| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > Udzielanie zamówień > Kiedy warto ogłosić zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego?

Kiedy warto ogłosić zamówienie publiczne w trybie dialogu konkurencyjnego?

Dialog konkurencyjny to jeden z trybów udzielania zamówienia publicznego. Tryb ten polega na tym, że po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert.

Po ogłoszeniu wykonawcy mają możliwość składania wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu Podobnie jak w przypadku przetargu ograniczonego i negocjacji z ogłoszeniem, występuje nieograniczona podmiotowo możliwość składania wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu przez wszystkich zainteresowanych wykonawców.

Zamawiający zaprasza do dialogu konkurencyjnego wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu w liczbie określonej w ogłoszeniu o zamówieniu, zapewniającej konkurencję, w zależności od wartości przedmiotu zamówienia nie mniejszej niż 3 (tzw. zamówienia krajowe) lub 5 (tzw. zamówienia unijne). Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest większa niż określona w ogłoszeniu, zamawiający zaprasza do dialogu wykonawców, którzy otrzymali najwyższe oceny spełniania tych warunków.

Wykonawcę niezaproszonego do dialogu traktuje się jak wykluczonego z postępowania.

Natomiast jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest mniejsza niż określona w ogłoszeniu, zamawiający zaprasza do dialogu wszystkich wykonawców spełniających te warunki.

Po dokonaniu powyższej kwalifikacji wykonawców, zamawiający zaprasza ich do dialogu.

Zamawiający ma wówczas możliwość spotkania się kolejno z wykonawcami i dowiedzenia się od nich m.in. tego jakie rozwiązania technologiczne są możliwe do zastosowania.

Zamawiający może prowadzić dialog w kilku etapach za każdym razem ograniczając liczbę dyskutowanych rozwiązań. Zaletą dialogu jest to, że zamawiający bez własnych nakładów finansowych bezpośrednio od wykonawców uzyskuje wiedzę na temat możliwych rozwiązań i skali kosztów ich zastosowania.

Należy pamiętać, że prowadzony dialog ma charakter poufny.  Dialog powinien być zatem prowadzony oddzielnie z każdym z wykonawców, tak aby przedstawiane przez nich rozwiązania nie mogły być później wykorzystane przez innych wykonawców. Dialog należy prowadzić tak długo, aż zamawiający będzie w stanie określić rozwiązanie najbardziej spełniające jego potrzeby. O zakończeniu dialogu zamawiający niezwłocznie informuje uczestniczących w nim wykonawców.

Po zakończeniu rozmów zamawiający wzbogacony o informacje z przeprowadzonego dialogu buduje specyfikację istotnych warunków zamówienia, a następnie  zaprasza wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert  Warto zaznaczyć, że zamawiający może przed zaproszeniem do składania ofert dokonać jeszcze zmiany wymagań będących przedmiotem dialogu. Może się bowiem na przykład okazać, że część wstępnie zakładanych funkcjonalności nie jest możliwa do zrealizowania przy aktualnym stanie techniki.

Kolejnym krokiem jest wybór najkorzystniejszej oferty Zamawiający przystępuje do oceny ofert złożonych przez wykonawców w oparciu o kryteria oceny określone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i spośród złożonych ofert wybiera ofertę najkorzystniejszą.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: serwis Koszty

Podsumowanie

Podsumowując dialog konkurencyjny jest rozwiązaniem korzystnym wówczas, gdy zamawiający z uwagi na złożony charakter zamówienia (w szczególności związany z zastosowaniem nowych technologii), nie jest w stanie szczegółowo opisać co chce tak naprawdę kupić. I dopiero dialog z poszczególnymi wykonawcami pozwoli zamawiającemu zweryfikować jego wyobrażenia pod kątem możliwych zastosowań.

Należy jednak pamiętać, że dialog konkurencyjny może być czasochłonny, gdyż może się okazać, że istnieje potrzeba przeprowadzenia kilku rund rozmów z wykonawcami.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Frątczak

Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »