętych przez unijnego prawodawcę.

Zaprezentowano również nową roczną tabelę wyników, która pokazuje, jakie postępy osiągnięto dotychczas w zakresie upraszczania przepisów dotyczących MŚP, oraz jakie działania następcze podejmują inne instytucje i państwa członkowskie w związku z przedstawionymi przez Komisję wnioskami mającymi na celu uproszczenie przepisów.

Z tabeli wynika także, jak różnice w podejściu do realizacji przepisów przekładają się na ogólne wyniki MŚP − to ważne z uwagi na to, że ponad jedna trzecia formalności, jakie muszą wypełnić przedsiębiorcy, pojawia się na etapie wdrażania przez państwa członkowskie. Sieć rzeczników ds. MŚP będzie kontynuować działania związane z pierwszą dziesiątką najbardziej uciążliwych przepisów i sprawi, że redukcja formalności administracyjnych w państwach członkowskich będzie traktowana priorytetowo.

Przed przedłożeniem wniosków dotyczących nowych przepisów Komisja regularnie sprawdza, jakie koszty musiałyby ponieść małe firmy w związku z ich przestrzeganiem. Wszędzie tam, gdzie to możliwe, mikroprzedsiębiorstwa są wyłączane z zakresu stosowania przepisów, a MŚP umożliwia się stosowanie uproszczonych systemów.

Komisja z założenia prowadzi konsultacje i otwarty dialog z przedsiębiorstwami, partnerami społecznymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i innymi zainteresowanymi stronami, aby mieć pewność, że przedkładane przez nią wnioski są odpowiedzią na realne potrzeby. Dialog ten może przybierać różne formy, a metody konsultacji oraz moment ich przeprowadzania zależą od kontekstu.

Więcej informacji:

MEMO/13/168: „Pierwsza dziesiątka aktów prawnych UE najbardziej uciążliwych z punktu widzenia małych i średnich przedsiębiorstw: Komisja wspiera MŚP”

Wyniki konsultacji społecznych

COM(2013)122: Komunikat „Inteligentne regulacje – odpowiedź na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw”

SWD(2013)60: Dokument roboczy służb Komisji „Monitorowanie i konsultacje w sprawie inteligentnych regulacji na rzecz MŚP”

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA