| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > Udzielanie zamówień > Jakie są wymagania w zakresie oddziaływania na środowisko przy zamówieniach publicznych?

Jakie są wymagania w zakresie oddziaływania na środowisko przy zamówieniach publicznych?

Wszędzie tam, gdzie może to mieć zastosowanie, należy w opisie przedmiotu zamówienia pamiętać o wymaganiach z zakresu ochrony środowiska czy też kwestiach społecznych, takich jak np. dostępność przedmiotu zamówienia dla osób niepełnosprawnych.

Możliwość stawiania tego typu wymagań w odniesieniu do przedmiotu zamówienia daje przepis dotyczący formułowania wymagań funkcjonalnych.

Zamawiający może odstąpić od opisywania przedmiotu zamówienia z uwzględnieniem przepisów ust. 1–3 (w oparciu o normy), jeżeli zapewni dokładny opis przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie wymagań funkcjonalnych. Wymagania te mogą obejmować m.in. opis oddziaływania na środowisko (art. 30 ust. 6 Pzp).

Nie oznacza to jednak, że w przypadku powoływania norm nie należy formułować wymagań odnoszących się do środowiska naturalnego.

Z uwagi na różnorodność zamówień mogą być stosowane bardzo różne wymagania środowiskowe. W przypadku zielonych zamówień publicznych, opisując przedmiot zamówienia, można np.:

  • wskazać rodzaj materiału, z którego ma być wykonany produkt,
  • podać informację, że żaden ze stosowanych materiałów nie może zawierać substancji szkodliwych dla środowiska,
  • wskazać minimalny procentowy udział ponownie przetworzonego składnika,
  • określić parametry techniczne mogące mieć wpływ na środowisko (zużycie energii, wody, emisja hałasu),
  • włączyć wymagania dotyczące zastosowanych metod produkcji danego wyrobu lub usługi, mających wpływ na jego charakterystykę.

Należy jednak pamiętać, że ww. wymagania muszą mieć związek z przedmiotem zamówienia i nie można narzucać wymagań środowiskowych niezwiązanych z zamawianym produktem czy usługą, np. w przypadku zakupu mebli nie można domagać się, aby producent stosował w swoich biurach papier z makulatury.

Polecamy: Kiedy nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych?

W celu ułatwienia identyfikacji ekologicznych produktów rozwijane są systemy znakowania (m.in. na podstawie dyrektywy w sprawie etykiet efektywności energetycznej, rozporządzenia w sprawie Energy Star, rozporządzenia w sprawie znakowania Ecolabel). Na razie, z uwagi na dobrowolność większości oznaczeń oraz ich różnorodność, co do zasady, nie można wymagać oznakowania produktu konkretną etykietą (spełnienie wymagań środowiskowych może zostać udowodnione także w inny sposób – inna, równoważna etykieta, ekspertyza itd.). Można natomiast:

1) Włączyć kryteria opracowane dla różnych grup produktów służące do przyznawania im etykiet ekologicznych,

2) Sprawdzając zgodność z określonymi wymaganiami przyjąć, że posiadanie przez określony produkt etykiety ekologicznej stanowić będzie wystarczający dowód zgodności z określonymi wymaganiami(produkty nieposiadające etykiety muszą zostać opatrzone dowodami potwierdzającymi spełnianie wymagań).

Polecamy: Czy można zmienić kosztorys inwestorski?

Artykuł jest fragmentem publikacji Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości "Nowe podejście do zamówień publicznych – wyzwanie dla zamawiających – szansa dla małych i średnich przedsiębiorstw".

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Wójcik

Doradca techniczny firmy Altax

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »