| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > RODO w firmie > Podmiot prowadzący fanpage staje się także administratorem danych

Podmiot prowadzący fanpage staje się także administratorem danych

Formą promocji, z jakiej korzysta wiele podmiotów, zarówno publicznych, jak i prywatnych, jest fanpage na Facebooku. Założenie go nie wymaga skomplikowanej wiedzy. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że pomimo tego, iż administratorem serwisu jest Facebook, to podmiot prowadzący fanpage staje się także administratorem danych.

Uproszczę trochę zagadnienie.

Po pierwsze, jeżeli prowadzisz Fanpage na facebooku, w innych celach niż czysto osobiste, to powinieneś zrealizować wobec swoich użytkowników obowiązek informacyjny. Po wspomnianym wyroku, Facebook udostępnił w ramach menedżera stron opcję dodania linku do poliytki prywatności (dostępne w „Informacjach o stronie”). Oznacza to, że można podlinkować politykę dostępną na naszej własnej stronie internetowej, uzupełnioną o zapisy niezbędne dla Fanpage. Można także utworzyć odrębny dokument i podpiąć go jako notatkę zawsze widoczną na górze strony.

Należy w polityce transparentnie odnieść się do kwestii zbierania i przetwarzania danych. Jak zauważył w swoim wyroku TS UE:

Administratorzy fanpage’ów mogą uzyskać anonimowe dane statystyczne dotyczące osób odwiedzających te strony za pomocą funkcji „Facebook Insights” udostępnionej im nieodpłatnie przez Facebook stosownie do niepodlegających zmianie warunków korzystania. Dane te są gromadzone dzięki plikom szpiegującym (zwanym dalej „plikami cookies”), z których każdy zawiera niepowtarzalny kod użytkownika; są one aktywne przez dwa lata i zapisywane przez Facebook na twardym dysku komputera lub na każdym innym nośniku osób odwiedzających fanpage’a. Kod użytkownika, który można powiązać z danymi połączenia użytkowników zarejestrowanych na Facebooku, zostaje pobrany i przetworzony w chwili otwarcia fanpage’ów. W tym względzie z postanowienia odsyłającego wynika, że ani Wirtschaftsakademie, ani Facebook Ireland Ltd nie wspomniały o operacji zapisania i o działaniu tego pliku cookie lub o późniejszym przetwarzaniu danych, przynajmniej w okresie mającym znaczenie dla postępowania głównego. (…)

Administrator fanpage’a prowadzonego na Facebooku, tworząc taką stronę, daje Facebookowi możliwość zapisania plików cookies na komputerze lub na każdym innym urządzeniu osoby odwiedzającej jego fanpage’a bez względu na to, czy osoba ta posiada konto na Facebooku czy też nie. (….)

Wprawdzie statystyki dotyczące użytkowników sporządzone przez Facebook są przekazywane wyłącznie administratorowi fanpage’a w formie zanonimizowanej, nie zmienia to jednak faktu, że sporządzanie tych statystyk opiera się na wcześniejszym gromadzeniu, za pomocą plików cookies instalowanych przez Facebook na komputerach lub na wszelkich innych urządzeniach osób odwiedzających tę stronę, i na przetwarzaniu danych osobowych tych osób w celach statystycznych. Dyrektywa 95/46 nie wymaga w żadnym razie, by w przypadku wspólnej odpowiedzialności kilku podmiotów w zakresie tego samego przetwarzania każdy miał dostęp do odnośnych danych osobowych.

Oznacza to, że w polityce prywatności, poza klauzulą informacyjną, należy wskazać także informacje o sposobie przetwarzania danych za pośrednictwem technlogii śledzących, w szczególności to, że odwiedzenie fanpage wiąże się z zainstalowaniem kodów śledzących, które od tego momentu dostarczają Facebookowi informacji o użytkowniku. Dodatkowo Facebook będzie udostępniał te dane swoim partnerom, o czym użytkownik także powinien mieć wiedzę.

Jeżeli zlecasz prowadzenie fanpage innej firmie, powinienieś podpisać z nią umowę powierzenia danych osobowych, gdzie przedmiotem powierzenia będą dane użytkowników przetwarzane w ramach fanpage. Jeżeli ten podmiot będzie także organizował dla Ciebie konkursy na Facebooku, umowa powinna uwzględniać dane osobowe uczestników i zwycięzców konkursów.

Polecamy serwis: RODO w firmie

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Sylwia Czub-Kiełczewska

Specjalista ds. ochrony danych osobowych i informacji niejawnych

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jeżeli prowadzisz Fanpage na facebooku, w innych celach niż czysto osobiste, to powinieneś zrealizować wobec swoich użytkowników obowiązek informacyjny/Fot. Shutterstock
Jeżeli prowadzisz Fanpage na facebooku, w innych celach niż czysto osobiste, to powinieneś zrealizować wobec swoich użytkowników obowiązek informacyjny/Fot. Shutterstock

INFORLEX Biznes509.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

La Strada - Fundacja Przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu

Fundacja podejmuje działania mające na celu zwalczanie handlu kobietami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »