| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > Udzielanie zamówień > Jakie usługi można zlecić Poczcie Polskiej z wolnej ręki

Jakie usługi można zlecić Poczcie Polskiej z wolnej ręki

Ustawa Prawo zamówień publicznych pozwala na udzielenie zamówienia z wolnej ręki na usługi, dostawy lub roboty budowlane m.in. wówczas gdy na rynku funkcjonuje tylko jeden podmiot, który może wykonać przedmiot zamówienia, a jego wyłączność podlega ochronie z mocy norm ustawowych.

Zgodnie bowiem z art. 67 ust. 1 punkt 1 Ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów.

W zakresie niektórych usług pocztowych takim monopolistą jest m.in. Poczta Polska. Zakres jej monopolu określony jest w ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe.

Zgodnie z art. 47 w/w ustawy, operatorowi publicznemu przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek do 50 gramów. W przypadku zatem zamówienia publicznego na świadczenie usług doręczania przesyłek do 50 gramów dopuszczalnym jest udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki.

Krajowa Izba Odwoławcza w powiększonym składzie w wyroku z dnia z 18 stycznia 2012 r. (sygn. akt KIO 70/12) uznała, że prawidłowym jest także udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki Poczcie Polskiej w odniesieniu do usług doręczania przekazów pocztowych

Zobacz także: Poczta Polska zwolniona z VAT - inni operatorzy pocztowi płacą stawkę podstawową

W powyższej sprawie Impost Finanse podnosił, że w aktualnym brzmieniu art. 47 Ustawy Prawo pocztowe nie przewiduje już monopolu Poczty Polskiej na doręczania przekazów pocztowych.

Zmiana w powyższym zakresie nastąpiła nowelizacja ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. i była dokona w związku z koniecznością implementacji postanowień dyrektywy 2002/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. zmieniającej dyrektywą 97/67/WE w zakresie dalszego otwarcia na konkurencję wspólnotowych usług pocztowych. Krajowa Izba Odwoławcza nie podzieliła jednak stanowiska odwołującego się.

Krajowa Izba Odwoławcza uznała , że mimo zmiany treści art. 47 Ustawy Prawo pocztowe Poczta Polska zachowała wyłączność na świadczenia usług doręczania przekazów pieniężnych. Powołała się na orzeczenie Trybunału Konstytucyjny  z dnia 25 stycznia 2011 r. (sygn. akt: P 8/08).

Trybunał Konstytucyjny zwrócił wówczas uwagę, że nadal obowiązuje art. 3 punkt 15  Prawa Pocztowego, zgodnie z którym przekaz pocztowy to polecenie doręczenia adresatowi określonej kwoty pieniężnej przez operatora publicznego, czyli Pocztę Polską. 

Zobacz także: Przelicznik euro do zamówień publicznych 2012

Trybunał Konstytucyjny uznał, że usunięcie "przekazu pocztowego" z wyliczenia w art. 47 ust. 1 Prawa Pocztowego nie doprowadziło zatem do wyłączenia tej usługi z obszaru powszechnych usług pocztowych zastrzeżonych dla Poczty Polskiej.

Biorąc pod uwagę powyższą argumentację należy uznać, że udzielając zamówienia publicznego na usługi doręczania przekazów pocztowych należy nadal stosować tryb z wolnej ręki.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych "Bochnacki, Bojanowski, Hipsz"

Radcowie prawni

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »