REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada

Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada
Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający dokonując obowiązków publikacyjnych powinien spełnić określone wymogi dotyczące formy i treści ogłoszeń. Kiedy przepisy o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia zostaną naruszone?

REKLAMA

Ustawa Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.) przewiduje kilka rodzajów ogłoszeń, do których zaliczyć można:
1) ogłoszenia informacyjne – w postaci wstępnego ogłoszenia informacyjnego o planowanych zamówieniach publicznych (art. 13) oraz okresowego ogłoszenia informacyjnego o planowanych zamówieniach sektorowych (art. 135),
2) ogłoszenie o zamówieniu dla poszczególnych trybów udzielania zamówień publicznych wszczynanych za pomocą stosowanego ogłoszenia, tj. dla przetargu nieograniczonego (art. 40), przetargu ograniczonego (art. 48), negocjacji z ogłoszeniem (art. 56), dialogu konkurencyjnego (art. 60 c); licytacji elektronicznej (art. 75),
3) ogłoszenie o konkursie (art. 115),
4) ogłoszenie o udzieleniu zamówienia (art. 95).

REKLAMA

Przekazanie do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich lub zamieszczenie w profilu nabywcy ogłoszeń informacyjnych nie jest obowiązkowe. Niewątpliwie jednak zamawiający pragnący skrócić procedurę np. przetargu nieograniczonego lub ograniczonego powinni korzystać z możliwości zamieszczania omawianych ogłoszeń we wskazanych przepisami Pzp publikatorach (art. 43 ust. 3 i art. 52 ust. 3 Pzp).

Ogłoszenia o zamówieniu, które rozpoczynają postępowania prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, licytacji elektronicznej oraz dialogu konkurencyjnego, a także postępowania zmierzające do zawarcia umowy ramowej bądź ustanowienia dynamicznego systemu zakupów mają na celu poinformowanie wszystkich zainteresowanych o zamówieniu.

REKLAMA

Potencjalni wykonawcy uzyskują w ten sposób możliwość zapoznania się przede wszystkim z przedmiotem zamówienia, warunkami udziału w postępowaniu oraz zyskują czas niezbędny do przygotowania oferty. Z kolei zamawiający poprzez ogłoszenie uzyskuje dostęp do szerszego kręgu wykonawców, dla których publikacja ogłoszenia o zamówieniu jest zazwyczaj podstawowym źródłem wiedzy o zamówieniach.

Stosownie do art. 40 ust. 1 ustawy Pzp (który to przepis ma zastosowanie także do innych trybów udzielania zamówień publicznych, gdzie mamy do czynienia z publicznym ogłoszeniem), zamawiający rozpoczynając procedurę udzielania zamówienia zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Publikacja ogłoszenia w miejscu publicznie dostępnym ma przede wszystkim na celu odzwierciedlenie głównych zasad udzielania zamówień publicznych, tj. zasadę jawności postępowania, równego traktowania wykonawców oraz zasadę uczciwej konkurencji. Miejscem publicznie dostępnym jest zazwyczaj ogólnodostępna tablica ogłoszeń znajdująca się w siedzibie zamawiającego, tj. w lokalizacji, w której znajduje się działalność organizującego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.

Należy uznać, iż dyspozycja ww. przepisu nie będzie spełniona wówczas, gdy ogłoszenie nie będzie znajdowało się w miejscu, do którego potencjalni wykonawcy nie będą mieli dostępu.

We wskazanym wyżej przepisie posłużono się również pojęciem siedziby. Siedzibę osoby prawnej ustala się na podstawie ustawy lub opartego na niej statutu. Jeżeli ustawa lub oparty na niej statut nie stanowią inaczej, siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej organ zarządzający (art. 41 kodeksu cywilnego).

Polecamy: Jaka jest minimalna treść ogłoszenia o zamówieniu?

Odnośnie do strony internetowej, to ustawa nie przewiduje definicji legalnej tego pojęcia. Jednakże w oparciu o potoczne rozumienie tego sformułowania oraz rolę przewidzianą w ustawie do spełnienia przez „własną stronę internetową” zamawiającego można ustalić znaczenie przypisywane mu przez ustawodawcę.

Zatem przez stronę internetową zamawiającego należy rozumieć stronę www podmiotowo powiązaną z danym zamawiającym, tj. wskazującą, iż dane na niej zamieszczone dotyczą właśnie jego. Zamawiający przedmiotowe dane zamieszcza (lub zleca ich zamieszczenie), zmienia je i ponosi za nie odpowiedzialność.

Polecamy: Kiedy zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych będzie naruszona?

Podkreślić należy, iż nie ma znaczenia, z czyjego serwera udostępniana jest strona, jaki ma wygląd graficzny, w jakim języku została napisana itd. Istotne jest, aby potencjalni wykonawcy bez trudu byli w stanie zorientować się, iż określona strona należy do konkretnego zamawiającego. Wykonawcy przystępujący do postępowania powinni mieć możliwość – posługując się standardowymi narzędziami informatycznymi i sprzętem komputerowym – jej
przejrzenia i łatwego dotarcia do interesujących ich informacji o udzielanych zamówieniach.

Artykuł jest fragmentem publikacji: „Kontrola zamówień publicznych”. Publikacja została wydana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA