REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego oczekują od sklepów internetowych klienci? Jak spełnić te oczekiwania?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sukces biznesowy sklepu internetowego zależy od wielu czynników. Nie wystarczy klientowi w Internecie zaoferować wysokiej jakości produkty w atrakcyjnej cenie. Czego ponadto oczekują klienci od sklepów internetowych i jak można tym oczekiwaniom sprostać, stara się odpowiedzieć niniejszy artykuł.

Najważniejsze elementy sklepów internetowych według klientów


Z badania „Erfolgsfaktoren im E-Commerce - Deutschlands Top Online-Shops Vol.2”, przeprowadzonego przez E-Commerce-Center (ECC) w IFH Institut dla Handelsforschung możemy się dowiedzieć, jakie elementy sklepu internetowego są ważne dla klientów.

REKLAMA


Trzy kluczowe aspekty to:

- dokładne opisy produktów (62 procent),

- zrozumiałe i szczegółowo opisane warunki wysyłki (61,8 procent),

- czytelna i przejrzysta strona sklepu (49 procent).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


Najmniej ważnymi elementami są aplikacje sklepów na urządzenia mobilne oraz integracja sklepów z serwisami społecznościowymi. Zapewne jednak w miarę rozwoju mobilnego Internetu i serwisów społecznościowych, te elementy zyskają na znaczeniu.


Co prawda, badanie zostało przeprowadzone wśród niemieckich klientów (bardziej wymagających i świadomych swych praw), niemniej wydaje się jednak, że jego wyniki można spokojnie transponować na polskie społeczeństwo. Nasz rynek e-commerce rozwija się równie dynamicznie i coraz więcej konsumentów dokonuje zakupów w Internecie. Z pozoru może się wydawać, że oczekiwania klientów wobec sklepów internetowych nie są zbyt wygórowane. Jednak wiele sklepów w tym aspekcie wypada słabo. Wystarczy przecież niewiele, aby spełnić wymienione potrzeby klientów.


Zobacz: Dozwolony użytek prywatny gier komputerowych

 
Dokładne opisy produktów to podstawa


Zakupy w Internecie obciążone są pewnym deficytem poznawczym. Nie możemy przecież produktu zobaczyć na własne oczy, dotknąć go, sprawdzić w działaniu czy przymierzyć, dlatego tak bardzo ważny jest dokładny i szczegółowy opis. W ten sposób niejako możemy klientowi nieco ten deficyt informacji zrekompensować. Opracowując opisy produktów, warto trzymać się kilku podstawowych zasad:


- nie ograniczać się do kilku zdań, opis musi być wyczerpujący,

- nie kopiować opisów produktów ze stron producenta, to zniechęca klienta, ale też przynosi szkody w działaniach SEO (taki opis traktowany jest przez wyszukiwarkę jako duplicate content, a za to grozi kara),

- warto klientowi zaprezentować wszystkie parametry i wskaźniki (nie ma czego ukrywać),

- do opisów warto dołączyć recenzje przedstawianego produktu z prasy branżowej,

- warto także w opisach użyć treści wygenerowanych przez klientów (opinie i komentarze).

Wydaje się, że tak sporządzony opis, sprosta oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów i skutecznie zachęci do zakupu.


Zobacz: Content Marketing - strategia marketingowa przyszłości

 


Proste i zrozumiałe warunki wysyłki


Rzecz banalna, a wręcz oczywista. Zakupy w Internecie wiążą się z przesyłką zakupionego produktu, przez to jego całkowity koszt w większości przypadków będzie powiększony o wartość przesyłki. Niewiele sklepów internetowych decyduje się wziąć koszty przesyłki na swoje barki. Takie sklepy mają pewien handicap i są częściej wybierane przez klientów (oczywiście zakładając ten sam poziom cen produktów). Jeśli jednak, jako sklep, nie chcemy ponosić kosztów dostarczenia towaru klientowi, musimy mu przedstawić jasne i zrozumiałe warunki wysyłki. Warto klientowi:

- zaproponować możliwość wyboru formy przesyłki (szybki kurier versus wolniejsza poczta),

- umożliwić odbiór osobisty produktów w siedzibie firmy lub np. w paczkomacie,

- zaprezentować w sposób jasny, wskaźnik kosztów przesyłki związany z liczbą zamawianych produktów,

- umożliwić różne warianty zapłaty.


Właściciele sklepów internetowych muszą pamiętać, że często to koszty przesyłki i dogodne formy zapłaty decydują, tak naprawdę o wyborze tego, a nie innego sklepu.


Zobacz: Jak sport wpływa na skuteczność w biznesie?


Funkcjonalna i przejrzysta strona sklepu internetowego

 
Zakupy najczęściej utożsamiane są z pewnego rodzaju satysfakcją i zadowoleniem. Również te w Internecie. Niefunkcjonalna strona to pierwsza rzecz, która może zirytować klienta, a wywołane w ten sposób nieprzyjemne emocje mogą go skutecznie zniechęcić do zakupów w tym sklepie. Strona sklepu internetowego powinna być tak skonstruowana, aby klient na każdym etapie odczuwał przyjemność.


Strona sklepu internetowego powinna być:

- jasna i przejrzysta, design strony sklepu powinien nawiązywać do charakteru asortymentu (według ekspertów pierwsze 3 sekundy decydują, czy internauta zostanie na danej stronie czy nie - po wyglądzie strony ocenia, czy znajdzie on na niej rozwiązanie swoich problemów),

- prosta i czytelna,

- funkcjonalna i intuicyjna (warto w sklepie internetowym wykorzystać rozwiązania powszechnie stosowane w Internecie, które zna dobrze każdy internauta).


To tylko trzy najważniejsze elementy sklepów internetowych, wymieniane przez klientów. Ponadto klienci oczekują pewnej informacji o dostępności produktów oraz czasu ich dostarczenia. Podsumowując, można powiedzieć, że większość oczekiwań klientów wobec sklepów internetowych związana jest z informacją. To klucz do sukcesu. Sklepy starają się wychodzić naprzeciw tym potrzebom. Wciąż uruchamiają nowe formy kontaktów z kontrahentami. Niewątpliwie największą skuteczność mają interaktywne narzędzia.


Zobacz: Newslettery i e-mail marketing a dane osobowe

 

Interaktywne narzędzia - sposób na zredukowanie deficytu informacyjnego klientów sklepów internetowych


Sklepy internetowe muszą być w stałym kontakcie z klientami, którzy potrzebują informacji na każdym etapie procesu zakupowego. Klienci, co wynika z doświadczenia, są w stanie zadawać pytania o każdej porze dnia i nocy. Oczekują szybkiej odpowiedzi. Chcą mieć także możliwość wyboru kanału komunikacji. Te najczęściej spotykane i najbardziej skuteczne to:


- klasyczny formularz zapytań,

- kontakt poprzez e-mail, telefon (infolinia bądź telefon do działu sprzedaży) lub GG,

- wirtualny lub animowany doradca online,

- czaty online z klientami,

- zestaw odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (tzw. FAQ),

- wszelkiego rodzaju kalkulatory (np. wyliczające cenę przesyłki w zależności od ilości zakupionych produktów, podpowiadające optymalne rozwiązanie w zakresie inwestycji czy wyboru taryfy telefonicznej itp.).


Zobacz:
Abonament RTV w 2014 r.


Podsumowanie


Klienci, wobec sklepów internetowych, mają sprecyzowanie wymagania. Oczekują nie tylko atrakcyjnych cen, ale także, a może przede wszystkim, kompleksowej informacji na każdym etapie zakupów (niemile widziane są zagrywki, w teorii wywierania wpływu określane jako „niska piłka” - na przykład w końcowym etapie transakcji doliczenie jakiejś opłaty manipulacyjnej, związanej z zapłatą kartą kredytową). Począwszy od dokładnych i szczegółowych opisów produktów, poprzez informacje o ich dostępności, a na jasnej informacji o warunkach wysyłki i płatności kończąc. Wydaje się, że to niewiele. Jednak spora liczba sklepów do tych oczekiwań podchodzi z subtelną dezynwolturą. Eksperci wskazują, że brak tych podstawowych informacji to jeden z głównych czynników, decydujących o rezygnacji z zakupów.


Zobacz:
Inteligentne sieci energetyczne - czy zagrażają bezpieczeństwu danych osobowych?

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tense.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    REKLAMA

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    REKLAMA

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    REKLAMA