REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy za państwem opiekuńczym

REKLAMA

REKLAMA

Niemal 48 proc. małych i średnich przedsiębiorców popiera model państwa opiekuńczego - wynika z badania właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw przeprowadzonych przez PKPP Lewiatan i Katedrę Socjologii Ekonomicznej SGH.

REKLAMA

Państwo opiekuńcze zajmuje w tym modelu ważną pozycję jako instytucja modernizująca gospodarkę, prowadząca politykę prywatyzacyjną, a przy tym wspierająca polski kapitał i zachowująca kontrolę nad strategicznymi działami przemysłu. Zdaniem przedsiębiorców państwo nie powinno wspierać jednak firm nieefektywnych.

REKLAMA

„Prawie 25 proc. właścicieli opowiada się za wizją ładu liberalnego, który zakłada z kolei radykalną liberalizację stosunków pracy, eliminację ograniczeń w prywatyzacji i zmniejszenie roli związków zawodowych. Niespełna 12 proc. wspiera natomiast socjaldemokratyczny model państwa opiekuńczego, w którym odgrywa ono dużą rolę w gospodarce i kładzie silny nacisk na równość społeczną" - mówi prof. Juliusz Gardawski z Szkoły Głównej Handlowej.

Z badań wynika, że udział przedsiębiorców w organizacjach profesjonalnych, jak i obywatelskich jest niewielki. Pod tym względem przeważają zdecydowanie postawy indywidualistyczne. Największym zaufaniem właściciele małych i średnich firm obdarzają wojsko, Trybunał Konstytucyjny, czy policję, najmniejszym zaś partie polityczne i związki zawodowe. Za proprzedsiębiorcze nastawienie najwyżej cenią dwa pierwsze rządy Tadeusza Mazowieckiego i Jana Krzysztofa Bieleckiego. Ich zdaniem zdecydowanie nie sprzyjały z kolei przedsiębiorcom rządy Jana Olszewskiego oraz Jarosława Kaczyńskiego i Kazimierza Marcinkiewicza.

Ponad 73 proc. przedsiębiorców ocenia swoją rodzinną sytuację materialną jako dobrą lub raczej dobrą, a tylko 2,1 proc. jako złą. W ciągu ostatnich trzech lat, dla prawie 88 proc. respondentów sytuacja materialna poprawiła się lub pozostała bez zmian. Dla 9,2 proc. pogorszyła się. Dla ponad połowy właścicieli małych i średnich firm kryzys gospodarczy nie wpłynął na pogorszenie ich statusu materialnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„W opinii badanych przedsiębiorców uruchomienie i prowadzenie działalności gospodarczej najbardziej utrudniają duże obciążenia podatkowe, ogromna liczba aktów prawnych, określających zasady rozwijania działalności gospodarczej oraz brak przejrzystości prawa" - ocenia dr Jacek Męcina, doradca zarządu PKPP Lewiatan. Narzekają również na wysokie wymagania wynikające z przepisów Kodeksu Pracy i dużą liczbę procedur przy zakładaniu firmy.

Polecamy: Dla kogo jednorazowa amortyzacja?

REKLAMA

W najmniejszym stopniu natomiast utrudniają prowadzenie biznesu: konieczność dawania łapówek i „prowizji" przy przetargach, obecność związków zawodowych w zakładzie pracy, brak zróżnicowania regionalnego płacy minimalnej, obecność zorganizowanej przestępczości wymuszającej haracze od właścicieli firm prywatnych czy brak centralnych negocjacji płacowych określających wskaźnik wzrostu płac.

„Z badania wynika także, że mali i średni przedsiębiorcy rozpoczynali swoją działalność mając pomysł na biznes. Pomogła im w tym dobra koniunktura i rozwój branży, w której działali. Dzisiaj ich celem ciągle jest przetrwanie. Zależy ono nie tylko od dobrej koniunktury i rozwoju branży, w której działają firmy, ale również od stawek VAT, dostępu do finansowania zewnętrznego i zmniejszenia obciążeń administracyjnych" - mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

Ale model biznesowy, na którym się opierają, aby przetrwać, jest nowoczesny - bazuje na współpracy z klientami, elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniającego się rynku i potrzeb klientów oraz na nowych produktach i usługach.

Jednak rozwój małych i średnich firm będzie ciągle „odtwórczy" - tylko dla 0,3 proc. przedsiębiorstw kluczowym czynnikiem mogącym przyspieszyć rozwój są inwestycje w badania i rozwój (dla 3,2 proc. jest to jeden z najważniejszych czynników).

Polecamy: Jaka decyzja wiąże przedsiębiorców - podatników?

Źródło: PKPP Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA