| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > Udzielanie zamówień > Jakie powinny być kryteria udzielania zamówień publicznych?

Jakie powinny być kryteria udzielania zamówień publicznych?

Kryteria wykorzystywane w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie tylko podlegają obowiązkowi publikacji, ale także powinny być zgodne z regułami krajowymi i unijnymi. Jakie jeszcze założenia powinny spełniać? Przeczytaj.


W myśl dyrektyw dotyczących zamówień publicznych w ogłoszeniu o zamówieniu należy poinformować, czy instytucja zamawiająca udzieli zamówienia na podstawie „najniższej ceny” czy też „oferty najkorzystniejszej ekonomicznie”. Kryteria stosowane do wskazania oferty najkorzystniejszej ekonomicznie muszą zostać wymienione w ogłoszeniu lub co najmniej w dokumentacji przetargowej.

Ostatni warunek wynikający z orzeczeń TSUE i dyrektyw dotyczących zamówień publicznych określa, że kryteria udzielania muszą być zgodne ze wszystkimi podstawowymi zasadami prawa UE. TSUE wyraźnie podkreślił znaczenie zasady niedyskryminacji, która stanowi podstawę innych zasad, takich jak swoboda świadczenia usług i swoboda przedsiębiorczości. Kwestia dyskryminacji została wyraźnie poruszona w sprawie Concordia Bus.

Według jednego z zarzutów postawionych przez firmę Concordia Bus kryteria określone przez gminę Helsinki były dyskryminujące, ponieważ należąca do gminy firma autobusowa HKL była jedyną firmą posiadającą pojazdy zasilane gazem, która mogła spełnić wymogi co do poziomów emisji. TSUE orzekł, że fakt, iż jedno z różnych kryteriów udzielania narzuconych przez instytucję zamawiającą mogło być spełnione przez niewielką liczbę firm, nie stanowi sam w sobie przejawu dyskryminacji. Dlatego analizując, czy doszło do dyskryminacji, należy wziąć pod uwagę wszystkie fakty znane w danej sprawie.

Polecamy: Jak stosować warianty w zamówieniach publicznych?

W sprawie C-225/98 TSUE orzekł, że instytucje zamawiające mogą udzielać zamówienia na podstawie warunku dotyczącego na przykład zwalczania bezrobocia, przy założeniu, że warunek ten jest zgodny ze wszystkimi podstawowymi zasadami prawa UE, ale tylko wtedy, gdyby instytucje musiały wziąć pod uwagę co najmniej dwie oferty równorzędne. Odnośne państwo członkowskie uznało ten warunek za kryterium dodatkowe, niedecydujące i wzięło go pod uwagę dopiero po porównaniu ofert na podstawie innych kryteriów udzielania.

Ostatecznie TSUE orzekł, że stosowanie kryterium udzielania dotyczącego zwalczania bezrobocia nie może mieć bezpośredniego ani pośredniego wpływu na oferentów z innych państw członkowskich i musi być bezpośrednio wspomniane w ogłoszeniu o zamówieniu, tak aby potencjalni wykonawcy mogli dowiedzieć się, że taki warunek istnieje. Dlatego kryterium dotyczące zwalczania bezrobocia (oraz inne kryteria niezwiązane z przedmiotem zamówienia) mogą zostać wzięte pod uwagę na etapie udzielania tylko jako „kryterium dodatkowe”, aby dokonać wyboru spośród dwóch równorzędnych ofert. Wszystkie pozostałe kryteria udzielania (inne niż kryterium dodatkowe) muszą być powiązane z przedmiotem zamówienia, jak orzekł TSUE w 2001 r. w „sprawie Wienstrom”.

Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Źródło: Komisja Europejska

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Masterlease Polska

Firma leasingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »